ممنوعیت حجاب شکستی بزرگ برای دنیای غرب
کد خبر: 931794
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/003uOw
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۷
رحیم‌پورازغدی در نشست «رسالت زن مسلمان همگام با زینب کبری (س)» مطرح کرد
دیدگاه‌های وهابیت و غربی‌ها زن را صرفاً در موضوع جنسیت و شهوت و ابزاری برای خدمت‌رسانی به مردان می‌دانند، اسلام معتقد است که زن و مرد نباید با یکدیگر مسابقه دهند، بلکه تعاون را پیشه کنند تا حرکت آنان در خانواده عبادت محسوب شود
زهرا چیذری
دنیای غرب با تمام ادعایی که در حوزه حقوق بشر و آزادی بیان و آزادی عقاید دارد وقتی به بحث حجاب می‌رسد ممنوعیت‌های جدی را بر زنان مسلمان تحمیل می‌کند؛ ممنوعیت‌هایی که بنا به تعبیر استاد رحیم‌پورازغدی شکستی بزرگ برای دنیای غرب است. در برابر این، اما دنیای اسلام کامل‌ترین الگوی ممکن را به تمامی زنان و مردان جهان ارائه داده است؛ الگو‌هایی نظیر حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) که الگوی رفتار و فرهنگشان ریشه‌های بنیادین هر قیام و مقاومتی در سراسر دنیای اسلام است و راهپیمایی اربعین و نقش‌آفرینی زنان در این حرکت عظیم اوج نمایش شکوهمند فرهنگ عاشورایی است.

حسن رحیم‌پورازغدی در نشست رسالت زن مسلمان همگام با زینب کبری (س) در مسیر اربعین با طرح این ادعا که دین برای حذف زن از عرصه سیاسی و فرهنگی به خانه‌داری تأکید می‌کند و می‌خواهد جامعه با فرهنگ مذکر باشد و زنان هیچ نمودی در جامعه پیدا نکنند پاسخ داد: نخستین نکته‌ای که باید در این باره مورد توجه قرار داد این است که خانه در فرهنگ ما جای بدی نیست و محل آرامش است همانگونه که از آن به «مسکن» تعبیر می‌کنند.
در منظر اسلامی خانه و خانواده هسته اصلی تاریخ، جامعه و تمدن است و به همین خاطر هم چه مرد و چه زن هر نقشی که در خارج از خانه پذیرفته‌اند باید با رعایت حقوق خانه و خانواده باشد. وی، اما اصلی‌ترین پاسخ به این ادعا را حضور پرشور حضرت زینب (س) دانست و تأکید کرد: حضرت زینب (س) سیاسی‌ترین، قهرمان‌ترین و مبارزترین انسان در طول تاریخ است و هیچ زن یا مردی در طول تاریخ بشر به پای ایشان نمی‌رسد.

زن محصول مکتب اهل بیت (ع)
هیچ مرد و زنی نمی‌توانست همچون زینب در برابر یزید خطبه‌خوانی کند؛ حال این زینب همان زنی است که فرزندانش را به نحوی تربیت کرده است که در کربلا مسابقه شهادت گذاشتند.

رحیم‌پورازغدی با اشاره به خطبه‌خوانی حضرت زینب (س) در برابر یزید و بیان شکوه مکتب امام حسین (ع) افزود: حضرت زینب (س) در برابر قدرتمندترین فرد زمان خود ایستاد و اعلام کرد که از این حادثه فقط ننگ برای تو می‌ماند و روز‌های اقتدار تو چند روزی بیش نیست. سخنرانی‌های حضرت زینب (س) چنان در مدینه وسعت پیدا کرده بود که حاکم مدینه به یزید نامه نوشت تا جلوی ایشان را بگیرند. بدین ترتیب ایشان تبعید شدند، اما به هر کجا که می‌رفتند درصدد تبلیغ تشیع و احیای مکتب اسلام بر‌می‌آمدند.
رحیم‌پورازغدی حضرت زینب (س) را زن محصول مکتب اهل بیت (ع) دانست و تصریح کرد: همسردارتر و مادرتر از زینب کبری (س) نداریم؛ تمام حرکات ایشان بر اساس منطق بود و بین خانواده‌داری و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نوعی هماهنگی دقیق ایجاد کرده بودند.

ریشه‌های عاشورایی انقلاب ایران
رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه اسلام‌گرایی که از ایران آغاز شد از مکتب حسینی و زینبی سرچشمه گرفته است، گفت: عاشورا و اربعین از ابتدا تاکنون دیکتاتور‌ها را از بین برده است و هر دیکتاتوری که در تاریخ سرنگون می‌شود از زینب (س) شکست می‌خورد؛ چراکه اگر زینب (س) نبود روح مقاومت در مردان و زنان شیعه نیز تجلی پیدا نمی‌کرد.
وی تصریح کرد: هر کاری در دنیا انجام می‌شود ریشه‌اش به مکتب امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) بازمی‌گردد و همین راهپیمایی روز عاشورا بود که کار شاه را به پایان رساند و همین مسئله حکومت صدام را سرنگون کرد همچنانکه عاشوراییان در لبنان و سوریه موجب شکست دشمن شدند.

جهش بی‌نظیر زن در انقلاب
رحیم‌پورازغدی به جایگاه خانواده در انقلاب اسلامی ایران اشاره و با بیان اینکه اسلام در مورد خانواده موضع مترقی دینی دارد، افزود: وضعیت زنان به شکل قابل ملاحظه‌ای نسبت به قبل انقلاب با سرعت و وسعت بی‌نظیری تغییر پیدا کرد و زن با حفظ کرامت و بدون استثمار جنسی در صحنه‌های اجتماعی حاضر شد به نحوی که برخی معتقدند سرعت این تغییر چنان بالا بوده که به حوزه خانواده آسیب رسانده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به دیدگاه‌های وهابیت و غربی‌ها که زن را صرفاً در موضوع جنسیت و شهوت و ابزاری برای خدمت‌رسانی به مردان می‌دانند، عنوان کرد: اسلام معتقد است که زن و مرد نباید با یکدیگر مسابقه دهند، بلکه تعاون را پیشه کنند تا حرکت آنان در خانواده عبادت محسوب شود.

آغاز فعالیت از خانواده
رحیم‌پورازغدی خانواده را در مکتب اسلام بستر تربیت انسان، سکوی پرش و رشد و قرار روحی و جسمی انسان دانست و گفت: ملتی که مفهوم خانواده را درک نکند از بخش بزرگی از انسانیت محروم می‌ماند.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه فعالیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زنان نباید به قیمت فروپاشی خانواده انجام شود، اظهار کرد: زنان باید آگاه باشند که فرزندان آنان نیز جزئی از جامعه هستند و اگر قرار باشد یک فعال اجتماعی محسوب شوند باید فعالیت خود را از خانواده آغاز کنند.
وی همراه کردن خانه‌داری با فعالیت اجتماعی را به دور از افراط ممکن دانست و گفت: پست دانستن فعالیت زنان در خانه یا اجتماع تفکر غلطی است بلکه هر دو جهاد فی سبیل الله و عبادت محسوب می‌شود.

اسلام، فمینیست‌ترین مکتب
رحیم‌پورازغدی با تأکید بر این نکته که فقه اسلام، فمینیست‌ترین مکتب به لحاظ حمایت از زنان است، گفت: کسی که در خانه دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه نکند در جامعه نیز نمی‌تواند به این رشد برسد. خانواده ضامن حفظ جامعه است و اشتغال زنان در جامعه به شرط ضربه ندیدن نهاد متعالی خانواده جایز است.
وی همچنین به وظیفه دولت، حکومت و قوه قضائیه برای حمایت از خانواده‌ها و رفع موانعی که خانواده‌ها را به خطر می‌اندازد اشاره و عنوان کرد: اسلام مانع خواستگاری زنان از مردان نیست، اما باید این شعور و ظرفیت در طرفین وجود داشته باشد تا در صورتی که زنان از مردان خواستگاری می‌کنند در آینده مشکلی به وجود نیاید؛ اعضای خانواده باید همچون مکتب حسینی درک درستی از یکدیگر داشته باشند و مکمل هم رفتار کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر: