کد خبر: 929854
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
یک تحلیلگر جهان عرب با اشاره به این‌که تهدید اخیر جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل فراتر از جنگ روانی است، تاکید کرد که دوران زورگویی این رژیم رو به پایان است و نخست‌وزیر آن، باید تهدیدهای این ژنرال ایرانی را جدی بگیرد.
جوان آنلاین: «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» نوشت:سردار «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جمعه گذشته در رزمایش اقتدار نیرو‌های بسیج ایران در شهر اصفهان، «توصیه‌ای» به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل کرد و از او خواست شنا کردن در دریای مدیترانه را یاد بگیرد چرا که طی چند روز آینده راهی به جز فرار از طریق دریا ندارد.

چند ماه قبل نیز «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان توصیه‌ای مشابه آن را مطرح کرد، ولی نه برای نتانیاهو؛ بلکه برای تمامی اسرائیلی‌ها. او از آن‌ها خواست برای حفظ جان‌شان، «از طریق دریا» به کشور‌هایی که از آنجا آمده‌اند، فرار کنند؛ چرا که اگر موشک‌های حزب‌الله برای بمباران شهر‌های اسرائیلی شلیک شوند دیگر فرصتی برای نجات دادن‌شان پیدا نمی‌کنند.

سلامی هرگز «توصیه‌های» مفت و تصادفی مطرح نمی‌کند. این شخص در جایگاهی هست که می‌داند چه می‌گوید. او سخنانش را با دقت بسیار انتخاب می‌کند و پیام‌هایی به طرف‌هایی خاص و در وقت مناسب ارسال می‌کند تا به نتایج مطلوب دست یابد. این مساله بزرگ‌تر از آن است که بتوان در چارچوب جنگ روانی تعریفش کرد.

رهبری اسرائیل طی هفته‌های اخیر تهدیدهایش به جنگ را، علیه لبنان به طور خاص حزب‌الله، آغاز کرده است. این رویکرد را اولین بار، نتانیاهو اواخر ماه سپتامبر در تریبون سازمان ملل اعلام کرد. او تصاویری از سه انبار و کارخانه موشک‌سازی را نشان کرد و گفت که حزب‌الله آن‌ها را در ضاحیه جنوبی و نزدیک فرودگاه بیروت برپا کرده است. کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل از ارسال هزاران پیام از طریق «واتس‌آپ» به لبنانی‌ها در بیروت خبر داد که از آن‌ها خواسته شده است هشیار و محتاط باشند؛ چرا که به دلیل واقع‌شدن خانه‌هایشان در نزدیکی این انبارها، جان‌شان در خطر است.

«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان یک هیات متشکل از ۶۷ سفیر و دیپلمات از جمله سفیر روسیه را برای بازدید از اماکنی، که نتانیاهو مشخص کرده است، از جمله استادیوم فوتبال و نیز مدرسه‌ای در نزدیکی سفارت اسپانیا در ضاحیه جنوبی، سرپرستی کرد تا آن‌ها خودشان درباره دروغ بودن این ادعا‌ها به یقین برسند. باسیل گفت: این، اسرائیل است که جان لبنانی‌ها را تهدید می‌کند، این رژیم طی سال‌های اخیر ۱۴۱۷ بار حریم هوایی این کشور را نقض کرده است.

این سوال مطرح می‌شود: اگر نتانیاهو از صحت اطلاعات خود درباره رآکتور‌های هسته‌ای محرمانه ایران، و کارخانه‌های موشکی متعلق به حزب‌الله مطمئن است پس چرا به بمباران آن‌ها اقدام نمی‌کند، همان‌گونه که بیش از ۲۰۰ حمله هوایی علیه اهداف ایرانی در سوریه طی کمتر از ۱۸ ماه اخیر صورت داده است؟

پاسخ این سوال را می‌توان این‌گونه خلاصه کرد: «هراس» از حزب‌الله و موشک‌های آن است که موجب می‌شود نتانیاهو میلیون‌ها بار پیش از دستور دادن به هواپیماهایش برای بمباران لبنان و نابود کردن ضاحیه جنوبی، شهر‌ها و روستا‌های جنوبی، فکر کند. همان‌گونه که بار‌ها نیز در گذشته چنین کاری کرده است.

سلامی در سخنرانی ذکر شده در بالا، دقیقا گفت: «حزب‌الله لبنان، همپیمان ایران، به تنهایی قادر است اسرائیل را نابود کند. اسرائیلی‌ها در تراز تهدید ما نیستند. حزب‌الله برای نابود کردن آن‌ها کافی‌ست.»

ژنرال‌های بازنشسته اسرائیلی بار‌ها هشدار داده‌اند که «گنبد‌های آهنین» اسرائیل هرگز نمی‌توانند با هزاران موشکی، که می‌تواند حزب‌الله آن‌ها را در یک مرحله به «حیفا»، «یافا»، «تل‌آویو» و «نهاریا» و نیز «عکّا»، «ایلات» و «دیمونا» شلیک کند، مقابله کنند.

در پایان می‌گوییم که در سایه توازن وحشتیکه حزب‌الله و نیروی موشکی استراتژیک ایران، و نیز بازیابی قوای ارتش سوریه و سیطره دوباره آن بر بیش از ۹۰ درصد از خاک این کشور، عامل ایجاد آن شده‌اند، به نتانیاهو پیشنهاد می‌کنیم که توصیه ژنرال سلامی را جدی بگیرند؛ چرا که این مرد شوخی نمی‌کند وزمان تکبر و زورگویی اسرائیل روبه پایان است. اگر نتانیاهو غیر از این، فکر می‌کند پس باید شانس خود را امتحان کند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار