کد خبر: 931797
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۷
بیمه زنان خانه‌دار یکی از پرحاشیه‌ترین طرح‌های دولت است که اگر اجرایی شده بود تاکنون نیمی از راه بازنشستگی را طی کرده بود؛ چراکه از زمان طرح بیمه زنان خانه‌دار در سال ۸۱ تا کنون ۱۶ سال می‌گذرد و طول زمان اشتغال برای بازنشستگی ۳۰ سال است.
مریم زاهدی
بیمه زنان خانه‌دار یکی از پرحاشیه‌ترین طرح‌های دولت است که اگر اجرایی شده بود تاکنون نیمی از راه بازنشستگی را طی کرده بود؛ چراکه از زمان طرح بیمه زنان خانه‌دار در سال ۸۱ تا کنون ۱۶ سال می‌گذرد و طول زمان اشتغال برای بازنشستگی ۳۰ سال است. با تمام اینها، اما طرح بیمه زنان خانه‌دار از سوی دولت به دلیل بار مالی‌اش هیچ گاه به بار ننشست و در دولت‌های مختلف هم هر از چند گاه با تلاش رسانه‌ها به صدر اخبار نزدیک شد، اما قرار گرفتن در اخبار هیچگاه گره‌گشای بیمه زنان خانه‌دار نبوده است. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و همچنین مجلس دهم با بیشترین سهم نمایندگان زن هم کلکسیونی از مسائل دست چندم حوزه زنان و خانواده از قبیل: حضور زنان و دختران در ورزشگاه‌ها برای تماشای بازی فوتبال مورد توجه مسئولان حوزه زنان و نمایندگان مجلس قرار گرفت، اما خبری از بیمه زنان خانه‌دار نشد! با تمام این‌ها اگر شما جزو زنان خانه‌داری هستید که ترجیح می‌دهید از خدمات بیمه‌ای برخوردار باشید این امکان برای شما فراهم است؛ تنها نکته‌اش اینجاست که باید خودتان هزینه‌اش را بپردازید.

مناقشه‌ها بر سر اینکه خانه‌داری شغل محسوب می‌شود یا خیر سال‌هاست میان کارشناسان حوزه زنان و خانواده ادامه دارد. صرفنظر از اینکه سازمان‌های رسمی همچون سازمان تأمین اجتماعی خانه‌داری را شغل حساب کند یا خیر حمایت از زنان خانه‌دار یکی از اصول زیربنایی در حمایت از کانون خانواده و همچنین سیاست‌های افزایش جمعیت است. با وجود این، اما بیمه زنان خانه‌دار چیزی شبیه بیمه خویش‌فرماست و در عمل دولت سوبسیدی برای این بیمه پرداخت نمی‌کند. با وجود این اگر زنان خانه‌داری باشند که بخواهند خودشان را بیمه کنند راه برایشان بسته نیست.

شرایط بیمه زنان خانه‌دار
مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در خصوص شرایط بیمه زنان خانه‌دار می‌گوید: زنان خانه‌داری که کمتر از ٥٠ سال تمام سن دارند، می‌توانند نسبت به ارائه تقاضا و انعقاد قرارداد بیمه اقدام کنند و چنانچه سن متقاضی در زمان ثبت تقاضا بیش از ٥٠ سال باشد، پذیرش درخواست وی منوط به دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مدت مازاد سنی مقرر خواهد بود. به گفته منصور آتشی زنان خانه‌داری که حداقل دارای ١٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه هستند نیز می‌توانند بدون لحاظ شرط سنی، نسبت به ارائه تقاضا و انعقاد قرارداد بیمه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه نرخ حق بیمه و حمایت‌های بیمه‌ای در این نوع بیمه، همانند ضوابط بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد خواهد بود، درباره نرخ این بیمه‌نامه توضیح می‌دهد: نرخ حق بیمه ١٤ درصد (١٢ درصد سهم بیمه شده + ٢ درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، نرخ حق بیمه ١٦ درصد (١٤ درصد سهم بیمه شده + ٢ درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و نرخ حق بیمه ٢٠ درصد (١٨ درصد سهم بیمه شده + ٢ درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی است. ناهید حیدری مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران معتقد است از آنجاکه زنان خانه‌دار مظلوم واقع شده‌اند، اگر خانه‌داری را شغل بدانیم، این زنان به عنوان آینده‌ساز کشور، می‌بایست از خدمات خوبی برخوردار شوند و به همین منظور سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه این افراد آمادگی کامل دارد.
مطابق آمار وی در حال حاضر ۱۵۲ هزار زن خانه‌دار در سطح کشور بیمه تأمین اجتماعی هستند که ۴۰ هزار نفر از آن‌ها مربوط به استان تهران است.

حیدری شرایط برقراری بیمه زنان خانه‌دار را حداکثر سن ۵۰ سال عنوان می‌کند و می‌افزاید: زنان خانه‌دار اگر بالای ۵۰ سال سن داشته باشند، مازاد بر آن سقف سنی، به ازای هر یک سال سن مازاد باید یک سال سابقه بیمه‌پردازی داشته باشند و اگر زن خانه‌داری قبلاً شاغل بوده است و اکنون به هر دلیل خانه‌دار شده است اگر ۱۰ سال سابقه بیمه دارد بدون لحاظ شرط سنی می‌تواند جزو بیمه‌شدگان این سازمان باشد.
به گفته وی در صورتی که یک زن خانه‌دار بخواهد حتی دفترچه بیمه درمانی داشته باشد می‌تواند از خدمات درمانی نیز بهره‌مند شود.

گم شدن حمایت از زنان خانه‌دار در هیاهوی طرح‌های جنجالی
اینکه هر متقاضی‌ای می‌تواند با مراجعه به دفاتر تأمین اجتماعی و پرداخت حق بیمه و طی روندی مشخص خودش را بیمه کند قدر مسلم طرحی از بیمه زنان خانه‌دار نیست که بنا بود اجرایی شود. طرح بیمه زنان خانه‌دار و حمایت از مادرانی که وظایف مادری و همسری را به حضور در محیط کار ترجیح داده و خود را وقف خانواده کردند، اما در هیاهوی طرح‌های حاشیه‌ای هرگز به ثمر نرسید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر