کد خبر: 931916
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۶
حجت‌الاسلام و المسلمین محسن حسینیان:
پنجمین جشنواره هنر مقاومت به همت گروه هنر‌های تجسمی روایت فتح دی و بهمن سال جاری و به مناسبت چهلمین سالگشت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران برگزار می‌شود.
علیرضا ثابتی
پنجمین جشنواره هنر مقاومت به همت گروه هنر‌های تجسمی روایت فتح دی و بهمن سال جاری و به مناسبت چهلمین سالگشت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران برگزار می‌شود. به بهانه برگزاری این جشنواره با حجت‌الاسلام محسن حسینیان، مدیر مؤسسه بوی سیب حسینی قم و مسئول تیم گفتمان‌سازی و تهیه محتوای جشنواره هنر مقاومت به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

درباره نحوه تولید این موضوعات و سرفصل‌ها برای جشنواره هنر مقاومت توضیح دهید.
استاد مسعود نجابتی از بنده خواست برای تعیین خطوط فکری و راهبردی کلان جشنواره هنر مقاومت از ظرفیت و توانمندی بچه‌های خوشفکر، معتقد و ولایتمدار مجموعه بوی سیب حسینی در شهر مقدس قم استفاده کنیم که بحمدالله پس از برگزاری جلسات مکرر با حضور کارشناسان و اساتید خبره فن چندین مدل پیشنهادی ارائه گردید و طرح نهایی با موضوعاتی که در حال حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره منتشر شده است نهایی و تصویب گردید و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

هدف و معیار این کار گروهی چه بود؟
بنا بر سیاست‌ها و ریل‌گذاری‌هایی که از طرف گروه هنر‌های تجسمی به عنوان خط سیر اصلی این جشنواره مشخص شده بود ما دامنه وسیعی از عناوین و موضوعاتی را داشتیم که می‌توانستیم روی آن مداقه و دقت عمل بیشتری در جلسات سنگین کارشناسی داشته باشیم.

نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که به عنوان یک مجموعه ارزشی باید به فرامین و دغدغه‌های حضرت آقا که در چندین مورد و در سخنرانی‌های ایشان به کرات و مکرراً اشاره شده بود، بپردازیم و موضوعاتی از قبیل: ارزش کارگر ایرانی و تقویت تولیدات داخلی، زن ایرانی و ارزشمندی حضور زنان در امور مختلف جامعه، چهلمین سالگرد انقلاب و دستاورد‌های آن در همه زمینه‌ها، اتکا و خودباوری به اقتصاد ملی و نفی تسلط بیگانگان، آرمان‌خواهی نسل جدید، استقلال کشور، مطالبه‌گری از مسئولان و موضوعاتی را که در فراخوان آمده است به عنوان سرفصل‌های محتوایی و گفتمان رسمی این جشنواره احصا و گزینش نماییم.

چه مواردی از صحبت‌های مقام معظم رهبری را برگزیدید و چرا به این موضوعات منتخب توجه ویژه‌ای شد؟
یکی از دلایلی که در فرمایشات حضرت آقا مطرح شده است و ما هم به تبع ایشان و به عنوان سربازان ولایت در عرصه جنگ نرم و کار فرهنگی پیرو ایشان بودیم و هستیم این بود که امروزه هم ما در حال جنگ هستیم، اما نه جنگ کاملاً نظامی بلکه در حال مبارزه در میدان‌هایی از جنگ هستیم که ممکن است شکل اقتصادی فرهنگی، سیاسی و... به خود گرفته باشد.

ما در موضوع گفتمان‌سازی برای جشنواره حرفمان حرف رهبر معظم انقلاب بود و در تلاش بودیم که حرف‌ها و دغدغه‌های مورد نظر رهبری با زبان فاخر و دستان توانمند دوستان هنرمند در حوزه‌های عکس، خط، گرافیک، نقاشی، پوستر و امثالهم برجسته‌سازی شود و پس از پالایش و ترجمه به زبان فاخر هنر در دسترس عموم مردم و اقشار مختلف جامعه قرار گیرد.

برگزاری این قبیل جشنواره‌های موضوعی را در فضای حال حاضر فرهنگ و هنر کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟
به نظرم اینگونه اتفاقات بسیار میمون و مبارک است، چراکه آوردگاه هنر، فرهنگ و ادبیات عرصه تجلی فکر و اندیشه است. چه بهتر که فکر و اندیشه مانای انقلاب در آستانه چهلمین سال پیروزی آن - که اتفاقاً عدد ۴۰ در فرهنگ و ادب دینی ما از قداست و ارزش ویژه‌ای هم برخوردار است - در قالب محصولات هنری و فرهنگی بروز پیدا کند.

این موضوع و برگزاری جشنوار‌ه‌های در تقارن با چهلمین سال پیروزی انقلاب اتفاق مبارکی است و بسیار موضوع زنده و پر کاربردی است. بسیار بجاست که متولیان امر و سیاستگذاران اصلی اینگونه جشنواره‌ها از قبل به فکر تعیین چارچوب‌ها و خط کلی این جشنواره‌ها باشند و از تعجیل و ساده برگزار کردن و عدم تعمق در این جشنواره‌ها جداً بپرهیزند.

عدد ۴۰ و تناسب آن با پیروزی انقلاب به ما یادآوری می‌کند که انقلاب به مرز پختگی و بلوغ رسیده است و ما نیز باید در توان خود همسنگ شأن انقلاب اسلامی قدم برداریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار