کد خبر: 930919
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
عباس حاجی نجاری
در پی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت که در آن، اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه آینده، ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف آن و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.
سند مذکور که باهمت چند هزار تن از صاحب‌نظران و استادان دانشگاهی و حوزوی و فرزانگان جوان برای طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به نتیجه رسیده است، از ویژگی‌های مهمی برخوردار است که در آن می‌توان شاکله‌ها وبنیان‌های اساسی نظام اسلامی را که برگرفته از ارزش‌های متعالی اسلام و آرمان‌های بلند رهبر کبیر انقلاب اسلامی است، دید.
این سند که الگوی پایه، چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی به‌سوی تمدن نوین اسلامی ایرانی در نیم‌قرن آینده است در بخش مبانی؛ مبانی خداشناختی، مبانی جهان‌شناختی، مبانی انسان‌شناختی، مبانی جامعه‌شناختی، مبانی ارزش شناختی، مبانی دین‌شناختی، آرمان‌ها ورسالت الگوی پایه اسلامی ایرانی را مورد توجه قرار داده و در آن تأکید شده است که رسالت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران، حرکت عقلانی، مؤمنانه و متعهدانه در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی متناسب با آرمان‌ها در زیست‌بوم ایران است.
در سند الگوی پایه اسلامی ایرانی، پیش‌بینی‌شده است که تا سال ۱۴۴۴ ایران به پیشتاز در تولید علوم انسانی اسلامی و فرهنگ متعالی در سطح بین‌المللی تبدیل شده و در میان پنج کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری جای گرفته و از اقتصادی دانش‌بنیان، خوداتکا و مبتنی بر عقلانیت و معنویت اسلامی، برخوردار و دارای یکی از ۱۰ اقتصاد بزرگ دنیا باشد. در سند همچنین پیش بینی شده که تا آن زمان، فقر، فساد و تبعیض در کشور ریشه‌کن گردیده و تکافل عمومی و تأمین اجتماعی جامع و فراگیر و دسترسی آسان همگانی به نظام قضایی عادلانه تأمین شده است.
مبتنی بر ساختار نظام اسلامی و با اتکا به قانون اساسی نظام جمهوری ایران تا سال ۱۴۴۴ ایران از تداوم رهبری فقیه عادل، شجاع و توانمند و ضمانت کافی برای سیاست‌ها، قوانین و نظامات مبتنی بر اسلام برخوردار است و همچنان با اتکا به آرای عمومی از طریق مشارکت آزادانه مردم در انتخابات به دور از تهدید ثروت و قدرت و با بهره‌گیری نظام‌مند از مشورت جمعی نخبگان اداره می‌شود و قدرت کامل برای دفاع بازدارنده از عزت، حاکمیت ملی و استقلال، امنیت همه‌جانبه و تمامیت ارضی خویش را حفظ کرده و عامل اصلی وحدت و اخوت اسلامی، ثبات منطقه‌ای و عدالت و صلح جهانی است.
بخش دوم سند به تدابیر لازم برای تحقق الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت اختصاص یافته وطی آن ۵۶ تدبیر در سه محور مورد تأکید قرار گرفته است.
مقام معظم رهبری در پیام روز گذشته خود ضمن تقدیر از متفکران و استادان و صاحب‌نظرانی که طرّاحی این سند مهم و مدیریت تهیه آن را بر عهده داشته‌اند، وظایف بخش‌های مهم نظام؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، دولت جمهوری اسلامی، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی را تعیین و از آن‌ها خواسته‌اند تا ضمن بررسی دقیق سند هریک پیشنهادات تکمیلی را به مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه نمایند و مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز با مشورت مراجع مخاطب در بالا، برنامه زمانی بررسی نسخه حاضر الگو از سوی آن‌ها را تنظیم و نظرات و پیشنهاد‌های تکمیلی را دریافت و دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند؛ و ان‌شاءالله نسخه ارتقایافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید.
دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و صاحب‌نظران هم مخاطب دیگر رهبر معظم انقلاب در این پیام هستند که از آن‌ها خواسته شده که این سند را عمیقاً بررسی نمایند و با ارائه پیشنهاد‌های مشخص برای ارتقای آن بیش از پیش در ترسیم هدف و مسیر پیشرفت کشور مشارکت جویند.
اهتمام همه نهاد‌ها و مجموعه‌های نظام و دستگاه‌های کشور برای اجرای این سند از ابتدای قرن ۱۵ هجری شمسی وقرار گرفتن کشور بر مدار آن مطالبه دیگر رهبری نظام اسلامی است. ایشان در بخش پایانی فراخوان بر نکته‌ای مهمی تأکید می‌نمایند و آن توجه به اینکه پیشرفت، مستلزم تحول مطلوب نفوس انسانی و هنجار‌ها و سازوکار‌های اجتماعی است و بنابراین امری تدریجی و طولانی و وابسته به ایمان و عزم و تلاش ملی و صبر و مداومت همگانی و از همه برتر، تفضلات الهی است که به حول و قوه کبریایی‌اش ان‌شاءالله در تداوم انقلاب اسلامی به این ملت عنایت خواهد فرمود.
انقلاب اسلامی ایران با پیروزی خود ریل تاریخ را عوض کرد واکنون به رغم فشار‌ها وتهدیدات دشمنان، نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته است در چهلمین سال شکل گیری، منشأ تحولات مهمی در جهان شده، به گونه‌ای که قدرت‌های جهانی از ارتباط با آن به خود بالیده ویا در آرزوی گفت‌وگو ومذاکره با ایران به هر دری می‌زنند؛ و اکنون نسل کنونی این توفیق را یافته است که با تحکیم زیرساخت‌ها و تحول بنیادین، نظام جمهوری اسلامی را به عنوان الگوی برای شکل‌گیری نظام مطلوب در دوران منجی جهانی آماده کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
این سند باعث می‌شود که نسل چهارم و پنجم انقلاب متوجه شود که در دوران زندگی شان ایران جزو ده اقتصاد برتر در جهان و جزو پنج کشور برتر تولید اندیشه وعلم خواهد شد این یعنی بن بست و افسرده‌گی سیاسی و القای پناه بردن به غرب که مدام از تریبون اصلاح طلبان غربگرای داخلی پمپاژ می‌کردد خنثی شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار