کد خبر: 930583
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
این بیمارستان‌ها در مناطق مرزی شلمچه، چذابه و مهران و همچنین در مسیر نجف تا کربلا برپا می‌شوند آمادگی جانبازان و مددجویان کمیته امداد برای حضور در راهپیمایی اربعین
تقویم دیواری با هر روزی که می‌‎گذرد؛ از نزدیک و نزدیک‌تر شدن روز دلدادگی عاشقان حسینی که قرار است با بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان اسلام همراه شود، خبر می‌دهد.
میترا شهبازی
تقویم دیواری با هر روزی که می‌‎گذرد؛ از نزدیک و نزدیک‌تر شدن روز دلدادگی عاشقان حسینی که قرار است با بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان اسلام همراه شود، خبر می‌دهد. روزی که میلیون‌ها نفر از زوار حسینی کیلومتر‌ها مسیر را به عشق امام سوم پای پیاده به سمت حرم می‌پیمایند و جهادگران با برپایی موکب‌های متعدد از آن‌ها پذیرایی می‌کنند. در حال حاضر پنج مرز شلمچه، مهران، خسروی، چذابه و سومار آماده حضور زوار هستند؛ زواری که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بین‌شان جانبازان، معلولان و مددجویان کمیته امداد استان‌ها نیز حضور دارند. در کنار زیرساخت‌هایی که امسال برای تسهیل این رویداد تاریخی جهان اسلام در نظر گرفته شده است؛ سپاه پاسداران نیز قرار است ۱۰ بیمارستان صحرایی را در مسیر راهپیمایی اربعین در داخل و خارج از مرز ایران برپا کند.

هر روزی که می‌گذرد بر جمع عاشقان حسینی افزوده می‌شود. عاشقانی که تعدادیشان مسیر خدمت‌رسانی به زوار را انتخاب کرده‌اند و دلدادگانی هم که می‌خواهند به دور از زندگی مادی چند روزی را در حرم مطهر امام حسین (ع) به راز و نیاز بپردارند. برای این حضور پرشور که بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله سیستانی ۸ آبان ماه عنوان شده است، ۱۲ گروه جهادی با جمعیتی بالغ بر ۲ هزار نفر برای خدمت‌رسانی به زوار در داخل ایران و در منطقه عراق حاضر خواهند شد. داوود درودیان، دبیر ستاد اربعین گروه‌های جهادی در این خصوص می‌گوید: «سه موکب جهادگران برای خدمت‌رسانی به زوار حسینی در داخل ایران برپا می‌شود و مابقی همگی در عراق جای می‌گیرند.» علاوه بر این موکب‌ها که اغلب خدماتی همچون تهیه سه وعده غذایی گرم و متنوع، فراهم کردن محلی برای اسکان موقت زائران، یافتن گم‌شدگان، ارائه خدمات درمانی، ارائه سرویس‌های شارژ موبایل، کفش‌داری، واکس کفش و ... را برعهده دارند؛ معاون بهداشت و درمان سپاه نیز از برپایی ۱۰ بیمارستان صحرایی در مناطق مرزی شلمچه، چذابه و مهران و همچنین مسیر راهپیمایی اربعین از نجف تا کربلا خبر می‌دهد. سردار احمد عبداللهی در این خصوص می‌گوید: «پیش‌بینی شده است تا در صورت نیاز از اورژانس هوایی نیز برای ارائه بهتر و سریعتر خدمات به زائران استفاده شود.»

حضور جهادگران درمانگر در مسیر اربعین
علاوه بر ارائه خدمات درمانی که با توجه به حضور میلیونی زائران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ سردار بهمن کارگر، رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور نیز می‌گوید: «امکانات راهیان نور از جمله اسکان، پذیرایی و ارائه خدمات متنوع فرهنگی، تبلیغی و خدماتی اردوگاه‌ها و یادمان‌های هشت سال دفاع مقدس در اختیار زائرین اربعین حسینی علیه‌السلام همچون سال‌‎های گذشته قرار می‌گیرد.» لازم به ذکر است که محدوده جغرافیایی این ابلاغیه، استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان به ویژه یادمان‌های شلمچه، چذابه، دهلاویه، قلاویزان (نقطه ایثار)، مرصاد و مسیر‌های مواصلاتی عنوان شده است. رئیس سازمان امداد و نجات خدمات درون مرزی اربعین نیز با اشاره به اینکه چهار قرارگاه مرزی هلال احمر برای اربعین ایجاد می‌شود، می‌گوید: «۴۷۷ پایگاه هلال احمر برای اربعین امسال آمادگی کامل دارند.» مرتضی سلیمی تأکید می‌کند: «این طرح از ۲۱ مهر آغاز می‌شود و تا ۱۱ آبان ادامه دارد.» لازم به ذکر است که هلال احمر با ۱۲ هزار و ۹۳۶ نفر نیروی عملیاتی که ۹۴۷۱ نفر از آن‌ها در داخل کشور و ۳۴۶۵ نفر در خارج از کشور استقرار دارند، آماده ارائه خدمات‌رسانی هستند. همچنین ۲۰۰ تن دارو و تجهیزات به همراه ۴۰۰ قلم دارو و ۸۰ قلم مصرفی در ۱۴ تریلر به عتبات عالیات از سوی این مرکز ارسال خواهد شد. علاوه بر آمادگی سازمان‌هایی که در زمینه ارائه خدمات پزشکی فعالیت می‌کنند؛ سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور نیز از راه‌اندازی موکب مجازی و سه بالن برای بهبود ارتباطات اربعین خبر می‌دهد. لازم به ذکر است که وزارت ارتباطات عراق نیز ارائه اینترنت رایگان طی این چند روز را بر عهده گرفته است.

شور و شوق حسینی در سراسر کشور
افزون بر خدماتی که قرار است در مسیر‌های منتهی به حرم ارائه شود و حضور میلیونی زوار حسینی را از سراسر کشور تسهیل کند، کمیته امداد نیز قرار است مددجویان دلداده حسینی را به صورت رایگان از استان‌ها به سمت کربلا اعزام کند. رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در این باره با اشاره به اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد مشتاق حضور در سفر اربعین هستند می‌گوید: «اعزام‌های زیارتی ما از طریق کمک‌های مردمی صورت می‌پذیرد.» سیدپرویز فتاح ادامه می‌دهد: «سال گذشته از طریق کمک خیران حدود ۳۵ هزار نفر عازم سفر اربعین شدند.» علاوه بر مددجویان، معلولان و جانبازان و خادمان حرم امام رضا (ع) هم به اربعین حسینی اعزام می‌شوند. در این بین نام جعفر خسروی یکی از جانبازان خوزستانی هشت سال دفاع مقدس نیز می‌درخشد که امسال قرار است به نیابت از شهدای مدافع حرم به زیارت برود. لازم به ذکر است که نخستین کاروان تجهیزاتی و بخشی از خدام موکب اصحاب خراسانی نیز اکنون رهسپار کشور عراق شده‌اند. در این خصوص سعید سبحانی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری خراسان شمالی می‌گوید: «۷۲ کامیون‌دار و خادم بجنوردی برای خدمت به زوار‌الحسین (ع) عازم کربلا شدند.» با توجه به اینکه هر روزی که می‌گذرد به رویداد راهپیمایی اربعین هم نزدیک‌تر می‌شویم شور و اشتیاق زوار و جهادگران نیز در سراسر استان‌های کشور بیشتر و بیشتر می‌شود. لازم به ذکر است که پس از موافقت رئیس‌جمهور با اعمال ٣٥ درصد تخفیف در ارز مورد نیاز ویزای اربعین، سازمان حج و زیارت نرخ جدید ثبت نام اربعین را ٢٣٤ هزار و ۸۷۵ تومان اعلام کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار