کد خبر: 930915
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
در پی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، که در آن اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است
در پی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، که در آن اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند. ایشان همچنین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را موظف کردند که با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهاد‌های تکمیلی را دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند و نسخه ارتقا یافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید، به‌طوری‌که از ابتدای قرن ۱۵ هجری شمسی اجرای این الگو با سرعت مطلوب آغاز شود و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد.
تلاش برای ترسیم الگوی پیشرفت ایران در ۵۰ سال آینده در شرایطی است که دشمنان نظام اسلامی طی ماه‌های گذشته که همچنان هم ادامه دارد، با بهره‌گیری از ابزار رسانه و روش‌های عملیات روانی علاوه بر اینکه تلاش می‌کند، نظام جمهوری اسلامی را الگویی ناموفق جا بیندازد، بلکه می‌کوشد این‌گونه وانمود کند که نظام جمهوری اسلامی، ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید. از این رو امید و اعتقاد راسخ به آینده روشن انقلاب برخلاف القائات ضد انقلاب، نکته بسیار برجسته‌ای است که در الگوی ترسیم شده از ۵۰ سال آینده دید.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن ابلاغ رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
 
بسم‌الله الرحمن الرحیم
خداوند جل و علا را سپاس می‌گزارم که با هدایت و توفیق او تلاش نظام‌مند چند هزار تن از صاحب‌نظران و استادان دانشگاهی و حوزوی و فرزانگان جوان برای طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از هفت سال در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به نتیجه رسید. این سند اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت را تدوین کرده و افق مطلوب کشور را در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای نیل به آن را طراحی کرده است که با تحقق آن که کاری عظیم و دشوار، اما ممکن و شیرین است کشور راه پیشرفت را خواهد پیمود و طلیعه مبارک تمدن نوین اسلامی ایرانی در زیست بوم ایران رخ خواهد نمود. ان‌شاءالله. اکنون با تقدیر از متفکران و استادان و صاحب‌نظرانی که طراحی این سند مهم و مدیریت تهیه آن را بر عهده داشته‌اند، مقرر می‌دارد:
۱- مجمع تشخیص مصلحت نظام سند پیوست را به‌عنوان چارچوب بالادستی سیاست‌های کلی مورد ملاحظه قرار دهد و پیشنهاد‌های تکمیلی برای حصول اطمینان از کفایت آن را در جایگاه یاد شده ارائه کند و پس از ابلاغ نسخه نهایی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سیاست‌های کلی نظام را برای انطباق با الگو بازنگری نماید.
۲- مجلس شورای اسلامی با نگاه ملی به بررسی سند حاضر بپردازد و نکات ضروری برای ارتقای آن را به‌عنوان سند بالادستی قوانین برنامه‌ای کشور پیشنهاد نماید و تمهیدات لازم را برای تهیه و تصویب طرح‌ها و لوایح برنامه‌ای در چارچوب نسخه نهایی آن مقرر سازد.
۳- دولت فارغ از ملاحظات زودگذر، این سند را از جهت قابلیت اجرا و تحول‌آفرینی بررسی نماید و پیشنهاد‌های عملی برای ارتقای آن را ارائه دهد. از ذخیره مدیریتی و کارشناسی دولت در مرکز و استان‌ها برای این منظور استفاده شود.
۴- شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی در حیطه وظایف خود به بررسی و ارائه پیشنهاد نسبت به این نسخه از الگو بپردازند.
۵- دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و صاحب‌نظران این سند را عمیقاً بررسی نمایند و با ارائه پیشنهاد‌های مشخص برای ارتقای آن بیش از پیش در ترسیم هدف و مسیر پیشرفت کشور مشارکت جویند.
۶- مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با مشورت مراجع مخاطب در بالا، برنامه زمانی بررسی نسخه حاضر الگو از سوی آن‌ها را تنظیم و نظرات و پیشنهاد‌های تکمیلی را دریافت و دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند؛ و ان‌شاءالله نسخه ارتقا یافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید.
۷- پس از آن، برای آماده شدن همه دستگاه‌های کشور و کمک عمومی مردم برای اجرای الگو، زمانی اختصاص خواهد یافت، به‌طوری‌که ان‌شاءالله از ابتدای قرن ۱۵ هجری شمسی اجرای الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی با مقدمات کافی و سرعت مطلوب آغاز شود و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد.
۸- صدا و سیما و دستگاه‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی رسمی کشور اخبار فعالیت‌های یاد شده را منتشر نمایند، البته بررسی و ارتقای نسخه حاضر الگو در مراجع یاد شده متمرکز خواهد بود تا این کار مهم دستخوش مجادلات روزمره نگردد.
پیشرفت، مستلزم تحول مطلوب نفوس انسانی و هنجار‌ها و سازوکار‌های اجتماعی است و بنابراین امری تدریجی و طولانی و وابسته به ایمان و عزم و تلاش ملی و صبر و مداومت همگانی و از همه برتر، تفضلات الهی است که به حول و قوه کبریایی‌اش ان‌شاءالله در تداوم انقلاب اسلامی به این ملت عنایت خواهد فرمود. سید علی خامنه‌ای ۲۲ مهر ۱۳۹۷
در متن تفصیلی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت که خطاب به دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران نوشته شده است به مواردی همچون مبانی، آرمان‌ها، رسالت، افق و تدابیر این الگو اشاره شده که متن کامل آن فردا در صفحه پنج روزنامه جوان منتشر خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار