کد خبر: 931926
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷
گزارش «جوان آنلاین» از تاثیر «دیوار» بر افزایش قیمت‌ها در بازار؛
در حالی که در «دیوار» هر خریدار و فروشنده‌ای می‌تواند به‌راحتی و بدون هیچ واسطه‌ای کالای موردنظرش را معامله کند، اما برخی با اعلام قیمت‌های بیش از آن‌چه که در بازار وجود دارد به گرانی‌ها دامن می‌زنند و در نبود نظارت دقیق و کافی دیوار مشتریان زیادی را متضرر می‌کنند. اما این همه ماجرا نیست! زیرا که با قیمت گذاری یک کالا به دو برابر قیمت واقعی آن، اینطور القا می‌شود که آن کالا گران شده و به مرور این مسئله به اقتصاد کشور نیز لطمه خواهد زد!
سرویس اجتماعی جوان آنلاین - مهسا گربندی: «فرش» «کاپشن» «مبل» «آپارتمان» «آموزش آرایش مو» «تور مسافرتی» «نماز و روزه استیجاری» «ساعت» «سگ» «گربه» «ماشین» و حتی «وام»! این‌ها برخی از وسایل و خدماتی است که با قیمت دلخواه در دیوار خرید و فروش می‌شود و برخی از آن‌ها که محتوای نامتعارفی را نیز دارند، توسط ادمین «دیوار» تایید شده و روی صفحه به نمایش گذاشته می‌شوند.

در حالی که این خدمات راه را برای کاربران دیوار آسان کرده و هر خریدار و فروشنده‌ای می‌تواند به راحتی و بدون هیچ واسطه‌ای کالای موردنظرش را معامله کند، اما برخی با اعلام قیمت‌های بیش از آن‌چه که در بازار وجود دارد به گرانی‌ها دامن می‌زنند و در نبود نظارت دقیق و کافی دیوار مشتریان زیادی را متضرر می‌کنند. اما این همه ماجرا نیست! زیرا که با قیمت گذاری یک کالا به دو برابر قیمت واقعی آن، اینطور القا می‌شود که آن کالا گران شده و به مرور این مسئله به اقتصاد کشور نیز لطمه خواهد زد.

گرانی‌هایی که «دیوار» بنای آن را می‌گذارد

اوج سودجویی‌ها در بازار خودرو و مسکن دیده می‌شود، زیرا که دلالان و فروشندگان غیرواقعی «دیوار» را قرق کرده‌اند و با چندین آگهی پی در پی، قیمت‌های نجومی برای آن‌ها اعلام می‌کنند و تمام توان‌شان را برای سیاه‌نمایی در مورد قیمت‌ها به کار می‌گیرند و آن وقت «دیوار» به آن‌ها این فرصت را می‌دهد تا با درج آگهی‌های گران‌قیمت خریدار را مجاب کنند که این فرصت طلایی را از دست ندهد و هر چه زودتر برای خرید دست به کار شود!

هر چند درصد کمی از خرید و فروش کالا‌ها از طریق این اپلیکیشن‌ها صورت می‌گیرد، اما باید گفت که این قیمت‌ها تاثیر زیادی در بازار دارد، زیرا که خریداران به جای رفتن به چندین مغازه به سراغ اپلیکیشن‌های آنلاین که دم‌دست‌شان است می‌روند و به خیال خودشان حدود قیمت کالای مدنظرشان را پیدا می‌کنند، در نهایت آن قیمت‌ها را ملاک معامله‌شان قرار می‌دهند. به این ترتیب دیوار و برنامه‌های مشابه آن با نبود نظارت جدی تا حدود زیادی بر آشفته بازار و تعیین قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.

راه دشواری که برای فروشندگان غیرقانونی هموار شد!

آسان‌ترین راه برای فروشندگان حیوانات، دنیای مجازی و اپلیکیشن‌هایی مانند «دیوار» است. زیرا که فروش برخی از این حیوانات غیرقانونی است و اگر آن‌ها را حضوری به بازار ببرند، ممکن است که جریمه شوند یا کار و کاسبی‌شان را کساد کنند. اما «دیوار» در بخش سرگرمی‌های خود، گزینه‌ای به نام حیوانات را فعال کرده که در آن «سگ» «گربه» «خرگوش» و حتی «طاووس» نیز فروخته می‌شود و این امکان را به فروشندگان حیوانات می‌دهد که به فعالیت غیرمجازشان ادامه دهند و با خیال راحت سود‌های کلانی را به جیب بزنند.
 
نظارتی که باید بر «دیوار» باشد، اما نیست!
 
نظارتی که باید بر «دیوار» باشد، اما نیست!

فروش اجناس بنجل و گران با استدلال مسخره!

از سوی دیگر رایگان و تا حدودی پایین بودن قیمت آگهی‌های تبلیغاتی در دیوار باعث شده تا برخی افراد در آشفته‌بازار قیمت‌ها، کالا‌های بنجل و دست دوم خود را با قیمت‌های آنچنانی برای فروش عرضه کنند و وقتی هم که با آن‌ها تماس می‌گیرید که آیا کسی این اجناس را از شما می‌خرد؟ پاسخ می‌دهند: «همه چیز گران شده و این روز‌ها همه خریدار هستند، برای همین بهتر است هر طور که شده پول‌هایتان را خرج کنید و هیچ پول نقدی را نگه ندارید!»
 
نظارتی که باید بر «دیوار» باشد، اما نیست!
نظارتی که باید باشد، اما نیست

باید گفت که وجود «دیوار» و اپلیکیشن‌های مشابه آن مزایایی را برای کاربران خود دارد که به وسیله آن می‌توانند به راحتی کالا‌های مدنظرشان را بفروشند. اما وجود نظارت بر بازار مجازی «دیوار» تا حدودی آشفته‌بازار موجود را کنترل می‌کند. مثلا با کمی دقت، هر محتوای نامتعارفی در این بازار مجازی منتشر نشود، همچنین «دیوار» اجازه خرید و فروش موارد خلاف قانون را ندهد و با برنامه‌ریزی دقیق، مانع از گران‌فروشی کالا‌ها شود. البته ممکن است که قیمت‌گذاری بر هر کالایی خیلی آسان نباشد، اما مانع شدن برای سیاه‌نمایی درباره قیمت خانه و ماشین که غیرواقعی و نجومی است، کار سختی به نظر نمی‌رسد. «دیوار» می‌تواند برای هر کالایی متناسب با شرایطش یک بازه قیمت تعریف کند تا هر کسی نتواند هر کالایی را با هر قیمتی که دلش می‌خواهد قیمت‌گذاری کند.

این در حالی است که خریداران در این بازار مجازی باید دقت بیشتری داشته باشند و با هوشیاری اقدام به خرید از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های اینترنتی کنند و «دیوار» را ملاک قیمت واقعی و موجود در بازار قرار ندهند تا به مرور شاهد حذف سودجویی‌ها و سیاه‌نمایی‌های موجود در این بازار مجازی و دیگر بازار‌های مشابه آن باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار