کد خبر: 930444
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۲
رمان نویس امریکایی:
داگلاس کندی، رمان‌نویس معروف امریکایی است که جای ثابتی ندارد و در کشور‌های انگلیس، کانادا، ایالات متحده و فرانسه زندگی می‌کند و در فرانسه آثارش هواداران بسیاری دارد.
معصومه طاهری
داگلاس کندی، رمان‌نویس معروف امریکایی است که جای ثابتی ندارد و در کشور‌های انگلیس، کانادا، ایالات متحده و فرانسه زندگی می‌کند و در فرانسه آثارش هواداران بسیاری دارد. تا کنون میلیون‌ها نسخه از کتاب‌های این نویسنده ۶۱ ساله در سرتاسر جهان به فروش رفته و به ۲۲ زبان ترجمه شده است و چند رمان وی از جمله «زنی در طبقه پنجم» محصول سال ۲۰۱۱ با بازی اتان هاوک مورد اقتباس سینمایی قرار گرفته است. فمینیسم، نژادپرستی، سیاست و... از موضوعاتی است که کندی به عنوان یک نویسنده به نوعی تاریخ را به تصویر می‌کشد. در آخرین جلد کتاب خود مانند یک پرتره عاشقانه اخباری سیاسی را بیان کرد. داگلاس کندی هرگز زبان خودش را کنترل نکرده و تنها نویسنده‌ای بود که مطالبش علیه ترامپ الهام‌بخش بسیاری از منتقدان شده است، اما او چه هدفی را دنبال می‌کند؟! در قرن ۲۱ این نویسنده معروف امریکایی به چه چیزی فکر می‌کند؟! فیگارو به دنبال چالش ادبی این نویسنده است:
آخرین کتاب شما درباره امریکای قرن بیستم تنظیم شده است. می‌توانید درباره امروز امریکا بنویسید؟
من می‌توانم مقالات مختلفی درباره اخبار و اتفاقات امریکا بنویسم، اما نوشتن رمان‌هایی با موضوع وضعیت حالای امریکا غیرممکن است. شاید این اتفاق روزی بیفتد. هنوز تصمیمی نگرفتم. ما در میانه چیزی هستیم که وحشتناک است بنابراین خیلی زود است به آن بپردازیم، چون هنوز هیچ چشم‌اندازی از جهان کنونی نداریم. ما الان در آن زندگی می‌کنیم، در نتیجه هیچ تلاشی برای واکاوی آن نداریم. سورن کی‌یرکگور فیلسوفی دانمارکی چه خوب گفت که تنها می‌توانید با نگاه کردن به زندگی آن را درک کنید. ما فقط می‌توانیم با نگاه کردن به آینده زندگی کنیم.
می‌شود بگویید چه چیز وحشتناکی منظور شما است؟
ترامپ، موسولینی زمان ما است. او رئیس‌جمهور خوبی نیست، او هیچ ایده‌ای ندارد. مطمئناً با او تمام پیشرفت‌هایی که انجام شده، روند معکوس خواهد شد. او یک ریاکار است. او در مشت نئومسیحیان است. اما تنها نیست با همکاری و همراهی حزب جمهوریخواه به قدرت رسیده است؛ و در فرانسه امروز؟
اینجا کشور من نیست. وقتی که در یک حوزه عمومی هستم، از سیاست خارج می‌شوم.
فکر می‌کنید امریکا در یک قرن تکامل یافته است؟
اخیراً در کلرادو یک قناد پخت کیک برای زن و شوهر سیاهپوستی را قبول نکرده است. همه طور اتفاقی در حال رخ دادن است. من فکر می‌کنم که ما به سمت جنگ‌های فرهنگی پیش می‌رویم. اوباما مرکز حزب چپ بود و ترامپ مرکز حزب راست افراطی. امروز ما یک دولت ضعیف داریم. ترامپ انتخابات را به لطف سیستمی که در کاخ سفید حاکم است، برنده شد. من خیلی بدبین هستم و معتقدم سیستم انتخاباتی فاسد و ناعادلانه است. حتی می‌توانم لحظه‌ای را تصور کنم که ترامپ محدودیت آزادی را اعلام کند. او یک رئیس‌جمهور دموکراتیک نیست برعکس، او یک پادشاه است.
فمینیسم، نژادپرستی، مواد مخدر و... شما از طریق قهرمان خودتان مانند آلیس تمام جهان را تجزیه و تحلیل می‌کنید. این اولین بار نیست که از طریق یک زن داستان را بیان کردید. وقتی مرد هستید چگونه این کار را می‌کنید؟
من هرگز خودم به عنوان یک زن فکر نمی‌کنم، بلکه به عنوان یک راوی در داستان هستم و به صورت شگفت‌انگیز شما را می‌بینم. مرد یا زن فرقی نمی‌کند، زمانی که شخصیتی را در ذهن خلق می‌کنم، هرگز تصویر او را قبلاً ندیدم و او از بین افرادی که می‌شناسم نیست. آلیس را از نظر روانشناختی ساختم. من خیلی فرویدی هستم و فکر می‌کنم با فهمیدن دوران کودکی مسائل را بهتر درک می‌کنیم. به همین دلیل مجبور شدم آلیس را با وضعیت بسیار سخت خانوادگی بنویسم که همه چیز آن واقعی است. آلیس داستان پیچیده‌ای دارد همانطور که می‌تواند این ماجرا برای خود من هم باشد. من در خانواده‌ای با مشکلات زیادی بزرگ شدم که از هم پاشید. برای خیلی از مردم چنین زندگی سخت و ناخوشایندی وجود دارد. من می‌فهمم، چراکه خودم هم چنین شرایطی را تحمل کردم. داشتن یک خانواده خوب برای یک نویسنده بسیار خوب است و این یک افتخار برای نویسنده محسوب می‌شود که هنگام نوشتن همه چیز واقعی باشد، اما ما چیز‌های جدیدی خلق می‌کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار