کد خبر: 930575
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
آمریکا این روز‌ها بزرگترین شریک عربستان است. مناسبات تنگاتنگ و صمیمانه‌ی امریکا و عربستان تنها بدلیل مسئله نفت نیست، بلکه امریکا بیشترین میزان قرارد‌های تسلیحاتی را با عربستان دارد و عربستان سعودی یک خریدار خوب تسلیحات برای دولت امریکا است. حال این رویکرد دوگانه ترامپ در قبال قتل «خاشقجی» حتی خبرنگاران بی بی سی را هم متعجب کرده است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رژیم آل سعود با حمایت دولت‌های غربی به خصوص امریکا دیگر به بریدن صدا رضایت نمی‌دهند و حالا کارشان به اره کشیدن به بدن صاحبان صدا و تکه‌تکه کردن‌شان رسیده است. حتی اگر صاحبان آن صدا سال‌ها جزو خادمان درگاه و توجیه‌گران ظلم بوده باشند. همزمان با انتشار جزئیات سلاخی «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد آل سلمان در کنسولگری عربستان در ترکیه؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد که واشنگتن قبل از غیبت این روزنامه‌نگار یک تماس تلفنی را بین مقام‌های ریاض درباره تلاش برای دستگیری او شنود کرده بودند.
در روز ورود «جمال خاشقجی» به مسلخ خود در کنسولگری عربستان در استانبول، دو هواپیمای خصوصی حامل ۱۵ نفر از عربستان سعودی در استانبول به زمین نشسته که این ۱۵ نفر درست هنگامی که خاشقجی ساده‌دلانه به دنبال کار‌های مربوط به ازدواجش به کنسولگری رفته بود، در آنجا بوده‌اند و بعد هم بنا بر گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز» از قول یک مقام ارشد ترک این گروه از عوامل سعودی، خاشقجی را ظرف دو ساعت اول پس از ورودش به کنسولگری به قتل رسانده و جسد وی را با استفاده از اره‌ای که با خود همراه داشتند، تکه‌تکه کرده‌اند.
 
اما در این بین واکنش امریکا به این فاجعه در نوع خود جالب بود. دولت امریکا با محکومیت ترور روزنامه نگار عربستانی با انتقاد از رژیم آل سعود خواستار شفافیت در مورد ابعاد این حادثه شد!
این درحالیست که آمریکا این روز‌ها بزرگترین شریک عربستان است. مناسبات تنگاتنگ و صمیمانه‌ی امریکا و عربستان تنها بدلیل مسئله نفت نیست، بلکه امریکا بیشترین میزان قرارد‌های تسلیحاتی را با عربستان دارد و عربستان سعودی یک خریدار خوب تسلیحات برای دولت امریکا است. حال این رویکرد دوگانه ترامپ در قبال قتل «خاشقجی» حتی خبرنگاران بی بی سی را هم متعجب کرده است.

بهمن کلباسی خبرنگار بخش بی بی سی فارسی در صفحه توئیتر خود نوشت: «کریس مورفی، یکی از دو سناتور از ایالت کنتیکت: من هم مانند همه از جریان خاشقجى خشمگینم. ولی در دو سال گذشته ایالات متحده به سعودی‌ها کمک کرده که هزاران غیرنظامی در یمن، از جمله کودکان را بکشند. بدون اینکه [کمترین]توبیخی بشوند. آیا این بدتر [از کشتن خاشقجی]نیست؟ خیلی بدتر نیست؟»
 
https://javanonline.ir/files/fa/news/1397/7/20/472688_300.jpg
 
همچنین سیاوش اردلان نیز در صفحه شخصی خود با بیان اینکه گناه را به اندازه‌های دقیق تقسیم کنید نوشت: «اگر همیشه می‌خواستید گناه کشتار غیرنظامی‌ها در یمن و تخریب این کشور توسط عربستان رو طوری بین فروشندگان تسلیحات به سعودی‌ها تقسیم کنید که دقیق باشه، این حساب کتابشه.»
 
https://javanonline.ir/files/fa/news/1397/7/20/472690_221.jpg
 
پرپایه این‌گزارش، عطاءالله مهاجرانی نیز در توئیتر خود اینگونه نوشت: «معامله در حادثه قتل و تکه کردن جمال خاشوقجى پیداست. ترامپ به صراحت گفت: معامله صد‌ها میلیاردى را فداى حقوق بشر و قتل خاشوقجى نمیکند. مشاور اردوگان هم گفته است، ما دولت سعودى را به قتل متهم نمیکنیم. این پروژه دولت پنهان است. ولى مسئول دولت آشکار و پنهان و قتل یک نفراست.»

https://javanonline.ir/files/fa/news/1397/7/20/472689_848.jpg
 
مواضع کارشناسان و خبرنگاران بنگاه خبرپراکنی بی بی سی نشان میدهد که حتی سربازان ملکه نیز نتوانستند جنایات آل سعود و آمریکا در یمن و دیگر کشور‌های منطقه را نادیده بگیرند و آن‌ها نیز مجاب شده‌اند در قبال قتل فجیع روزنامه نگار عربستانی اینگونه سخن گویند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار