کد خبر: 930138
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
کمتر از یک هفته بعد از صدور حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده شکایت ایران از تحریم‌های امریکا که به نفع ایران تمام شد
کمتر از یک هفته بعد از صدور حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده شکایت ایران از تحریم‌های امریکا که به نفع ایران تمام شد، نمایندگان حقوقی دو کشور بار دیگر در این دیوان در مقابل هم قرار گرفته‌اند تا این بار شکایت ایران از ایالات متحده به دلیل مصادره ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی بررسی شود.
روز دو شنبه ۱۶ مهر (۸ اکتبر) نخستین جلسه استماع بررسی شکایت ایران با شنیدن دفاعیات هیئت امریکایی در لاهه هلند آغاز شد و یکی از محور‌های اصلی اظهارات آن‌ها صلاحیت نداشتن دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی به این پرونده بود. شکایت ایران در این پرونده حدود دو سال پیش و با استناد بر پیمان مودت ایران و امریکا تقدیم دادگاه لاهه شده بود که در پرونده بازگشت تحریم‌ها هم مبنای شکایت ایران از امریکا بود. پیش از ارجاع پرونده به دادگاه لاهه، دیوان عالی امریکا - بالا‌ترین مرجع قضایی در این کشور - حکم داده بود که ایران باید حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده خود را در امریکا به بازماندگان «حملات تروریستی» بدهد که به گفته امریکا، جمهوری اسلامی ایران در آن نقش داشته است. در آن پرونده تعدادی از بستگان حدود ۲۴۰تفنگدار امریکایی که در سال ۱۹۸۳ در انفجاری در بیروت کشته شده بودند، خواهان دریافت غرامت از محل دارایی‌های ایران بودند که در مؤسسات مالی و بانکی امریکا مسدود شده بود. به گزارش ایرنا، در متن دادخواست ایران در این پرونده آمده است: «ایالات متحده با این موضع که ایران حامی تروریسم است [موضعی که ایران آن را قویاً رد می‌کند]شماری از اقدامات اجرایی و قانونگذاری اتخاذ کرده است که اثر عملی آن‌ها بر منافع و دارایی‌های ایران و مؤسسات ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران و برخلاف پیمان مودت و از طریق اجرای رسیدگی‌های قضایی علیه ایران است.» دیوان بین‌المللی دادگستری، بازوی قضایی سازمان ملل متحد، اعلام کرده است که جلسات استماع در پرونده اموال ایران از هشتم تا دوازدهم اکتبر (۱۶ تا ۲۰ مهر) برگزار خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار