کد خبر: 930070
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
یک کارشناس رسانه گفت: وقتی رسانه‌‌ای پیش‌بینی می‌کند که این خط و این نشان، که دلار به بالاتر از ۲۰ هزار تومان می‌رسد قاعدتا در حال بازی در زمین دشمن است.

جوان آنلاین: حسین دهباشی کارشناس مسائل رسانه در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین در خصوص مقایسه سلاح رسانه‌ای دشمن به سلاح شیمیایی توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: فرمایش رهبری ناظر به این مساله است سلاح شیمیایی بیشتر از تلفات در جبهه مدافعین ایجاد ترس می‌کند موضوعی که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر توسط رسانه‌های فضای مجازی و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای شاهد آن در میان مردم بوده‌ایم.


دهباشی با بیان اینکه متاسفانه این ناامیدی از طرف افرادی که قاعدتا باید در جبهه خودی باشند هم پراکنده می‌شود خاطرنشان کرد: همانطور که وقتی دشمن از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند ممکن است نسیمی آن را پراکنده کند و موجب گسترده‌تر شدن ضریب نفوذ آن شود، رفتار کسانی که توقع داریم در مقابل سلاح دشمن مدافع ما باشند و به نوعی بتوانند سم‌زدایی کنند، موجب گسترش ضریب نفوذ سلاح دشمن شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که انتظار داریم کسانی که حتی علاقه‌ای به انقلاب اسلامی نداشته یا دل در گرو جمهوری اسلامی ندارند حداقل به دلیل ایرانی و ملی‌گرا بودن مدافع جریان داخلی باشند و در برابر دشمنان مقاومت ‌کنند، ادبیات و مضروفی که در ظرف سلاح‌های شیمیایی دشمن است را باز تولید می‌کنند.

این کارشناس مسائل رسانه با بیان اینکه مثلا در بحث ارز شاهد بودیم عده‌ای نگرانی‌ها را دامن می‌زنند و مسائل مطرح شده توسط دشمن را توجیه می‌کردند اظهار داشت: مثلا وقتی رسانه‌‌ای پیش‌بینی می‌کند که این خط و این نشان، که دلار به بالاتر از 20 هزار تومان می‌رسد قاعدتا در حال بازی در زمین دشمن است.

وی تاکید کرد: اینکه عده‌ای بیش از اینکه بخواهند جنگ روانی را کاهش دهند یا حتی منصفانه به دنبال ریشه‌یابی آن باشند به دنبال شکستن کاسه کوزه‌ها برسر جناح مقابل خود هستند به معنای بازی کردن در زمین دشمن است.

دهباشی در خصوص ضرورت تقویت رسانه‌های داخلی در برابر دشمنان اظهار کرد: مهمترین کاری که باید در این حوزه‌ انجام شود این نیست که ما جلوی دهن طرف مقابل را بگیریم؛ هرچند در فضای جنگی جلوگیری از گسترش نفوذ کلام و سم‌پاشی طرف مقابل یک راه‌حل است اما این راه‌حل نهایی نیست.

وی تاکید کرد: اگرچه در خصوص مبارزه با یک سلاح مثل سلاح شیمیایی نیاز به ماسک و لباس مقابله با بمباران شیمیایی به عنوان ابزار تدافعی داریم ولی هیچ ابزار تدافعی در رسانه‌ها بهتر از کالبدشکافی و نقدمنصفانه تاثیرگذار نیست و هیچ‌چیزی هم بدتر از تن دادن به فضای احساسی و جریان پرتلاطم روانی دشمن نمی‌تواند تاثیر بگذارد.

این کارشناس مسائل رسانه با بیان اینکه میزان بحث‌های کارشناسی رسانه‌ها در خصوص موضوع ارز در هفته‌های اخیر بسیار کم بود خاطرنشان کرد: همین چند روز آینده هم قرار است لایحه FATF دوباره در مجلس مطرح شود، حال صرف‌نظر از اینکه تعداد موافقین یا مخالفین این لایحه را بشماریم پرسش من این است که آیا نمایندگان و رسانه‌های جریان‌سازان در افکار عمومی که پیشاپیش تصمیم خود را در خصوص این لایحه گرفته‌اند بدقت در این حوزه مطالعه دارند؟ و آیا نقاط قوت و ضعف آن را می‌دانند تا خدای نکرده مانند جریان برجام نشود؟

وی تاکید براینکه از میان حوزه‌های سیاست، اقتصاد، فرهنگ و رسانه متاسفانه نیروهای مقاومت و انقلاب اسلامی در حوزه رسانه خیلی موفق نبوده‌‌اند خاطرنشان کرد: در این ماجرا منظور من اصلا خبرنگارها یا فعالان حوزه رسانه نیست، بلکه منظور فرماندهان حوزه رسانه است که معمولا افراد کار بلدی نیستند.

دهباشی خاطرنشان کرد: ورود مدیران ناکارآمد به رسانه ملی یا مطبوعات کثیرالانتشار هرچند با نیت خیر، موجب شده‌اند زحمات، فداکارها و دلاوری‌ فعالین رسانه‌ای هدر رود.

وی ادامه داد: همانطور که شما نباید انتظار داشته باشید افراد با تمام خلوص نیتی که دارند قبل از اینکه در حوزه پزشکی سال‌ها دانشجویی و دانش آموزی را گذرانده و به تدریج و ذره ذره کار پزشکی را فراگرفته باشند جراحی کنند، در حوزه جنگ رسانه‌ای هم نمی‌توانید انتظار داشته باشد قبل از اینکه فرد سال‌ها و ذره‌ذره از یک رزمنده عادی رشد کرده، درس خوانده و تجربه کرده باشد بتواند یک فرمانده رسانه‌ای شود.

این کارشناس مسائل رسانه با بیان اینکه اغلب مدیران ما در حوزه مدیریت رسانه‌ای، سیاستمدارانی هستند که از نظر سیاسی مورد اعتماد بوده و خوش درخشیدند خاطرنشان کرد: اما این افراد بدون کمترین تجربه خبرنویسی، خبرنگاری، تیتر زدن و همه تواناهایی حوزه خبرنگاری که یادگرفتن آن هم کار یک شبه نیست به مدیریت حوزه رسانه رسیدند؛ واگذاری مدیریت به این افراد مانند همان تفکری است که می‌گوید چون فردی فارسی صحبت می‌کند می‌تواند معلم فارسی یا انشاء شود.


وی در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت حوزه خبرنگاری و خصوصا از جنبه مدیریت جریانات رسانه‌ای کار بسیار دشواری است که دوستان معمولا با سهل‌انگاری با آن برخورد می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار