کد خبر: 931689
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
کمیسیون شکایات مطرح کرد
سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان از وضعیت جاری روند انتخابات ابراز نگرانی کرد و گفت: ادامه این وضعیت شفافیت و عدالت انتخابات را به خطر می‌اندازد. بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) هم اعلام کرده است که در بیش از یک سوم مراکز رأی‌دهی از دستگاه ثبت اطلاعات زیستی رأی‌دهندگان استفاده نشده است. بماند که این دور از انتخابات از سوی موج جدیدی از حملات طالبان تهدید می‌شود.
به گزارش خبرگزاری افغانی جمهور، علی‌رضا روحانی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی بعد از ظهر شنبه در نشست دوم خبری خود، از وضعیت جاری روند انتخابات ابراز نگرانی کرد و گفت: ادامه این وضعیت شفافیت و عدالت انتخابات را به خطر می‌اندازد. روحانی گفت که در تعدادی از سایت‌های رأی‌دهی مواد انتخاباتی به صورت کلی یا جزئی به موقع نرسیده، تعدادی از سایت‌ها تاکنون مسدود است، دستگاه بایومتریک در برخی محلات با مشکل روبه‌رو بوده، از حضور ناظرین در برخی سایت‌ها ممانعت شده، صندوق‌های مواد حساس بعضاً ناسالم بوده و در برخی محلات رأی‌دهی نیز زمینه حضور نماینده کمیسیون شکایات انتخاباتی فراهم نشده است. وی موارد یاد شده را کوتاهی و بی‌نظمی‌های جدی در عملکرد موظفین کمیسیون انتخابات و مدیریت این پروسه دانست و گفت که موجودیت مشکلات یاد شده شفافیت را در پروسه انتخابات زیر سؤال برده و به سلامت این روند ملی می‌تواند صدمه وارد کند. او دوام وضع یاد شده در روند رأی‌دهی را قابل قبول ندانست و هشدار داد اگر مشکلاتی که برشمرده شد، برطرف نشود، کمیسیون انتخابات مسئول ضایع شدن آرای مردم و بروز بی‌عدالتی در روند انتخابات خواهد بود. سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی از کمیسیون انتخابات خواست که تدابیر مؤثر و قانونی برای برطرف کردن مشکلات یاد شده در روند انتخابات اتخاذ کرده، زمینه اشتراک افرادی را که به دلیل تأخیر در آغاز به کار سایت‌های رأی‌دهی و دیگر مشکلات تکنیکی نتوانسته‌اند رأی دهند، فراهم کند. ساعاتی قبل از سخنان روحانی هم کمیسیون انتخابات برخی مشکلات از جمله تأخیر در آغاز روند رأی‌دهی و حتی مسدود بودن برخی مراکز و حضور نیافتن کارمندان کمیسیون در مراکز رأی‌دهی به دلیل تهدید امنیتی را پذیرفت. کمیسیون انتخابات اعلام کرد که در مراکزی که تا ساعت یک بعدازظهر دیروز روند رأی‌دهی آغاز نشده، یک روز دیگر انتخابات تمدید خواهد شد.
در رأی‌دهی از دستگاه بایومتریک استفاده نشده است
نعیم ایوب‌زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) اعلام کرده است که در ۳۲ درصد مراکز رأی‌دهی یا از دستگاه ثبت اطلاعات زیستی رأی‌دهندگان استفاده نشده یا اینکه این دستگاه‌ها کار نکرده است. ایوب‌زاده بیان داشت که در ۹ درصد مراکز رأی‌گیری نیز اصلاً دستگاه بایومتریک نرسیده است. شماری از رأی دهندگان در شهر کابل نیز تأیید کرده‌اند که آنان بدون آنکه بایومتریک شوند، رأی داده‌اند. تأخیر در آغاز روند رأی‌دهی در شماری از مراکز رأی‌دهی به ویژه در غرب کابل، نبود مواد حساس انتخاباتی در برخی مراکز، حضور نیافتن کارمند کمیسیون انتخابات در مراکز رأی‌دهی، همخوانی نداشتن برچسب‌هایی که بر شناسنامه‌ها نصب شده با فهرست رأی‌دهندگان و مسائل امنیتی در برخی ولایات از جمله مشکلاتی بوده که تاکنون گزارش شده است.
مشارکت خونین طالبان در انتخابات
گزارش‌ها از دو ولایت بغلان و هرات حاکی است که در نتیجه حملات طالبان در روز گذشته در این دو ولایت دست‌کم ۱۴ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. عبدالعلیم غفاری، معاون ریاست صحت عامه بغلان می‌گوید که تنها در شهر پلخمری بیش از ۵۰ نظامی و غیرنظامی در روز انتخابات، کشته و زخمی شده‌اند. به گفته او بیشتر زخمی‌ها غیرنظامی، زنان و کودکانند که در نتیجۀ حملات موشکی و خمپاره‌ای طالبان زخمی شده‌اند. در همین حال، گزارش شده است که درگیری میان طالبان و نیرو‌های امنیتی در ولسوالی‌های بغلان مرکزی، نهرین، تاله‌وبرفک، دوشی، برکه و بخش‌هایی از مرکز شهر پلخمری جریان دارد که در نتیجۀ آن ده‌ها نظامی و غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند. گزارش‌ها از هرات نیز از جان باختن دو سرباز ارتش و زخمی‌شدن هفت تن دیگر حکایت دارد. به گفتۀ مسئولان کمیسیون انتخابات هرات، طالبان تا صبح روز شنبه به ۱۲ مرکز انتخاباتی در ولسوالی‌های کشک کهنه، کشک رباط سنگی، کهسان، کرخ، چشت، پشتون زرغون، غوریان، انجیل و گذره حمله کرد. همچنین وزارت بهداشت افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته که در اثر انفجار مین در کابل، دست‌کم سه نفر کشته و بیش از ۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس، دو مأمور پلیس در نتیجه انفجاری در نزدیکی یک مرکز رأی‌دهی در شمال غربی کابل زخمی شده‌اند و شورشیان طالبان چهار مأمور پلیس را در ولایت مرکزی کشتند. همچنین مقامات پلیس گفتند که در شهر قندوز در شمال افغانستان سه موشک شلیک شده است. وزارت کشور افغانستان از وقوع سه انفجار پیاپی در کابل همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ این کشور خبر داد. براساس این گزارش، آخرین انفجار در مقابل مرکز رأی‌دهی «چهارقلعه» در کابل به وقوع پیوسته که تلفاتی در پی نداشته است، اما همه رأی‌دهندگان این مرکز رأی‌گیری را ترک کرده‌اند و این مرکز عملاً خالی از رأی‌دهنده بوده است. افزون بر این، صبح روز گذشته حمله طالبان به مراکز رأی‌گیری در ولایت «غور» افغانستان منجر به کشته شدن چهار تن شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار