کد خبر: 929776
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
بیماری دیابت عامل بسیاری از ناتوانی‌هاست و ۹ درصد هزینه‌های بهداشتی کشور صرف دیابت می‌شود.
بیماری دیابت عامل بسیاری از ناتوانی‌هاست و ۹ درصد هزینه‌های بهداشتی کشور صرف دیابت می‌شود.
باقر لاریجانی نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان این مطلب افزود: راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی دیابت توسط کارگروه ملی دیابت در حال پیگیری است و راه‌اندازی این کلینیک‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌تواند نقش چشم‌گیری در کنترل این بیماری و عوارض آن داشته باشد.
وی با اشاره به اهداف این سند گفت: ثابت نگه‌داشتن میزان بیماری دیابت و چاقی یکی از اهداف این سند است که در کارگروه دیابت در دست پیگیری است.
وی با تأکید بر اینکه بیماری دیابت باید جدی گرفته شود، افزود: بیماری‌های غیرواگیر باعث ۸۰درصد مرگ و ۵۳درصد بار بیماری‌ها در دنیا هستند و در این بین، دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیک در دنیاست؛ به طوری که در سال ۲۰۱۷، ۴میلیون نفر بر اثر دیابت در دنیا جان خود را از دست داده‌اند.
نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر گفت: روند ابتلای افراد به دیابت در دنیا رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۵۰میلیون بیمار دیابتی در دنیا داشتیم و تخمین‌زده شده که در سال ۲۰۴۵ حدود ۶۳۰ میلیون بیمار دیابتی در جهان خواهیم داشت.
وی با اشاره به هزینه‌های بالای بیماری دیابت در نقاط مختلف جهان افزود: حدود ۹درصد از هزینه‌های بهداشتی در ایران صرف بیماری دیابت می‌شود.
لاریجانی با بیان اینکه کارگروه ملی دیابت در ذیل کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر تشکیل شده است، گفت: این کارگروه برنامه‌های ویژه‌ای را برای کنترل بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن در کشور پیگیری می‌کند.
نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر، تدوین چارچوب ملی ارائه خدمت در بیماری دیابت را یکی از اقدامات این کارگروه ذکر کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای آموزش‌های عمومی و تخصصی در زمینه دیابت، راه‌اندازی نظام ثبت دیابت و پیگیری برای گسترش راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه دیابت از برنامه‌هایی است که توسط این کارگروه انجام شده است.
وی با اشاره به عوارض بیماری دیابت و اثرات آن بر سلامت افراد گفت: در چارچوب ملی خدمات دیابت علاوه بر جلوگیری از افزایش شیوع این بیماری، هدف این است که خدمات مناسبی به افراد مبتلا ارائه و از عوارض این بیماری جلوگیری شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار