کد خبر: 932025
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
گفت و گوی «جوان آنلاین» با مجید ابهری
اخیرا اظهارات عجیب و غریبی از سوی برخی از دولتمردان شنیده شده که بسیاری از افراد را از مدیران کشوری ناامید کرده است. مثلا معاون اول رئیس جمهور گفته که اختیار تغییر منشی خودش را هم نداشته یا عباس آخوندی که بعد از ۵ سال استعفا داده و به ناکارآمدی خود در حوزه مشکلات مسکن و شهرسازی اعتراف کرده که هیچ ثمره مفیدی نداشته است!
سرویس اجتماعی جوان آنلاین - مهسا گربندی: اخیرا اظهارات عجیب و غریبی از سوی برخی از دولتمردان شنیده شده که بسیاری از افراد را از مدیران کشوری ناامید کرده است. مثلا معاون اول رئیس جمهور گفته که اختیار تغییر منشی خودش را هم نداشته یا عباس آخوندی که بعد از ۵ سال استعفا داده و به ناکارآمدی خود در حوزه مشکلات مسکن و شهرسازی اعتراف کرده که هیچ ثمره مفیدی نداشته است!

دکتر مجید ابهری، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی به اثرات مخرب برخی از رفتار دولتمردان بر روحیه مردم به ویژه جوانان اشاره می‌کند و به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «از آنجا که دولتمردان و مدیران ارشد جامعه در ردیف الگو‌های رفتاری قرار دارند، رفتارها، حرکات و منش‌های آن‌ها تاثیر مستقیم در روحیه و رفتار جامعه به‌ویژه جوانان دارند.»

ابهری ادامه می‌دهد: «متاسفانه در دو سال گذشته اختلافات مسئولین ارشد به سطح جامعه کشیده شده و موجب ایجاد اضطراب اجتماعی و تزریق روحیه ناامید در جامعه به‌ویژه در نسل جوان شده است. بیان اخبار اختلاس‌ها و سواستفاده‌ها، سرمایه‌های اجتماعی را به‌شدت کاهش داده و جامعه را دچار فرسودگی فکری می‌نماید. وقتی جوانان مشاهده می‌کنند یک نفر در عرض ۵ سال چند هزار میلیارد درآمد داشته و در جایگاه یک وزیر قرار گرفته دیگر علاقه‌ای به صداقت و پاکدستی در آن‌ها باقی نمی‌ماند. یکی از دلایل اصلی رویکردن به قمار‌های اینترنتی، شرط‌بندی و امثال این‌ها توسط جوانان رسیدن به پول بدون زحمت با الگو گرفتن از رانت‌خواران است.»

این آسیب‌شناس اجتماعی تصریح می‌کند: «وقتی دو میلیون نفر تحصیل‌کرده بیکار در جامعه حضور دارند و یک فرد بدون داشتن تحصیلات تخصصی در مسند یک شغل قرار می‌گیرد دیگر شوقی به تحصیل در جوانان باقی نمی‌ماند. آن وقت برخی از مدیران ارشد جامعه به جای تلاش برای حل مشکلات جوانان، رفتار‌هایی از خود بروز می‌دهند که موجب تنش‌زایی می‌شود. مثل آن‌چه که از معاون اول رئیس جمهور مشاهده شد که در عرف رسانه به آن افشاگری گفته می‌شود و باعث برون‌ریزی معکوس در جامعه خواهد شد. آن‌وقت جوانان می‌پرسند ایشان اگر قدرت عوض کردن منشی خود را نداشتند چگونه تا به حال این شرایط را تحمل کرده‌اند. یا مثلا بدتر از آن دیالوگ وزیر راه و شهرسازی است که می‌گوید: «۵ سال از حضور من ثمری نداشته است.» خب در این صورت چگونه در این مسئولیت باقی مانده‌اند و شاهد این‌همه کشتار‌های جاده‌ای، تصادفات، سقوط هواپیما و سوانح ریلی شدند؟»

دکتر مجید ابهری می‌گوید: «۲ و نیم برابر شدن خروج از کشور به صورت فرار یا غیرقانونی از سوی جوانان بخاطر روحیه ناامیدی از آینده است، چه کسی باید جوابگوی این زیان‌های مادی و معنوی شود؟»

او بیان اینکه بی‌توجهی به اصول اقتصاد مقاومتی در قالب رانت‌خواری، ویژه‌خواری باعث اعتراض اکثریت افراد شده، اظهار می‌دارد: «وقتی یک مدیر در جامعه اعلام می‌کند: «نیم ساعت رایانه گمرک هک شده و در این مدت ۶ هزار خودرو قاچاقی وارد شده است، آیا این تمسخر افکار عمومی نیست» در حالی که ۶ هزار سوزن یکجا شود محموله بزرگی می‌شود چه برسد به خودرو! تمسخر افکار عمومی تزریق روحیه یاس و ایجاد اضطراب اجتماعی، خیانتی بزرگ به آرمان‌های انقلاب اسلامی است که از چشم مردم مخفی نخواهد ماند.»

دکتر ابهری با ذکر این مسئله که بیان درد‌ها چاره‌ساز نیست و اکثریت مردم نقاط ضعف و درد‌ها را می‌شناسند، می‌گوید: «یکی از اصلی‌ترین راهکار‌های نجات کشور، به کار گرفتن رهنمود‌های مقام معظم رهبری در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی است. همه ما بیانات ایشان را قبل از برجام شنیدیم و حالا برخی از مدیران باید پاسخ دهند چرا توجهی به آن نکردند؟ همچنین دومین راهکار شفاف سازی در سطح جامعه است که برای آن باید تلاش ویژه‌ای انجام شود. از طرفی، جدا نموندن رانتخواران از بدنه دولت و مجازات ویژه خواران باعث دلگرمی مردم خواهد شد. به کار گرفتن نیرو‌های وفادار و سابق در بدنه اجرایی نیز راهکار دیگری برای درمان وضعیت فعلی می‌باشد؛ و هنوز دیر نشده، اما شاید سال دیگر در این وقت دیگر خیلی دیر شده باشد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
0
یکی از سخت ترین کارها در این زمان دفاع از اصالت انقلاب اسلامی است....
باید در چند مرحله از صافی افکار وافراد حقیقی وحقوقی را عبور داد وگرنه .....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار