کد خبر: 930240
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی صورت می‌گیرد
در حالی که همچنان برخی از وزارتخانه‌های مهم دولت عملاً بلاتکلیف بوده و با سرپرست اداره می‌شود، قرار است در هفته جاری وزرای جدید از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهند شد.
در حالی که همچنان برخی از وزارتخانه‌های مهم دولت عملاً بلاتکلیف بوده و با سرپرست اداره می‌شود، قرار است در هفته جاری وزرای جدید از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهند شد.
این روز‌ها کلاف سردرگم روابط بین مجلس و دولت به نقطه جدیدی رسیده است و چندین استیضاح در صف بررسی در کمیسیون‌های مربوط یا اعلام وصول از سوی هیئت رئیسه مجلس قرار دارد. در کنار این هنوز برای وزرای استیضاح شده اقتصاد و دارایی و رفاه، کار و تعاون جانشینی معرفی نشده و این وزارتخانه‌ها با سرپرست اداره می‌شوند. طبیعی است که سرپرست در یک وزارتخانه به دلیل موقت بودن آن، جسارت انجام برخی اقدامات جدی برای اصلاح امور را ندارد و با برخی محدودیت‌های قانونی نیز روبه رو است، حتی اخباری نیز به صورت در گوشی در بین نمایندگان مجلس در روز‌های اخیر مطرح شده که دولت با این تحلیل که ترمیم کابینه نوعی اعتراف به ناکارآمدی است، اراده‌ای برای این تغییرات ندارد، بنابراین ترجیح داده هزینه این تغییرات را گردن مجلس بیندازد. حالا و در این میان به نظر می‌رسد پس از تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم و راحت شدن خیال دولت از طی شدن بخشی از فرآیند قانونی اجرای استاندارد‌های گروه ویژه اقدام مالی، دولت نیز به فکر سر و سامان دادن به وضعیت آشفته دولت و معرفی وزیر برای وزارتخانه‌های بی‌وزیر افتاده است.

گزینه‌های احتمالی چه کسانی هستند
روز گذشته موجی از اخبار در رسانه‌های مختلف به نقل از نمایندگان منتشر شد که حاکی از معرفی وزرا به مجلس در هفته جاری است. به عنوان مثال خبرگزاری مهر در خبری مدعی شد، وزرای پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار است ظرف هفته جاری از سوی رئیس‌جمهور برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند. همچنین طبق برخی شنیده‌ها، قرار است رئیس‌جمهور با قبول استعفای وزرای صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی، وزرای جایگزین را به مجلس معرفی کند. همچنین در این گزارش به نقل از ابوالفضل سروش از معرفی احتمالی «فرهاد دژپسند» به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد و «محمد شریعتمداری» (وزیر کنونی صنعت، معدن و تجارت) به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس سخن به میان آمده است.

لاریجانی زمان معرفی وزرا را می‌داند
همچنین احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به زمان دقیق معرفی وزرای پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی دولت به مجلس، گفت: براساس آنچه بنده اطلاع دارم، آقای روحانی رئیس‌جمهور چندی پیش به آقای لاریجانی زمان دقیق معرفی این دو وزیر پیشنهادی را اعلام کرده است.

وی افزود: آقای روحانی اخیراً به آقای لاریجانی رئیس مجلس گفته است که گزینه‌های پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز امور اقتصادی و دارایی را امروز به مجلس معرفی می‌کند. عضو هیئت‌رئیسه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که رئیس‌جمهور گزینه‌های پیشنهادی برای این دو وزارتخانه را امروز به مجلس اعلام کند، سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه لغو شده و جلسات علنی برای بررسی رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی در هفته آینده برگزار می‌شود. انتشار این اخبار در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس اخبار منتشر شده عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز از سمت خود استعفا کرده و قرار است رئیس‌جمهور گزینه جدیدی را به جای وی معرفی کند.

شریعتمداری می‌ماند یا نه؟
همچنین محمدحسین فرهنگی با اشاره به نشست روز گذشته کمیسیون صنایع و معادن به منظور بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: بر اساس برنامه قبلی باید آقای شریعتمداری در کمیسیون صنایع و معادن برای بررسی استیضاحش حضور پیدا می‌کرد، اما به این جلسه نیامد. وی درباره علت عدم حضور شریعتمداری تصریح کرد: آقای شریعتمداری مستعفی است و به احتمال زیاد امروز به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود. اما حجت‌السلام سیدجواد حسینی‌کیا عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: قرار بر این شد اگر آقای شریعتمداری در جلسه امروز (دیروز) نیز حضور نیافت این طرح به صحن علنی پارلمان ارجاع شود. به نظر می‌رسد با این تفاصیل باید منتظر بود تا دولت هر چه زودتر تکلیف وزارتخانه بی‌وزیر را مشخص کند.

معرفی ۳ یا ۴ وزیر تا پایان هفته
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور روز گذشته به این گمانه‌زنی‌ها پایان داد و اعلام کرد: تا آخر هفته افراد پیشنهادی برای تصدی سه یا چهار وزارتخانه به مجلس معرفی می‌شوند.
محمود واعظی صبح دیروز در نشست هم اندیشی با مدیران و سردبیران ارشد رسانه‌های داخلی که در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه رسانه‌ها پل میان دولت و مسئولان با مردم در راستای برقراری ارتباطی روشن، دقیق و مستمر هستند، گفت: معتقدیم دولت و مسئولان در مدیریت کشور، برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها باید از نظرات کارشناسانه صاحبنظران و متخصصان بیش از پیش بهره‌گیری کنند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت: هدف دولت تدبیر و امید در تمامی برنامه‌های خود اعم از سیاست خارجی و مدیریت داخلی، ساماندهی اقتصاد و بهبود شرایط زندگی مردم و گسترش تعاملات تجاری و اقتصادی کشور بوده است و توانسته گام‌های خوبی در زمینه‌های گوناگون بردارد و امروز با شرایط جدیدی روبه‌رو شده‌ایم که برای عبور از آن نیاز به تلاش و همکاری همه ارکان مختلف نظام است.

واعظی با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم توطئه دشمنان و تحریم ملت ایران و شرایط اقتصادی دشواری که به دنبال آن به‌وجود آمده، در جامعه یأس و ناامیدی نسبت به آینده را گسترش دهد، افزود: در شرایط کنونی باید تلاش کنیم روحیه مردم توأم با آرامش باشد و افکار عمومی جامعه تحت تأثیر اخبار غیر واقعی، نسبت به آینده نگرانی نداشته باشند و در این راستا رسانه‌ها نقش حائز اهمیتی را بر عهده دارند.

مدیران و سردبیران ارشد رسانه‌ها نیز در این دیدار به بیان دیدگاه‌ها، نقطه نظرات و پیشنهادات خود پیرامون مسائل و موضوعات مختلف از جمله ضرورت توجه به نظرات کارشناسان و صاحبنظران در عرصه‌های گوناگون اداره کشور به ویژه اقتصاد، الزام پاسخگویی دولت و مسئولان در راستای تنویر افکار عمومی جامعه در مسائل و شرایط مختلف، تعیین تکلیف وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌های بدون مسئول و ضرورت تسریع در معرفی وزرا و سفرای دولت، اهتمام برای ثبات و ساماندهی بازار و اقتصاد، توجه به مسائل و مشکلات صنفی رسانه‌ها برای ادامه فعالیت و تلاش در راستای حل این مشکلات، تبیین استراتژی برای اطلاع‌رسانی دولت، مقابله با فساد اقتصادی و ضرورت تدوین پیوست رسانه‌ای برای روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی پرداختند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار