کد خبر: 931648
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
ممنوعیت حضور زائران بدون گذرنامه
در حالی که تنها ۱۰ روز به اربعین حسینی مانده است، خبر‌ها حاکی از آن است که از اول ماه صفر تا کنون ۲۰۰ هزار نفر از مرز مهران در استان ایلام عبور کرده‌اند....
محمدرضا سوری
در حالی که تنها ۱۰ روز به اربعین حسینی مانده است، خبر‌ها حاکی از آن است که از اول ماه صفر تا کنون ۲۰۰ هزار نفر از مرز مهران در استان ایلام عبور کرده‌اند. این در حالی است که از ۲۱ مهرماه تا کنون نزدیک به ۱۵ هزار زائر پاکستانی اربعین از مرز میرجاوه وارد استان سیستان و بلوچستان شدند و پیش‌بینی می‌شود این تعداد به ۷۰ هزار نفر برسد. در کنار این موضوع اهمیت بحث امنیتی تردد زوار اربعین موجب شده تا نیرو‌های امنیتی خصوصاً یگان‌ویژه پلیس کشور با ایجاد پنج لایه کنترلی در مرز مهران امنیت را به طور ویژه برای زائران به ارمغان آورد. این در حالی است که به گفته فرمانده انتظامی استان ایلام عبور بدون گذرنامه و ویزا به مهران ممنوع است و پلیس اقدام به بازگشت آن‌ها خواهد کرد.

علاقه‌مندی زائران اربعین به زیارت بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) سبب شده تا هر ساله در ایام اربعین عاشقان این امام مظلوم در گروه‌های مختلف از اقصی نقاط ایران و کشور‌های همسایه برای زیارت از مرز‌های کشور در شرق و غرب عبور کرده و به کربلا بروند. استقبال بسیار از این مهم سبب شده تا هر ساله برنامه‌های ویژه‌ای از سوی گروه‌های مردم‌نهاد و دولتی و انتظامی برای این مهم تدارک دیده شود تا زائران به راحتی و با کمترین مشکلی به این سفر زیارتی نائل شوند.

تردد ۲۰۰ هزار زائر از مرز مهران

از آنجا که مرز مهران همواره به عنوان بهترین مرز برای تردد زائران اربعین به شمار می‌رود لذا این مهم موجب شده تا این منطقه در زمان برگزاری اربعین حسینی از تردد زیادی بهره‌مند شود؛ موضوعی که می‌طلبد تا برای راحتی تردد زائران خدمات ویژه‌ای برقرار شود. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام در این خصوص می‌گوید: «از اول ماه صفر تا کنون ۲۰۰ هزار نفراز مرز مهران عبور کردند.» نورالله دلخواه می‌افزاید: «از این تعداد حدود یک سوم اتباع خارجی و مابقی از هموطنانمان بودند.»

ایجاد ۵ لایه کنترلی در مرز مهران

از آنجا که ایران همواره به عنوان یک کشور امن مطرح بوده است لذا این مهم در هنگام مراسمی خاص با ویژگی دوچندانی پیگیری می‌شود که یکی از مهم‌ترین موارد آن سفر اربعین می‌باشد. در این میان نیروی انتظامی به عنوان یکی از برقرارکنندگان ایمنی برنامه‌های خاصی در این زمینه تدارک دیده است که مهم‌ترین آن‌ها ایجاد پنج لایه کنترلی در مرز مهران است. فرمانده تیپ دوم یگان‌ویژه ناجا در تأیید این موضوع می‌گوید: «یگان ویژه ناجا از ورودی مهران تا پایانه مرزی در خدمت زائران است و به صورت بسیار عالی در پنج ایستگاه کنترلی، خدماتی که باید به زائران ارائه دهند، در حال خدمات‌رسانی هستند.»

سردار محمد طراقی می‌افزاید: «برای حضور در شهر مهران و همچنین در پایانه مرزی مهران داشتن روادید و گذرنامه الزامی است و اگر فردی بخواهد بدون این مدارک حضور پیدا کند مجبور هستیم که از حضور او در پایانه مرزی ممانعت کنیم.»به گفته وی، از آنجا که امنیت زائران همواره مورد نظر پلیس است لذا امسال نیز مثل سال‌های گذشته این امنیت در مسیر مرز یعنی بین استان‌های کرمانشاه و ایلام تا مرز بین‌المللی مهران کاملاً فراهم شده است.

ورود ۱۵هزار زائر پاکستانی به کشور

هر ساله با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی تعدادی از زوار پاکستانی برای حضور در این مراسم از مرز میرجاوه وارد سیستان وبلوچستان می‌شوند که امسال نیز شاهد این اتفاق در این مرز هستیم. دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان در این خصوص می‌گوید: «از ۲۱ مهرماه تا کنون نزدیک به ۱۵هزار زائر پاکستانی اربعین از مرز میرجاوه وارد استان سیستان و بلوچستان شدند که پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰ هزار زائر پاکستانی اربعین حسینی از مرز میرجاوه برای اعزام به کربلا وارد کشور شوند.»

رضا بختیاری با اشاره به خدماتی که امسال به این زائران داده شده است، می‌گوید: «از آنجا که این زائران به طور متوسط یک تا دو روز در بحث اسکان و پذیرایی در استان سیستان و بلوچستان حضور دارند، لذا ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان در پنج بخش حمل و نقل، بهداشت و درمان، اطعام، اسکان و فرهنگی به زائران عزیز پاکستانی خدمت‌رسانی می‌کند.»

اعزام رایگان ۱۱۰۰ کم بضاعت به اربعین

از آنجایی که برخی افراد جامعه با وجود علاقه به حضور در کاروان اربعین، اما به دلیل مشکلات مالی توان آن را ندارند لذا این مهم سبب شده تا برخی افراد خیر زمینه رایگان اعزام این افراد را متقبل شوند؛ موضوعی که موجب شد با این کار خیر امسال بیش از ۱۱۰۰ نفر به این سفر معنوی فرستاده شوند. مدیر کارگروه جهادی الکفیل و عضو خیریه حضرت رقیه (س) در این خصوص می‌گوید: «به منظور تأمین هزینه سفر افراد نیازمند امسال فراخوان دادیم که طی آن خیرین و افرادی که به دلیل مشکلات یا بیماری قادر به سفر نبودند، هزینه تشرف این افراد را تأمین کردند.»سیدامیر عبدالملکی می‌افزاید: «در ابتدا این گروه برای تأمین هزینه سفر حدود ۳۱۳ نفر اعلام آمادگی کردند، اما ابراز علاقه‌مندی بسیار موجب شد تا تعداد این افراد به بیش از هزار و ۱۰۰ نفر برسد.»

ممنوعیت زائران بدون گذرنامه و ویزا به مهران

از آنجا که داشتن ویزا و پاسپورت برای زوار الزامی است و نداشتن این مدارک می‌تواند به بازداشت آن‌ها در عراق منجر شود لذا برای رفع این معضل، پلیس با افرادی که بخواهند بدون مدرک از مرز عبور کنند، برخورد قانونی خواهد کرد. فرمانده انتظامی استان ایلام در تأیید این موضوع مهم می‌گوید: «به همه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در سراسر کشور توصیه می‌شود اگر موفق به تهیه گذرنامه و ویزا نشدند تحت هیچ شرایطی به شهر مرزی مهران مراجعه نکنند.»به گفته سردار نورعلی یاری، کشور عراق با زائران بدون گذرنامه و ویزا به عنوان ورود غیرمجاز برخورد می‌کند و اعمال مقررات سخت و زندانی طولانی مدت را در مورد اینگونه افراد انجام می‌دهد.

آغاز طرح ترافیکی اربعین

از آنجا که تعدادی از زوار اربعین از خودرو‌های شخصی برای این سفر معنوی استفاده می‌کنند لذا این مهم موجب شده تا در برقراری نظم هر چه بیشتر اقدامات ترافیکی ویژه‌ای در مسیر از سوی پلیس راهور به اجرا درآید. رئیس پلیس راه استان ایلام در این خصوص می‌گوید: «طرح ترافیکی اربعین حسینی از روز گذشته آغاز شده است و تا ۱۴ آبان ماه ادامه خواهد داشت.»سرهنگ رضا همتی‌زاده می‌افزاید: «در این طرح ایستگاه‌های پلیس در نقاطی که باید به زائران اربعین حسینی خدمات‌دهی کنند، جانمایی شده است.»

وی ادامه می‌دهد: «مجموع کل تیم‌های گشتی که در کل محور‌های مواصلاتی استقرار دارند ۱۰۰ تیم گشتی خواهد بود.»این در حالی است که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام می‌گوید: «با توجه به ترافیک نیمه‌سنگین شهر مهران و افزایش حجم ورودی‌ها از دیروز تردد خودرو‌های شخصی از پل زائر به طرف مرز مهران ممنوع اعلام شده است.»سرهنگ محسن ناصری می‌افزاید: «زائران عزیزی که با خودروی شخصی تردد دارند در بدو ورودی شهر مهران خودروی خود را در پارکینگ بزرگ برکت پارک و با اتوبوس‌هایی که برای انتقال زائران به مرز در نظر گرفته شده است، اقدام به جابه‌جایی کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار