کد خبر: 930119
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
با وجود تلاش‌هاي امريكا براي توقف صادرات نفت ايران به هندوستان، پالايشگران هندي، خريد 9 ميليون بشكه نفت خام را به ايران سفارش دادند كه اين سفارش دقيقاً مصادف است با روزهاي آغاز تحريم‌هاي نفتي.
وحید حاجی‌پور
با وجود تلاش‌هاي امريكا براي توقف صادرات نفت ايران به هندوستان، پالايشگران هندي، خريد 9 ميليون بشكه نفت خام را به ايران سفارش دادند كه اين سفارش دقيقاً مصادف است با روزهاي آغاز تحريم‌هاي نفتي.
به گزارش «جوان»، هندي‌ها به واسطه توسعه روابط اقتصادي خود با ايران به ويژه در حوزه تزانزيت و بنادر، قصد دارند از موقعيت ژئوپلتيك ايران در پيشبرد اهداف كلان اقتصادي خود بهره بگيرند و بر همين اساس، علاقه‌اي ندارند براي دور شدن از اين موقعيت، خريد نفت را از ايران متوقف كنند،‌ضمن آنكه در صورت توقف خريد نفت از ايران، جايگزين مشخصي براي نيازهاي خود ندارند. 40 درصد پالايشگران هندي، دولتي هستند و مابقي خصوصي؛ موضع دولت هند براي ادامه واردات نفت از ايران بخش خصوصي اين كشور را هم براي تداوم واردات تشويق كرده است. بر اساس اين گزارش، وزير نفت هند اعلام كرد دو شركت هندي براي خريد نفت از ايران در ماه نوامبر سفارش داده‌اند و به گفته منابع آگاه كل خريد نفت اين كشور از ايران در ماه نوامبر، يعني ماهي كه امريكا آخرین تحريم‌ها را اعمال مي‌كند، به ۹ميليون بشكه مي‌رسد. دارمندرا پرادهانا اعلام كرد: به‌‌رغم اينكه معلوم نيست امريكا در‌باره تحريم‌هاي ايران از خريد هند چشمپوشي خواهد كرد يا نه، اما چنين سفارشي انجام شده‌است.
پيش از اين،‌رويترز به نقل از دو منبع صنعتي اعلام كرده بود؛ هند سومين كشور بزرگ واردكننده نفت در جهان است كه در ماه نوامبر ۹ ميليون بشكه نفت از ايران خريداري خواهد كرد.
هندي‌ها براي تداوم واردات نفت از ايران، از تحريم‌هاي بانكي و جريمه‌هاي وحشتناك آن هراس دارند،‌ولي براي برطرف كردن اين مشكل قصد دارند از پرداخت‌هاي غيردلاري بهره بگيرند. تسويه پول نفت با روپيه و يورو راهكار دهلي نو براي غلبه بر تبعات معاملات نفتي با ايران است؛‌ چراكه با اين روش مي‌تواند نفوذ پول ملي خود را هم در معاملات جهاني افزايش دهد. به همين دليل است كه وزير نفت هند با رد درخواست دونالد ترامپ مبني بر توقف كامل واردات نفت ايران گفت: هند در نظر دارد از يك سيستم پرداخت متفاوت براي خريد نفت ايران استفاده كند و مي‌تواند روپيه هند را پرداخت كند. مايك پمپئو،‌وزير امور خارجه امريكا ماه گذشته در هند گفت كه كاخ سفيد در صورتي براي خريداران نفت ايران معافيت از تحريم‌ها را در نظر مي‌گيرد كه قول دهند در آخر، واردات نفت ايران را به صفر برسانند. پالايشگاه‌هاي هند حدود 10 ميليون بشكه نفت خام ايران را در ماه اكتبر وارد كردند. گرچه بارگيري نفت آنها در ماه نوامبر كمتر خواهد بود.
ايندين اويل، شركت دولتي نفت و گاز هند قصد دارد 6 ميليون بشكه نفت ايران را در ماه آينده خريداري كند، در حالي كه پالايشگاه مانگالور و پترو كميكال قرار است 3‌ميليون بشكه نفت از ايران بخرند. اين خريدها نشان مي‌دهد مشتريان نفتي ايران و بازار نفت نسبت به اظهارات مقامات امريكايي و سعودي بي‌تفاوت بوده و ادعاي عربستان را براي افزايش 2‌ميليون بشكه‌اي نفت اين كشور براي جبران صادرات نفت ايران يك بلوف دانستند. گرچه هندوستان در تداوم همكاري‌هاي اقتصادي با ايران، ديدگاه استراتژيكي را دنبال مي‌كند،‌اما نبايد از خاطر برد كه به دليل عدم توانمندي برخي كشورهاي توليدكننده نفت در افزايش توليد، نگراني‌هاي بسياري درباره اشباع بازار نفت بدون نفت ايران وجود دارد. عربستان سعودي به عنوان يكي از بزرگ‌ترين كشورهاي توليد‌كننده نفت در افزايش توليد ناتوان بوده و اميد امريكا نسبت به اين كشور روز به روز در حال كاهش است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار