کد خبر: 931249
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
سید عبدالله متولیان

مقام معظم رهبري در آخرين جلسه سران سه قوه كه به موضوع اقتصادي اختصاص داشت، فرمودند: «هيچ بن‌بست و مشكل غيرقابل حلي در كشور وجود ندارد و ما به فضل الهي و با عزم و اراده مردم و مسئولان و با استفاده ظرفيت‌هاي بي‌بديل جوانان و نخبگان توانمند ايران عزيز و با فعال كردن ظرفيت‌ها و منابع ممتاز كشور، يقيناً بر مشكلات دروني و تحميلي فائق خواهيم آمد.» معظم‌له در اين جلسه دو و نيم ساعته بر چهار مطالبه بسيار مهم تأکید کردند:
1- كار جهادي و تلاش فوق‌العاده براي حل مشكلات جاري اقتصاد كشور و تأمین نيازهاي عمومي مردم: مشكل گراني و كاهش قدرت خريد؛ 2 - اتخاذ تصميم‌هاي جدي و عملياتي براي حل برخي مسائل كليدي اقتصاد مانند مشكلات نظام بانكي، نقدينگي، اشتغال، تورم و فرايند بودجه‌ريزي‌؛ 3- استفاده از نظرات و راه حل‌هاي اقتصاددانان دلسوز و فعالان بخش خصوصي؛۴- به كار بستن راه حل‌هاي خردمندانه در برخورد با «چالش‌هاي دروني و ساختاري اقتصاد كشور» و «مسائل ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه امريكا» براي گره‌گشايي پايدار از زندگي مردم و نااميد شدن دشمن از اثرگذاري حربه تحريم.
مطالبات رهبري براي برون‌رفت از تنگناهاي موجود نه منحصر به چهار مورد اخير است و نه دست نايافتني.
رهبر معظم انقلاب اسلامي سال‌ها قبل از پديدار شدن ضعف‌ها و نقايص فعلي بارها و به شيوه‌ها و روش‌هاي مختلف بر نگاه جهادي به مقوله اقتصاد تأکید كرده‌اند و ضرباهنگ مشترك تمامي رهنمودها و فرمايش‌هاي ايشان، راه‌اندازي قرارگاه جنگ اقتصادي و سپردن اين جنگ به جوانان، توانمند، مؤمن، شجاع، پرانرژي، فعال و باانگيزه كشور بوده است.
در شرايطي كه دشمن با پروپاگانداي سنگين و تشديد تحريم‌ها و تهديد كشورها به قطع روابط تجاري و اقتصادي با ايران، تمام توان خود را براي ايجاد روحيه يأس و نااميدي و القاي فروپاشي ادراكي به كار گرفته، عبور از ميدان مين تحريم و فتح خاكريزهاي اقتصادي و نااميد ساختن دشمن از اثربخشي حربه تحريم از يك‌سو و بازگرداندن نشاط و شادابي به زندگي و معيشت مردم و بازگرداندن رونق توليد و فائق آمدن بر مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم از سوي ديگر مستلزم داشتن سلسله‌اي از باورها و انجام اموري است كه بدون آنها سخن گفتن از جنگ اقتصادي به بيان قصه‌هاي سرگرم كننده هزار و يك شب شبيه خواهد بود. توپ تحقق مطالبات رهبري هم‌اينك در زمين مسئولان سه قوه است. مسئولان كشور به‌ويژه مسئولان و مجريان امور در دستگاه اجرايي بايد از توقف در حوزه تئوريك خارج شده و به حوزه الزامات جنگ اقتصادي و شكستن اقتصادي پا بگذارند. احساس عمومي اين است كه:
۱ - مسئولان كشور يا درك درستي از جنگ اقتصادي‌وتنگناها و معضلات اقتصادي كشور ندارند و يا انگيزه لازم براي ورود به اين عرصه را ندارند.
۲ - اگرچه در بيان اغلب مسئولان از جهاد اقتصادي دم مي‌زنند اما رفتار آنان فاقد مؤلفه‌های جهادي و روحيه انقلابي است.
۳ - عملكرد مسئولان به‌ويژه در قوه مقننه و مجريه نشان مي‌دهد كه جهاد اقتصادي از اولويت برخوردار نبوده و كماكان نگاه به حل مشكلات از طريق كنار آمدن با دشمن بر استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي غلبه دارد. نحوه برخورد دو قوه مذكور با موضوع FATF و متعلقات آن بر اين ابهام عمومي افزوده است.
۴ - نوع رفتار مسئولان گوياي اين حقيقت است كه به‌عكس رهبري مرعوب دشمن بوده و همواره در صدد راضي كردن دشمن هستند.
مادامي كه مسئولان كشور باور نداشته باشند كه هزينه‌هاي سنگين مادي و معنوي و ذلت‌پذيري و تحقير ملي ناشي از تن دادن به خواسته‌هاي غيرمنطقي، غيرقانوني و ظالمانه دشمن به مراتب بيشتر از هزينه‌هاي اندك ايستادگي در برابر دشمن است سخن گفتن از جهاد و جنگ اقتصادي به يك لطيفه بي‌مزه شبيه خواهد بود. رفتار جهادي و انقلابي ايران اسلامي در برابر داعش و اراده مثلث شرارت عبري، غربي، وهابي در سوريه نمونه‌اي روشن از مقايسه اين دو هزينه بوده و مردم ايران قدردان تلاش رزمندگان دلير ايران زمين در سوريه بوده و مردم جهان نيز با افتخار و عظمت از سردار سليماني سخن گفته و او را تقديس كرده و مي‌ستايند.
اين درحالي است كه هشت سال پيش و در آغاز برنامه‌ريزي مثلث شرارت مذكور براي انهدام محور مقاومت در سوريه برخي از سست‌كمربندها و وادادگان و دلبستگان غرب در داخل قویاً از مذاكره با غرب براي حل مسئله سخن گفته و نظام اسلامي را تحت فشار قرار داده بودند.
در ايران اسلامي، احزاب سياسي، روشنفكران، سياسيون، مسئولان و همه و همه بايد بدانند كه تأکید و اصرار بر رسيدن به توافق با دشمن و تلاش براي راضي كردن دشمن خصم و همت گماشتن براي گرفتن بهانه از امريكا، هم حماقت است، هم خيانت است، هم موجب بي‌انگيزگي نيروهاي داخلي است، هم نابود كننده فرصت‌هاي طلايي و هم تكميل كننده پازل دشمن براي نااميد و مأیوس ساختن مردم از نظام است.
مسئولان بايد باور كنند كه امريكا ديگر ابرقدرت نيست و قدرت هژموني خود را از دست داده است. بايد باور كنيم كه اگر ايستادگي كنيم هم تحريم‌ها و حصر اقتصادي شكستني است هم دشمن در برابر ما زانو خواهد زد. بايد همه بدانند كه جنگ اقتصادي با اشرافي‌گري و رفاه‌طلبي سازگار نيست. بايد همه بدانند كه جهاد اقتصادي با منش و روش ليبرال سرمایه‌داری سازگار نيست. بايد همه بدانند، مادامي كه به بيگانه و بيرون دل بسته باشيم بي‌شك دست و دلمان به سمت نگاه به داخل نخواهد رفت. امروز يكي از نقاط قوت امريكا باور به مؤثر بودن تحريم‌هاست و براي شكستن اراده دشمن راهي جز حمله به نقطه قوت امريكا و حذف مطلق اثربخش بودن تحريم‌ها پيش رو نداريم.
سخنان رهبري در جمع ۷۰۰ هزار نفر از بسيجيان جان‌برکف و آماده از يك واقعيت مسلم حكايت مي‌كند و آن اين است كه در اين مسير دشوار و در جنگ اقتصادي بايد كار را به دست جوانان بسپاريم و همان‌گونه كه در جنگ تحميلي به آنان اعتماد كرديم در جنگ اقتصادي نيز به آنان اعتماد كنيم و پيران اگر خسته نباشند مي‌توانند در حد راهنمايي (و نه دخالت) وارد معركه جنگ اقتصادي شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار