کد خبر: 932033
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۷
در این چند ساله مردم به صورت خودجوش عکس شهیدشان را روی کوله‌شان زده‌اند و نیاز به کمی همت دارد تا همه پای کار بیایند و دینشان را ادا کنند.
بهمن کهن*
بحث فرهنگ‌سازی و سنت کردن این جریان برایمان مهم است. زیارت حرم امام حسین (ع) و پیاده‌روی اربعین از برکت خود شهدای دفاع مقدس است که در ادامه‌اش شهدای مدافع حرم این کار را کامل کردند. در این چند ساله مردم به صورت خودجوش عکس شهیدشان را روی کوله‌شان زده‌اند و نیاز به کمی همت دارد تا همه پای کار بیایند و دینشان را ادا کنند.

اجرایی شدن یک ایده زیبا
این طرح سه ویژگی اختصاصی دارد؛ یکی اینکه با یک نیت ساده شروع می‌شود و کار سختی نیست. یعنی آن زائر عزیز اربعین تنها باید به نیابت از یک شهید نیت کند و راهی شود. هیچ پیچیدگی، زحمت و هزینه‌ای ندارد. با یک نیت ساده شروع می‌شود و همه می‌توانند در آن شرکت کنند. دوم اینکه ظرفیت مشارکت همگانی دارد و همه می‌توانند در آن شرکت کنند. از آتش‌نشانان عزیز که شهید آتش‌نشان دارند، از نیروی انتظامی که شهدای مظلوم زیادی دارند، از دانشجویان، دانش‌آموزان و زنان و روحانیون و ... همه اقشار می‌توانند شرکت و شهیدشان را انتخاب کنند. نکته سوم اینکه این طرح یک ارزش افزوده در جریان سفر اربعین زائران ایجاد می‌کند. به اصل کارش که همان زیارت است یک ارزش افزوده و معنویتی اضافه می‌کند. یک شهید را همراه خودش می‌برد. این سفر معنوی را پربارتر می‌کند.

رفاقت با شهدا
از همه مهم‌تر مسئله رفاقت با شهداست. کافی است زائر با شهید آشنا شود، بقیه کار را خود شهید می‌کند. فقط باید مردم را با این طرح آشنا کنیم و دست زائر را در دست شهیدش بگذاریم و شهید دیگر او را می‌برد. بعد از اربعین در جریان ماه رمضان و مناسبت‌های دیگر آن شهید همراه شخص است. یعنی چه زیبا می‌شود که فرد روزه‌دار در ماه رمضان به نیابت از شهیدش قرآن بخواند. اگر به زیارت امام رضا (ع) می‌رود به نیابت از شهیدش برود. این ارتباط در زندگی افراد خیلی کارساز و گره‌گشا خواهد بود و اتفاقات بزرگ‌تری را رقم می‌زند.

استقبال مردم
الان ۱۳ استان جامعه هدفمان است که وارد شده‌ایم و کار‌ها را می‌کنند. برای ۱۷ استان دیگر هم فایل‌ها و طرح‌ها را فرستاده‌ایم و کار‌ها انجام می‌شود. الان استان مرکزی ۳۰ هزار کارت، مازندران ۲۰‌هزار کارت، گیلان و همدان ۸ هزار کارت چاپ کرده‌اند. روی کارت‌ها مشخصات شهید نوشته می‌شود که در طول مسیر معرف شهید باشد و باز خودش یک تبلیغ است. پشت این کار عوامل وحدت هم نهفته است. می‌توان در کنار شهید ایرانی شهدای عراقی را هم زد. ما شهدای حشب‌الشعبی، فاطمیون و زینبیون را داریم و همه این‌ها جزو عوامل وحدت‌زا هستند. وقتی کنار شهید حججی مشخصات شهید دیگری بخورد عراقی‌ها چه نگاه زیبایی پیدا می‌کنند. فقط همه باید به هم بگویند تا ظهور و بروز پیدا کند. اتوبوس‌کاروان‌ها می‌توانند از گلزار شهدا حرکت کنند و همان‌جا هر کسی شهیدش را انتخاب کند.

چگونگی آشنایی مردم با شهدا
ما کار را از مرکز مدیریت نمی‌کنیم و خود مردم شهیدشان را انتخاب می‌کنند. در استان‌ها مردم به شهدایشان عرق بیشتری دارند. وقتی در استان همدان ۸ هزار کارت شهید چاپ شده نشان می‌دهد که به شهدایشان عرق دارند. این نشان می‌دهد که تنها شهدای شناخته شده انتخاب نمی‌شوند و مردم نائب‌الزیاره شهدای دیگرشان هم می‌شوند. اگر ما می‌خواستیم تعدادی شهید را انتخاب و برایشان کارت چاپ کنیم زیبایی طرح از بین می‌رفت. الان هر کسی شهید و طرح خودش را انتخاب می‌کند و این خیلی زیباست. مثلاً کسی در کوچه‌شان شهیدی هست به خانه مادر شهید رفته و گفته از طرف شهید شما می‌خواهم به پیاده‌روی اربعین بروم. بعد زمانی که به عمود ۱۴۰۰ برسید و گنبد آقا را ببینید به مادر شهید زنگ بزنید و بگویید. بعداً روز مادر به خانه مادر شهید بروید و تبریک بگویید. این ارتباط معنوی عمیق می‌شود و شهید در هر لحظه زندگی شخص وجود دارد و شخص با آن زندگی می‌کند.

*دبیر کارگروه فرهنگ مقاومت
کمیته فرهنگی- آموزشی ستاد اربعین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار