کد خبر: 930592
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
گفت و گوی «جوان آنلاین» با راضیه تجار، نویسنده و عضو هیئت مؤسس انجمن قلم ایران
شب گذشته جمعی از نویسندگان و محققان برجسته و مطرح کشور که اغلب مرتبط با حوزه هنری یا شهرستان ادب هستند با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. در این دیدار چند تن از نویسندگان حاضر با صحبت و سخنرانی در خصوص موضوعات متفاوت فرهنگی و هنری به بیان ایرادات و کم و کیف این حوزه پرداختند و نقاط ضعف و قوت را بررسی کرده و پیشنهاداتی در این زمینه‌ها ارائه کردند. راضیه تجار، محقق، نویسنده و از اعضای هیئت مؤسس انجمن قلم ایران، یکی از نویسندگان حاضر در این دیدار بود. به همین بهانه با او گفت و گو کرده‌ایم.

سرویس فرهنگی «جوان آنلاین»:شب گذشته جمعی از نویسندگان و محققان برجسته و مطرح کشور که اغلب مرتبط با حوزه هنری یا شهرستان ادب هستند با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. در این دیدار چند تن از نویسندگان حاضر با صحبت و سخنرانی در خصوص موضوعات متفاوت فرهنگی و هنری به بیان ایرادات و کم و کیف این حوزه پرداختند و نقاط ضعف و قوت را بررسی کرده و پیشنهاداتی در این زمینه‌ها ارائه کردند. راضیه تجار، محقق، نویسنده و از اعضای هیئت مؤسس انجمن قلم ایران، یکی از نویسندگان حاضر در این دیدار بود. به همین بهانه با او گفت و گو کرده‌ایم.

راضیه تجار، نویسنده و محقق در گفت و گو با خبرنگار «جوان آنلاین» مي گويد: «نزدیک به ۳۰ نفر از آقایان نویسنده و ۴ تن از خانم‌های فعال در این حوزه که اغلب با موسسه «شهرستان ادب» همکار بوده و برخی هم نویسنده آزاد بودند، روز گذشته با دعوتی که شد، خدمت رهبری رسیدیم. در این جمع گرم و صمیمی پس از نماز مغرب و عشا، راجع به ادبیات روز و موقعیت کنونی اش صحبت شد و بنده به عنوان سخنران نخست، پس از تشکر از حضرت آقا بابت فرصتی که با وجود تمام مشغله هایشان به اهالی ادبیات و نویسندگی می‌دهند، این فرصت را مغتنم شمرده و به بیان سخنانی پرداختم. رهبری معظم نیز بسیار شنونده خوبی بودند و تمام صحبت‌های ما را به دقت گوش کرده و بررسی فرمودند.»

اشراف و توجه وصف ناپذیر رهبری به حوزه ادبیات

تجار ادامه می‌دهد: «نکته جالب دیدار روز گذشته ما با رهبری برای من اشراف وصف ناپذیر رهبری به حوزه ادبیات بود. این در حالی بود که حضرت آقا با وجود تمام مشغله‌ها و امور موجود جهت رسیدگی، توجه بسیار خوبی به ادبیات داشتند و ایشان همچنین در میان صحبت هایشان اسامی برخی کتاب‌ها را نام برده و در این زمینه سخنان مهم و کاربردی را ایراد فرمودند. به نظرم دیدار دیروز ما با رهبری از جهت اینکه پیشنهاد‌های بسیار خوبی از سوی نویسندگان معقول و کارساز در حول محور ادبیات انقلاب و دفاع مقدس مطرح شد و برای موضوعات مختلف افق و چشم انداز تصویر شد، بسیار خوب و کاربردی بود و امیدوارم این قبیل جلسات تکرار شوند.»

کم کاری متولیان فرهنگی

اين نويسنده پيشكسوت در ادامه می‌گوید: «من معتقدم اگر متولیان حوزه فرهنگ و هنر و دولتمردان فرهنگی نیز همچون رهبری به ادبیات توجه داشتند و به این حوزه بیشتر نگاه می‌کردند، با توجه به شرایط موجود چاپ و موقعیت و جایگاه کتاب و دیگر آثار و تولیدات فرهنگی موثر، ما و فرهنگ در جایگاه بهتری بودیم.»

پس از گذشت ۴۰ سال، ادبیات انقلاب قوی‌تر شده
 
این نویسنده با بیان اینکه رهبر انقلاب دوست‌دار رمان و صاحب‌شناخت هستند، گفت: «پیش‌تر صحبت‌هایی مطرح بود تا جلسه‌ای برگزار شود تا نویسندگان، بخشی از آثارشان را بخوانند ولی همین مبادله افکار و تبادل نظر و رهنمودها کارساز است. خوشبختانه در طول این ۴۰ سال عمر با برکت و عزتمند انقلاب و پس از گذشت این سال ها، ادبیات انقلاب و دفاع مقدس که در دل انقلاب نهفته است، بارزتر و قوی‌تر شده و به نظرم این هم از شاخصه‌های این دوران است.»

حضور خانم‌ها در عرصه فرهنگی از برکات انقلاب است

تجار تصریح می‌کند: «محور دیگر سخنان بنده در این دیدار، کمک به انجمن‌ها بود. مثل انجمن قلم ایران و توجه هرچه بیشتر به این مقوله. چرا که فرجام کمک به این انجمن ها، حمایت از نویسندگان بوده و دست افرادی که در این انجمن عضو هستند را برای تولیدات فرهنگی بیشتر و موثرتر، بازتر می‌کند. نکته دیگر حضور خانم‌ها در این عرصه‌ها است كه آقا فرمودند:حضور خانم‌ها در عرصه فرهنگی از برکات انقلاب است و این امر جای ابراز خرسندی دارد.»

دیده شدن افق‌های دور و نمایان‌تر شدن شرایط روز فرهنگ

این نویسنده همچنین می‌افزاید: «برخی از آقایان نویسنده حاضر در این دیدار ارزشمند نیز صحبت کردند و هر کس از ظن و با ذهنیت خود در این رابطه سخنانی را مطرح کرد و این صحبت‌های خوب و مثمرثمر منجر به دیده شدن افق‌های دور و نمایان‌تر شدن شرایط روز و حاضر حوزه فرهنگ شد. آقایان و افرادی ترتیب دهنده جلسه نیز معترف شدند که جلسه، جلسه بسیار خوبی است و لزوم تکرار دیدار آقا با نویسندگان همچون شعرا بیش از پیش احساس می‌شود.»

خطیبی تمام عیار و هوشمند همچون رهبر انقلاب، خلاء‌های موجود را برطرف می‌سازند

به اعتقاد وی، اظهار امیدواری نویسندگان نیز این بود که نمونه این جلسات بیشتر تکرا شود و صحبت‌ها و نظریات متفاوت بیشتر بازگو شود. چرا که دوستان نویسنده از جای جای ایران در این دیدار حاضر شده بودند. افرادی فرهیخته از خطه‌های مختلف کشور با دیدگاه‌هایی متفق القول و اهداف و خواسته‌هایی مشترک. من فکر می‌کنم صحبت کردن با خطیبی تمام عیار و شخصی هوشمند همچون رهبر انقلاب و حمایت‌های ایشان از این عرصه و حوزه، قطعا خلاء‌های موجود را برطرف ساخته و کشور را به سمت و سوی پیشرفت و آبادانی می‌برد.

آقا می‌فرمودند: «می‌شود»، «شده است»و «می‌توانیم»

این نویسنده با اشاره به لزوم طبقه بندی و دسته بندی اولویت‌های اساسی فرهنگی در کشور، می‌گوید: «محور دیگر صحبت‌های ما با رهبری بحث آموزش نسل جدید بود. برای اینکه نسل جدید بتوانند ادامه دهندگان راه نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر کشور باشند و نگذارند فرهنگ به ورطه سقوط برسد. پاسخ‌های رهبری در رابطه با این محور نیز تائییدی بود بر دقت و سلامت محصولات این سال ها. وقتی ایشان خطاب به نویسندگان معترض به برخی کاستی‌ها می‌فرمودند: «می‌شود»، «شده است»، «می‌توانیم» و... دیدگاه‌های منفی این افراد رفع می‌شد و نور امید تازه‌ای در دل مان تابانده می‌شد.»

لزوم رایزنی‌های فرهنگی در خصوص فلسطین

راضیه تجار، نویسنده و عضو هیئت مؤسس انجمن قلم ایران در خاتمه در رابطه با امور مربوط به بحث فلسطین تاکید می‌کند: بحث فلسطین از دیگر محور‌های صحبت هایمان بود. از آنجا که این مقوله بیشتر جنبه سیاسی پیدا کرده، متاسفانه کمتر روی آن کار شده است. «این در حالی است که ما بار‌ها از طریق اخبار و... رخداد‌های فلسطین و شرایط آن را شنیده و بازگو و پیگیری کرده‌ایم، اما اگر در این زمینه رایزنی‌های فرهنگی خوب برای نوشتن درباره آن اتفاق بیفتد، بدون شک از زوایه‌ای جدید و با نگاهی نو می‌توان به هر چه بهتر شدن اوضاع فلسطین از دیدگاه فرهنگی نیز کمک کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار