کد خبر: 929964
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با توضیح دلایل کاهش نرخ ارز گفت که با توجه به افزایش صادرات، افت واردات و بهای نفت بازار ارز کشور قابل مدیریت است و بانک مرکزی می‌تواند نرخ بازار آزاد را به نرخ بازار ثانویه نزدیک کند.
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با توضیح دلایل کاهش نرخ ارز گفت که با توجه به افزایش صادرات، افت واردات و بهای نفت بازار ارز کشور قابل مدیریت است و بانک مرکزی می‌تواند نرخ بازار آزاد را به نرخ بازار ثانویه نزدیک کند.
به گزارش «فارس»، سیدکمال سیدعلی درخصوص علت کاهشی نرخ ارز در بازار اظهارداشت: به نظر می‌رسد وقتی نرخ ارز به آن سرعت بالا می‌رفت و از طریق شبکه‌های مجازی و شبکه‌های خارجی حمایت می‌شد، این افزایش کاملاً هیجانی و غیرمنطقی بود. وی افزود: دولت و دو قوه دیگر تصمیم گرفتند مقداری دست بانک مرکزی را باز بگذارند و مجوز دادند به بازار وارد شود و این اقدام به سرعت افزایش قیمت را کند کرد و سپس روند قیمت را کاهشی کرد. سید علی با بیان اینکه بانک مرکزی می‌تواند نرخ بازار آزاد را به نرخ بازار ثانویه ارزی نزدیک کند، افزود: وجود فاصله اندک قیمت بین بازار ثانویه و بازار آزاد طبیعی است؛ چراکه در بازار ثانویه معاملات حواله‌ای است و در بازار آزاد به صورت نقدی معامله می‌شود. وی درباره چارچوب‌های مداخله بانک مرکزی در بازار ارز گفت: وقتی بانک مرکزی می‌خواهد به خرید و فروش ارز در بازار آزاد ورود کند، نباید در نرخ پایین ارز بفروشد، بلکه باید بالاترین نرخ را هدف قرار دهد تا هم مورد سوء‌استفاده قرار نگیرد و هم سفته‌بازان وارد بازار نشوند. این کارشناس ارزی با اشاره به وضعیت صادرات و واردات کشور اظهار داشت: با توجه به افزایش ۲۴ درصدی صادرات در شش ماه اول، رشد صادرات در شش ماهه دوم، افت میزان واردات، صادرات نفت با قیمت ۷۵ دلار در هر بشکه و از طرف دیگر امکان واردات اسکناس ارز توسط صرافی‌ها که بانک مرکزی اجازه آن را داده است، بازار ارز در قیمت مدیریت می‌شود. این کارشناس ارزی در پاسخ به این سؤال که آیا بازار ارز در آبان ماه با شوک دیگری مواجه نخواهد شد، گفت: از آن روزی که کشور کره از بازار نفت ایران بیرون رفت حدود سه ماه می‌گذرد، اما امروز می‌بینیم که قیمت ارز کاهش یافته‌است. بنابراین وقتی یک خبری اعلام می‌شود، همان روز اثر خود را بر جای می‌گذارد. وی افزود: با توجه به قیمت نفت و سایر مؤلفه‌ها ۱۳ آبان اتفاق خاصی نخواهد افتاد. وی تصریح کرد: امسال صادرات به ۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید و واردات هم کاهش می‌یابد. بنابراین صادرات نفت و صادرات غیرنفتی تقاضای ارز برای واردات و خدمات را تأمین می‌کند و مشکلی از این جهت برای اقتصاد ایران به وجود نمی‌آید.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار