کد خبر: 931223
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
دبیر ستاد اربعین گروه‌های جهادی در گفت‌وگو با «جوان» خبر داد:
سه گروه جهادی که جمعیتشان به ۳۰۰ نفر می‌رسد در مرز ایران و محدوده مهران فعالیت می‌کنند که همچون دیگر جهادگران خدماتشان شامل همه نوع کمک‌رسانی می‌شود، اما وجه تمایز آن‌ها این است که تعدادی مهندس مکانیک هم همراه خود دارند و در صورتی که خودروی زائران با مشکلی روبه رو شود، در اسرع وقت به آن‌ها کمک می‌کنند
میترا شهبازی
۳ هزار و ۵۰۰ نفر از جهادگران سراسر ایران به مناطق مرزی ایران و عراق اعزام شده‌اند تا طی ۴۰ روز از زوار حسینی پذیرایی کنند و روزانه بیش از ۴۵۰ هزار غذای گرم و متنوع را در اختیار دلدادگان حسینی قرار دهند. جهادگرانی که تعدادی از آن‌ها از گروه‌های جهادی مستقر در استان‌ها آمده‌اند و تعدادی هم طی فراخوانی که قبل از اربعین انجام شده، به صورت داوطلبانه خدمت‌رسانی را در پیش گرفته‌اند. آن‌ها زیر نظر ۱۲ گروه جهادی فعالیت می‌کنند و به گفته دبیر ستاد اربعین گروه‌های جهادی از استان‌های تهران، اصفهان، قزوین، ایلام، کرمانشاه و دیگر مناطق کشور دور هم جمع شده‌اند.

جهادگران؛ این دلدادگان حسینی که جمعیتشان به ۳ هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد، دور هم جمع شده‌اند تا طی ۴۰ روز فارق از زندگی مادی و دنیوی به زوار حسینی با جان و دل خدمت کنند. عاشقانی که عشق‌شان به امام سوم باعث شده است تا مدتی هر چند کوتاه از خانواده، زندگی و کارشان دل بکنند و در راه خدا به خلق خدا کمک کنند و اسباب آرامش و آسایش زائران را فراهم کنند. آن‌ها زیر نظر ۱۲ گروه جهادی به مناطق مرزی ایران و عراق اعزام می‌شوند و از ساده‌ترین خدماتی همچون شارژ تلفن، واکس کفش، کفش‌داری در حرم، امانت‌داری تا تهیه روزانه چندین هزار پرس غذای گرم و متنوع را بر عهده دارند. همچنین تحت عنوان ستادی با نام ستاد گمشدگان اعضای خانواده‌ها و گروه‌هایی که همدیگر را گم کرده‌‎اند هم پیدا می‌‎کنند و نمی‌گذارند آب در دل زوار تکان بخورد تا بدون هیچ دغدغه‌ای و در کمال آرامش زیارت کنند. داود درودیان، دبیر ستاد اربعین گروه‌های جهادی با اشاره به حضور پررنگ جهادگران در مسیر‌های راهپیمایی و محدوده حرم امام حسین (ع) به «جوان» می‌گوید: «تمام این جهادگران از شمال، جنوب، شرق و غرب کشور دور هم جمع شده‌اند و اکثر آن‌ها از استان‌های تهران، اصفهان، قزوین، ایلام و کرمانشاه هستند.»

ارائه روزانه ۴۵۰ هزار پرس غذای گرم
زمان زیادی به اربعین حسینی باقی نمانده است. بر‌اساس نظر دفتر آیت‌الله سیستانی نیز هشتم آبان ماه به عنوان اربعین حسینی اعلام شده است. از همین رو جهادگرانی که تعدادی از آن‌ها شامل بسیجیان خودجوشی هستند که در طول سال در گروه‌های جهادی فعالیت می‌کنند و تعدادی دیگر هم طی فراخوانی که در شبکه‌های اجتماعی از سوی ستاد اربعین انجام شده جذب شده‌اند تا با یکدیگر به مناطق مرزی اعزام شوند. در این خصوص دبیر ستاد اربعین گروه‌های جهادی با تأکید بر اینکه تمام این جهادگران به عشق امام حسین راهی کربلا می‌شوند بیان می‌کند: «سه گروه جهادی که جمعیتشان به ۳۰۰ نفر می‌رسد در مرز ایران و محدوده مهران فعالیت می‌کنند که همچون دیگر جهادگران خدماتشان شامل همه نوع کمک‌رسانی می‌شود، اما وجه تمایز آن‌ها این است که تعدادی مهندس مکانیک هم همراه خود دارند و در صورتی که خودروی زوار با مشکلی روبه رو شود، در اسرع وقت به آن‌ها کمک می‌کنند.»

درودیان با اشاره به اینکه این اولین سالی است که جهادگران به صورت منسجم و با مدیریت واحد ستاد اربعین گروه‌های جهادی اعزام می‌شوند، می‌افزاید: «هیچ چیزی تغییر نکرده است و جهادگران همچون سال‌های قبل به زائران با تمام توان کمک می‌کنند. فقط این مدیریت واحد گروه‌ها منجر به این می‌شود که به تمام زوار خدمات کامل و یکسانی ارائه شود.» وی با اشاره به اینکه درحال حاضر جهادگران در مسیر راهپیمایی مستقر شده‌اند، ادامه می‌دهد: «تقریباً از ۲۰ روز قبل از اربعین جهادگران در منطقه حضور دارند و تا ۲۰ روز بعد هم می‌مانند تا به زوار کمک کنند. خدمات آن‌ها هم شامل پخت غذا، پذیرایی، توزیع غذا، اسکان زوار و ... می‌شود.» درودیان با اشاره به اینکه در هر وعده ۱۵۰ هزار پرس غذا ارائه داده می‌‎شود، تأکید می‌کند: «با توجه به سه وعده غذایی، روزانه نزدیک به ۴۵۰ هزار پرس غذای گرم بین زوار توزیع می‌شود.»

ارائه خدمات پزشکی رایگان توسط جهادگران
خدماتی که قرار است به زوار ارائه داده شود، تنها به بحث اطعام و تهیه غذا خلاصه نمی‌شود و با توجه به اینکه تعدادی از جهادگران با تخصص پزشکی برای کمک به زوار می‌آیند آن‌ها این فرصت را برای گروه‌های جهادی فراهم می‌کنند تا درمان پزشکی و تجویز دارو هم جزو خدماتی که به زوار ارائه داده می‌شود قرار گیرد. دبیر ستاد اربعین گروه‌های جهادی در کنار خدماتی که قرار است به زوار ارائه داده شود، بیان می‌کند: «جهادگران ایستگاه‌های فرهنگی هم برپا می‌کنند و با دادن کالا‌های فرهنگی همچون سی‌دی، بروشور و جزوه‌های چند زبانه به زوار کمک می‌کنند. این بروشور‌ها و جزوات شامل ادعیه، زیارت، آداب و احکام زیارت اربعین حسینی و همچنین انتقال تجربیات سایر زوار، آشنایی با اماکن مقدس در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی در کشور عراق و مراکز خدمات‌رسانی در این کشور است.» لازم به ذکر است که تنها ۱۳ روز به اربعین حسینی باقی مانده است و زائران آرام آرام در قالب کاروان یا انفرادی برای شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین از مرز‌های شلمچه، مهران، خسروی، چذابه و سومار عازم کربلای معلی می‌شوند. کامران بختیاری، مدیر پایانه مرزی مهران نیز با تأکید بر اینکه ممکن است دلالان برای زوار مشکلاتی را در تأمین ارز ایجاد کنند، به زوار تأکید می‌کند که ارز مورد نیازشان را از مبدأ تهیه کنند و در این باره بیان می‌کند: «صرافی برای تهیه ارز زائران وجود دارد ولی زائران سعی کنند ارز مورد نیاز و دینار را در مبداء تهیه کنند تا با مشکل مواجه نشوند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار