کد خبر: 931909
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
آب شیرین‌کن نوار ساحلی تنگستان قرار بود 18 ماهه به بهره‌برداری برسد و آب شیرین 36 روستا و یک شهر را تأمین کند، اما حالا بعد از گذشت 12 ماه هنوز در نقطه صفر است
شدت شوری آب شرب در برخی از روستا‌های بوشهر به حدی زیاد است که حتی برای شست‌وشو هم کارایی ندارد. از همین رو آب شرب مصرفی بوشهر همواره از استان‌های همجوار تأمین می‌شد که اکنون با گسترش پدیده خشکسالی این امکان همچون گذشته فراهم نیست.
میترا شهبازی
شدت شوری آب شرب در برخی از روستا‌های بوشهر به حدی زیاد است که حتی برای شست‌وشو هم کارایی ندارد. از همین رو آب شرب مصرفی بوشهر همواره از استان‌های همجوار تأمین می‌شد که اکنون با گسترش پدیده خشکسالی این امکان همچون گذشته فراهم نیست. بنابر این سال گذشته کلنگ پروژه آب‌شیرین‌کن نوار ساحلی تنگستان بوشهر بر زمین زده شد. پروژه‌ای که قرار بود ۱۸ ماهه به سرانجام برسد و آب شرب ۳۶ روستا و یک شهر را تأمین کند، اما حالا بعد از گذشت یکسال نه تنها به مرحله بهره‌برداری نزدیک نشده است، بلکه پیشرفت فیزیکی هم ندارد. این نیز در حالی است که تأمین آب شیرین برای مردم بوشهر تنها در گرو احداث آب‌شیرین‌کن‌ها است.

آب شرب برخی از روستا‌های بوشهر شور شور است. نه برای نوشیدن و نه حتی برای شست‌وشو قابلیت استفاده دارد. مسئولان می‌گویند این وضع در گذشته هم بوده است، منتهی طی سال‌های گذشته از استان‌های همجوار بوشهر آب وارد می‌کردند. کاری که امسال با توجه به توسعه خشکسالی‌ها نمی‌توانند انجام دهند و این حجم از شوری آب هم از همین موضوع نشأت می‌گیرد. استان‌های همجوار فقط توان تأمین آب شرب خودشان را دارند و مسئولان مناطقی همچون استان بوشهر که استانشان از این محبت محروم است هم خودشان باید فکری به حال تأمین آب شرب کنند. از همین رو با توجه به اینکه چنین روزی سال‌ها پیش از سوی کارشناسان پیش‌بینی شده بود، مدت‌هاست بحث اجرای پروژه‌های آب‌شیرین‌کن در این استان مطرح شده است. طرحی که پیش از بحرانی شدن وضعیت آب کلید خورده بود و کلنگ‌هایی هم در این راستا بر زمین زده شده بود. یکی از آن‌ها پروژه آب‌شیرین کن نوار ساحلی تنگستان بوشهر بود که در شهریور سال ۹۶ آغاز شد و قرار بود ۱۸ ماهه به مرحله بهره‌برداری برسد. طرحی که در همان ابتدا مسئولان نوید شیرین شدن آب شرب ۳۶ روستا و یک شهر را داده بودند.

توقف پروژه‌های حیاتی بوشهر
طرح آب‌شیرین‌کن نوار ساحلی تنگستان بوشهر که سال گذشته در آیینی با حضور سرپرست وزارت نیرو و شماری از مسئولان استان بوشهر کلنگ‌زنی شد، قرار بود توسط بخش خصوصی و با ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار احداث شود و در شبانه روز ۷ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب را شیرین کند. لازم به ذکر است که این حجم از آب می‌تواند منابع آبی مورد نیاز ۲۸ هزار نفر را تأمین کند. در این خصوص همان سال گذشته مسعود نصوری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر گفته بود که این طرح پس از آب شیرین‌کن سیراف دومین آب شیرین‌کن شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر است که پیش‌بینی شده با احداث آن پایداری مطلوبی در تأمین آب روستا‌های نوار ساحلی تنگستان صورت پذیرد. با این حال این پروژه که قرار بود در سال ۹۷ یعنی همین امسال به بهره‌برداری برسد، متوقف شده و از همان ابتدا هم پیشرفت چندانی به خود ندیده است. این نیز در حالی است که امسال بوشهری‌ها یکی از سخت‌ترین تابستان‌های خود را پشت سرگذاشته و پیش‌بینی‌ها در خصوص تغییرات اقلیمی و ادامه خشکسالی‌ها، نشان از شرایط دشوارتری در آینده دارد. از این رو کاهش وابستگی بوشهر به منابع آب استان‌های دیگر و استفاده از تأسیسات آب‌شیرین‌کن‌ها، به عنوان یکی از راهکار‌های جدی و مؤثر مطرح است.

ضرورت احداث آب شیرین‌کن‌ها
درحال حاضر طرح آب شیرین‌کن سیراف هم که با ظرفیت تولید روزانه ۲۸ هزار متر مکعب آب شیرین در شهر سیراف در دست اجراست، به‌رغم متوقف نبودن، از پیشرفت مناسبی هم برخوردار نیست و عملیات اجرای آن به دلیل نوسانات بازار ارزی به کندی پیش می‌رود. در حال حاضر استان بوشهر دارای ۶۲۴ روستای دارای سکنه با جمعیتی بالغ بر ۳۱۱ هزار و ۷۳۳ نفر است که از این شمار که ۴۵۵ روستا با ۲۸۶ هزار و ۹۰۴ نفر معادل ۹۲ درصد دارای شبکه آبرسانی هستند. در راستای ضرورت تسریع پروژه‌های آب‌شیرین‌کن در بوشهر معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور می‌گوید: «با وضعیت کنونی خشکسالی و تغییر اقلیم موجود، چاره‌ای جز تأمین آب شیرین از محل آب دریا نخواهیم داشت.» حمیدرضا کشفی ادامه می‌دهد: «آب مورد نیاز حاشیه یکصد کیلومتری جنوب کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر باید به طور کامل از آب دریا تأمین شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار