کد خبر: 929794
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
ولیعهد سعودی در واکنش به اظهارات تحقیرآمیز ترامپ درباره عربستان سعودی گفت: «ما باید انتقاد و ستایش دوستان را پذیرا باشیم».
ولیعهد سعودی در واکنش به اظهارات تحقیرآمیز ترامپ درباره عربستان سعودی گفت: «ما باید انتقاد و ستایش دوستان را پذیرا باشیم». به نظر می‌رسد محمد بن سلمان فرق بین تحقیر و انتقاد را نمی‌داند و یا اینکه کاری از دستش در مقابل زیاده خواهی ترامپ بر نمی‌آید.
سرانجام چند روز پس از اظهارات تحقیرآمیز ترامپ علیه عربستان مقامات این کشور واکنش نشان دادند و همانطور که انتظار می‌رفت این واکنش منفعلانه بود. محمد بن سلمان، وزیر دفاع و ولیعهد عربستان سعودی که در قصر سلطنتی خود در ریاض با خبرنگاران بلومبرگ گفت‌وگو کرده گفته: «ما باید انتقاد و ستایش دوستان را پذیرا باشیم. ما روابط کاری خوب و ویژه‌ای با دونالد ترامپ داریم و من کار کردن با او را دوست دارم.»‌وی هرچند به صورت مستقیم اشاره نکرد که آیا عربستان به درخواست‌های ترامپ تن خواهد داد یا نه، اما گفت: «تا آنجا که ما می‌دانیم عربستان بهای همه تسلیحاتی راکه از امریکا گرفته پرداخته، مجانی که نبوده. از زمانی که روابط میان امریکا و عربستان وجود داشته ما بابت همه خریدهای‌مان پول داده‌ایم.» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور در چندین سخنرانی پشت سرهم مقامات سعودی را تحقیر کرد تا هم به مخاطبان داخلی و هم به جهانیان نشان دهد نحوه برخورد واشنگتن با ریاض چگونه است. رئیس‌جمهور امریکا سه روز قبل اعلام کرد که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با وی تماس گرفته و از وی خواسته در یک حمله نظامی کاملاً محرمانه به ریاض کمک کند. ترامپ خطاب به سلمان بن عبدالعزیز گفته است که این عملیات نظامی هزینه‌های هنگفتی در بر خواهد داشت و برای اینکه امریکا در این عملیات به ریاض کمک کند، عربستان باید ۴ میلیارد دلار به واشنگتن پول بپردازد. پیش‌تر رئیس‌جمهور امریکا در ایالت می‌سی‌سی‌پی گفته بود: ما از عربستان حمایت می‌کنیم. آن‌ها ثروتمند هستند. من پادشاه سعودی را دوست دارم و به او گفتم شاه، ما از شما حمایت می‌کنیم، اما بدون ما دو هفته هم نمی‌توانی دوام بیاوری؛ باید هزینه آن را بپردازی.

بیایید بگردید!
بن سلمان درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه نیز اعلام آمادگی کرد برای یافتن او حاضر است مجوز تفتیش کنسولگری این کشور در استانبول را به نیرو‌های امنیتی ترکیه بدهد. وی افزود: ما شایعات را درباره وقایع خاشقجی شنیده‌ایم و می‌خواهیم هر چه سریع‌تر مسئله روشن شود. ما به مذاکرات خود با دولت ترکیه درباره حادثه خاشقجی ادامه می‌دهیم. خاشقجی از روزنامه‌نگاران سرشناس سعودی مقیم امریکاست که از اواخر هفته گذشته وارد کنسولگری عربستان در ترکیه شد و از آن زمان دیگر هیچ کس او را ندیده است. این اولین بار نیست که برای منتقدان محمد بن سلمان چنین حوادثی رخ می‌دهد. وی پیش‌تر نیز خیلی از شاهزادگان سعودی و حتی سعد حریری نخست‌وزیر لبنان را خودسرانه حصر کرده بود.

جنگ یمن
ولیعهد عربستان در ادامه به موضوع یمن پرداخت و گفت: ما نمی‌خواهیم حزب‌الله جدیدی در جزیره‌العرب داشته باشیم این خط قرمز جهان است نه فقط عربستان و هیچ کس نمی‌خواهد حزب‌الله نزدیک در منطقه‌ای باشد که از طریق آن ۱۵ درصد تجارت جهانی انجام می‌گیرد. بن سلمان ابراز امیدواری کرد که طرف‌های یمنی به زودی پای میز مذاکره بیایند و به راه‌حل دست یابند. ولیعهد سعودی زمانی که جنگ یمن خاتمه خواهد یافت را مشخص کرد و گفت: امیدواریم این جنگ در نزدیک زمان ممکن پایان یابد، اما طبیعتاً ما خواهان حزب‌الله جدید در یمن و شبه‌جزیره عرب نیستیم. وی افزود: عربستان به فشار بر آن‌ها ادامه خواهد داد. ما امیدواریم آن‌ها آماده مذاکره و دستیابی به توافق در آینده نزدیک باشند. وی درباره تأثیر جنگ یمن در روابط با هم‌پیمانانش گفت: عربستان روابط با هم‌پیمانانش را به خطر نینداخته است. مسئله امنیت ملی است امیدواریم آن‌ها این موضوع را درک کنند. تلاش می‌کنیم آن‌ها را قانع کنیم. تصور می‌کنیم آن‌ها خطرات در این زمینه را درک می‌کنند، اما اگر این خطرات وجود داشته باشند مشکلات به وجود می‌آیند و ما نمی‌توانیم امنیت ملی خود را به خاطر روابط با دیگر کشور‌ها به خطر بیندازیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار