کد خبر: 931833
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲
حاشیه‌ای بر حضور 5 بازیکن ایرانی در فصل جدید لیگ سری A
والــیبال دوست‌های کشورمان امسال بیشتر از همیشه نگاه‌شان به لیگ ایتالیا خواهد بود، یکی از معتبرترین لیگ‌های والیبال دنیا که در فصل جدید با حضور پنج‌بازیکن ایرانی در این رقابت‌ها برای هواداران والیبال جذاب‌تر هم شده است.
والــیبال دوست‌های کشورمان امسال بیشتر از همیشه نگاه‌شان به لیگ ایتالیا خواهد بود، یکی از معتبرترین لیگ‌های والیبال دنیا که در فصل جدید با حضور پنج‌بازیکن ایرانی در این رقابت‌ها برای هواداران والیبال جذاب‌تر هم شده است.
تا سال پیش کمتر والیبالیستی بود که بین لیگ ایران و لژیونر شدن، دومی را انتخاب کند، هر چقدر کولاکوویچ سرمربی تیم ملی والیبال در مصاحبه‌هایش از ملی‌پوشان می‌خواست برای پیشرفت به لیگ‌های معتبر اروپایی بروند، اما گوش اکثر ملی‌پوشان ناشنوا بود! آن قدر رقم قرارداد‌های والیبال در لیگ ایران بالاتر از لیگ‌های خارجی بود که اکثر ستاره‌های تیم ملی، ترجیح می‌دادند پیشنهاد‌های خارجی‌شان را در جیب نگه دارند و پول را انتخاب کنند. امسال، اما با گرانی ارز ورق برگشته است و چند برابر شدن قیمت‌ها و منحل شدن تیم پولداری مانند بانک سرمایه و سیاست جدید بقیه باشگاه‌ها برای کاهش هزینه باعث شد تا برای فصل جدید، کمتر بازیکنی باشد که به پیشنهاد‌های خارجی‌اش نه بگوید، تا شش‌ملی پوش کشورمان با باشگاه‌های خارجی قرارداد ببندند. چهار بازیکن به لیگ ایتالیا رفتند و دو ملی پوش دیگر هم ترجیح دادند راهشان را دورتر نکنند و در ترکیه در فصل جدید توپ می‌زنند. با حضور چهار ستاره والیبال ایران در لیگ سری A. ایتالیا، تعداد لژیونر‌های کشورمان در کشور چکمه‌ای غرب اروپا به عدد پنج رسید تا این لیگ معتبر بیشترین لژیونر ایرانی را در بین لیگ‌های خارجی داشته باشد.
 
اولین‌های والیبال در ایتالیا
سابقه حضور والیبالیست‌های ایران در لیگ ایتالیا به اواخر دهه ۷۰ بر می‌گردد، روز‌هایی که بهنام محمودی پس از درخشش در ترکیب تیم ملی کشورمان، بازی‌هایش چشم ایتالیایی‌ها را گرفت تا ستاره آن سال‌های والیبال راهی ایتالیا شود. محمودی سال ۲۰۰۰ به تیم لوپی سانتا کرو پیوست. او در ادامه با وجود چند بار رفت و برگشت به لیگ ایران و ایتالیا، بازی در تیم‌های ریما کرما و پروجیا را تجربه کرد تا یکی از پرسابقه‌ترین لژیونر‌های ایرانی در ایتالیا باشد. در ادامه سعید رضایی هم به سری A. رفت تا از دیگر بازیکنان کشورمان باشد که تجربه حضور در این لیگ اروپایی را کسب کند، پس از آن یک دهه برای حضور دوباره ایرانی در لیگ ایتالیا فاصله افتاد.
معنوی‌نژاد خط شکن شد
سال‌۹۶ بود که محمد‌جواد معنوی‌نژاد پس از بازی‌های درخشان در ترکیب تیم ملی والیبال در لیگ جهانی، از لیگ ایتالیا دعوتنامه‌ای از باشگاه ورونا دریافت کرد و بدون اینکه مانند برخی ملی‌پوشان، دو دو‌تا چهارتا کند، به پیشنهاد ورونا پاسخ مثبت داد تا پس از سال‌ها یک والیبالیست ایرانی به لیگ ایتالیا برود.
معنوی‌نژاد در اولین مصاحبه‌اش پس از قرارداد با باشگاه ایتالیایی، حرف‌های قابل تأملی زد که نشان داد بر خلاف برخی بازیکنان، پول برای او در اولویت نبوده است: «باعث افتخار هر ورزشکاری است که در کشوری بازی کند که صاحب والیبال روز دنیاست. در حال حاضر ترجیح می‌دهم بیشتر یاد بگیرم و تجربه‌های متفاوت‌تری را به واسطه حضور در ایتالیا و بازی با تیم‌ها و بازیکنان بزرگ به‌دست بیاورم. اگر به پول فکر می‌کردم به ایتالیا نمی‌رفتم، چون در لیگ ایران پول خوبی داده می‌شود.»
ایتالیا محبوب ایرانی‌ها شد
بالا رفتن قیمت ارز در سال جاری سبب شد تا حضور ملی‌پوشان کشورمان در لیگ ایتالیا پررنگ‌تر هم شود، به طوری که چهار بازیکن ایرانی به تیم‌های مختلف در سری A. پیوستند تا تعداد لژیونر‌های ایرانی در این لیگ معتبر به عدد پنج برسد. در اولین قدم سعید معروف کاپیتان ۳۲‌ساله تیم ملی و پاسور فصل گذشته پیکان با قراردادی دو‌ساله به تیم والیبال سیه‌نا ایتالیا که با هدایت خوان سیچلو به سری A. صعود کرده است، پیوست تا دوباره پس از چهار سال به والیبال باشگاهی اروپا باز گردد. او سال‌۹۳ در لیگ روسیه و کازان بازی کرده بود و امسال دوباره پس از چند سال بازی در لیگ ایران، چمدان‌هایش را بست و این بار ایتالیا را برای بازی انتخاب کرد. معروف درباره حضورش در ایتالیا اینطور توضیح داد: «همه بازیکنان انتظار دارند که به بالاترین سطح برسند و ایتالیا جایی است برای من که بهترین چیز‌ها را کسب کنم. من اینجا هستم که تجربه جدیدی کسب و سخت‌ترین تورنمنت‌ها را از نزدیک لمس کنم، چون اینجا بهترین جا برای والیبال بازی کردن است.»
مجتبی شریفی، ملی‌پوش جوان کشورمان هم که فصل پیش در باشگاه شمس توپ می‌زد، پس از چهره شدن در لیگ ملت‌ها، با پیشنهاد ورونا روبه‌رو شد که پیش از این معنوی‌نژاد را در اختیار گرفته بود. شریفی پس از توافق با مسئولان باشگاه ورونا با این تیم به توافق رسید و با عقد قراردادی یک‌ساله به جمع شاگردان نیکولا گربیچ پیوست تا ورونا دو بازیکن ایرانی در اختیار داشته باشد.
مجتبی میرزاجانپور بازیکن فصل گذشته بانک سرمایه، دیگر والیبالیست کشورمان بود که برای فصل جدید به لیگ ایتالیا رفت و با امضای قراردادی به تیم کاستلانا گروته پیوست. پائولو توفولی، مربی این تیم در خصوص جذب میرزاجانپور گفته است: «او از لحاظ شخصیتی یک جنگجوی به تمام معنا در زمین والیبال است و میل شدیدی به پیروز شدن دارد.» امیر غفور بازیکن فصل گذشته سایپا هم آخرین ستاره والیبال کشورمان بود که به لیگ ایتالیا رفت و در فصل جدید با پیراهن باشگاه ورو والی مونزا توپ خواهد زد تا به گفته خودش آماده تجربه یک چالش سخت شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار