کد خبر: 930440
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
رییس ستاد مرکزی اربعین با تاکید بر اینکه در کشور و در ستاد اربعین همه به دنبال لغو روادید عراق هستیم،گفت:برخی از عراقی ها می گویند لغو روادید موجب افزایش ملیونی زائرین می شود که ما زیر ساخت لازم را نداریم.

جوان آنلاین:‌ رییس ستاد مرکزی اربعین با تاکید بر اینکه در کشور و در ستاد اربعین همه به دنبال لغو روادید عراق هستیم،گفت:برخی از عراقی ها می گویند لغو روادید موجب افزایش ملیونی زائرین می شود که ما زیر ساخت لازم را نداریم.

ذوالفقاری در دومین همایش یاوران رسانه‌ای اربعین، با اشاره به عملکرد ستاد اربعین در مسیر برگزاری هر چه بهتر مراسم اربعین گفت: روز گذشته جلسه ای با نمایندگان مجلس بودیم به مسائلی در خصوص اربعین اشاره کردیم، ما در خصوص اربعین از سال ٩٤ با روند رو به رشد رو به رو شدیم، از سال ٩٥ یافته ها را جمع آوری کردیم و مبانی را مبنای برنامه ریزی قرار دادیم.

وی افزود: سال ٩٦ هم شاهد سازماندهی بیشتری در این خصوص بودیم، ولی موضوع را ارزیابی کردیم و توانستیم١١٧ مورد اشکالات را بررسی کنیم،در چندین جلسه از اساتید واز کارشناسان استفاده کردیم، سه مدل جلسه در این خصوص داشتیم، جلسه راهبردی ،جلسه اجرایی ستاد اربعین و جلسه همایش بین المللی اربعین که این جلسه بین المللی تا پایان سال برگزار می شود.

ذوالفقاری ادامه داد:یکی از مباحث مهم ایجاد سند بین دو کشور عراق و ایران بود، تفاهم نامه ای سال گذشته داشتیم که الزامات این سفر در این تفاهم نامه نوشته شد و توسط طرف های دو کشور ایران و عراق نهایی شد. یک تفاهم نامه ای هم بین وزارت ارتباطات ایران و عراق انجام شد. در حوزه زیر ساخت هم اشکالاتی رفع شده است، بخشی از ساخت جاده ایلام به مهران باقی مانده است،که انجام می شود .

رییس ستاد مرکزی اربعین بیان کرد:ستاد اربعین برای کل کشور است،همه نقش دارند تا کاری برای زائرین انجام دهند و هیچ سازمانی در اینجا منافعی ندارد، ما تلاش داریم تا هزینه ها را کاهش دهیم،در خصوص هزینه روادید هم بارها توضیح دادیم، ما خواهان لغو روادید بوده ایم و هستیم و در تمامی دیدار ها با مسئولان عراقی این موضوع را مطرح کردیم،که حداقل برای زائرین دو کشور لغو روادید داشته باشیم.

ذوالفقاری تصریح کرد: تا این لحظه عراق این موضوع را نپذیرفته است، ما هم نمی‌خواهیم هزینه را به سمت مسئولان عراق ببریم، دلایلی برای خودشان دارند ، مثلا می گویند اگر لغو روادید کنیم چند ملیون نفر به عراق بیایند؟ آیا زیر ساخت ما جواب می دهد؟ کرامت زائرین زیر سوال نمی رود؟ هیچ کس تردید نداشته باشد در جمهوری اسلامی ایران احدی نیست که طرفدار لغو روادید نباشد. امیدواریم در آینده مسئولان عراق به این نتیجه برسند.

وی عنوان کرد: امروز بیست دفتر صدور روادید را فعال کردیم که فعالیت صدور روادید را انجام می دهند. اگر لغو روادید انجام شود، برای ما نیز بهتر است و کار های اجرایی راحت تر می‌شود.عراقی ها روادید را بر اساس دلار با ما حساب می کنند.آن ها امسال ١٠ دلار برای گردشگری اضافه کردند، اما برای مراسم اربعین ٩ دلار کاهش دادند.

ذوالفقاری تصریح کرد: برخی می گفتند روادید ٣٠ دلار بوده است، ما آمدیم قانون را نشان‌شان دادیم، ای کاش روزی در کشور یاد بگیریم در هر زمینه که می خواهیم با افکار عمومی صحبت کنیم مطمئن شویم Hن حرف درست باشدTاگر چه حرف درست هم کم است.

رییس ستاد مرکزی اربعین عنوان کرد: همه وجود ستاد اربعین برای تسهیلات راحت و کاهش هزینه زائر است، ما پیگیری داشتیم و در چندین جلسه با بانک مرکزی توانستیم موضوع ارز و روادید را مورد پیگیری قرار دهیم و ارز ثانویه را انتخاب کنیم، اما فکر کردیم اگر در ارز ثانویه دچار نوسان شویم چه کنیم؟ توافق شد که این موضوع هزینه ای روادید در طلب های وزارت نیرو از عراق تهاتر شود.

ذوالفقاری گفت:سال گذشته دو میلیون و سی صد هزار ویزا صادر شد که فقط یک میلیون صد هزار نفر بیمه شدند.ما امسال تمام شرکت ها را به سیستم سامانه سما متصل کردیم، که کسی بدون بیمه به عراق نرود چرا که ٥٥ نفر از افرادی که در آن حادثه تروریستی عراق شهید شدند بدون بیمه بودند.کل هزینه بیمه خدمات درمانی و حوادث بر خلاف این گرانی نه تنها نسبت به سال گذشته کاهش داده شد بلکه خدمات را افزایش دادیم. حدود بیست میلیارد هزینه بیمارستان های سرپایی است. ما ساماندهی کردیم که در هر وعده یک میلیون پانصد هزار وعده غذایی داشته باشیم، ما باید انتظارات را بر اساس داشته ها در نظر بگیریم.

وی عنوان کرد: همه دستگاه های اربعین هزینه کننده هستند نه اینکه درآمد داشته باشند. برخی دوستان مسائلی را اظهار می‌کردند که از آنها خواستم در جلسات ستاد اربعین حضور داشته باشند،گفتند وقت نداریم،ما گفتیم اگر می خواهید صحبت کنید سوال کنید و مطلع شوید.
رییس ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد:چندین اصل را برای سفر اربعین قرار دادیم یکی ترویج فرهنگ اربعین است.نظم و امنیت، رعایت ارزش ها و سنت های عراق ،مردم محوری از جمله این اصول هستند.

ذوالفقاری با اشاره به خط های خبری اربعین عنوان کرد:شاهد بودیم در کشور فضایی علیه زائرین عراق ایجاد شد. برخی مسئولین هم در این خصوص صحبت کردند،این افراد اگر بدانند انتشار این مسائل چقدر خطرناک است این‌کار را نمی‌کردند و این مسائل را مطرح نمی‌کردند.همچنین شاهد حوادث بصره بودیم،
برخی از روی دلسوزی کاری میکنند اما توجه داشته باشند درجهت خواست ترامپ است،دشمن به دنبال ایجاد اختلاف میان ایرانی و عراقی شیعه و شیعه شیعه و سنی است.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار