کد خبر: 929762
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
پوشش بیش از ۹۵ درصدی مراقبت‌های اولیه بهداشتی در مناطق روستایی بعد از انقلاب، جهش ۵۰۰ برابری راه‌های روستایی آسفالته، دسترسی ۹۵ درصد مردم روستا به آب شرب بهداشتی، افزایش حدود ۱۰۴ برابری مدارس شبانه‌روزی پس از انقلاب اسلامی، رشد ۱۹۳ برابری تجهیز روستا‌های کشور به زمین‌های مجهز ورزشی و تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی تنها بخشی از پیشرفت‌هایی است که درسایه انقلاب موجب رشد و اعتلای کشور در بخش روستایی و عشایری شده است.
پوشش بیش از ۹۵ درصدی مراقبت‌های اولیه بهداشتی در مناطق روستایی بعد از انقلاب، جهش ۵۰۰ برابری راه‌های روستایی آسفالته، دسترسی ۹۵ درصد مردم روستا به آب شرب بهداشتی، افزایش حدود ۱۰۴ برابری مدارس شبانه‌روزی پس از انقلاب اسلامی، رشد ۱۹۳ برابری تجهیز روستا‌های کشور به زمین‌های مجهز ورزشی و تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی تنها بخشی از پیشرفت‌هایی است که درسایه انقلاب موجب رشد و اعتلای کشور در بخش روستایی و عشایری شده است.
بیست و پنجمین نشست شنبه‌های انقلاب اسلامی به موضوع معرفی دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه روستاها، عشایر و جهاد سازندگی اختصاص یافت و با حضور سردار نعمان غلامی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور، سردار مجید خراسانی مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه، دکتر مهدی جمشیدی مسئول سابق سازمان بسیج عشایر کشور، جلیل بشارتی مشاور ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و جمع دیگری از نخبگان و کارشناسان در روستای گل حصار (قوچ حصار) باقرشهر شهر ری برگزار شد.

خدمت رسانی ۲۰۰ هزار جهادگر
سردار نعمان غلامی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در ابتدای این نشست با اشاره به سپری شدن ۴۰ سال از انقلاب اسلامی افزود: امروز ۲۰۰ هزار جهادگر در قالب ۱۰ هزار گروه جهادی در کشور مشغول خدمت رسانی در عرصه‌های مختلف تخصصی همچون پزشکی، عمران، کشاورزی، دامپزشکی و حقوق هستند.
غلامی با بیان اینکه امروز مردم برای محرومیت زدایی بخش‌های مختلف کشور در قالب بسیج سازندگی پای کار آمده‌اند، گفت: از سال ۷۹ تا ۹۶، ۱۳۲ هزار و ۸۲۸ پروژه کوچک محرومیت‌زدایی در کشور توسط گروه‌های جهادی انجام شده است و برای تحقق اقتصاد مقاومتی و بهبود معیشت مردم نیز از سال ۹۲ تا ۹۶، ۱۵۰ هزار واحد اقتصادی مقاومتی و صنایع تبدیلی حمایت و ایجاد شده است. به گفته رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور ۲۲ هزار هکتار بیابان زدایی در کشور صورت گرفته و در راستای آبخیزداری نیز خدمات برای ۲ میلیون نفر ارائه شده است.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: براساس فرمان مقام معظم رهبری آمادگی خود را برای کمک به دولت در عرصه‌های مختلف اقتصادی و معیشتی را اعلام می‌داریم.

بیسوادی ۷۰ درصد افراد قبل از انقلاب
در ادامه این نشست، حجت الاسلام محمد علی مطلبی، مدیر مدرسه حجت بن الحسن تهران با بیان اینکه قبل از انقلاب از همه جهات فرهنگی در روستا‌ها محرومیت وجود داشت، گفت: روستا‌های کشور دانش‌آموز داشت، اما مدرسه نداشت یا اگر امام جماعت وجود داشت، مسجد نبود.
وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی تحول عظیمی در بخش فرهنگی به وجود آورد، گفت: پس از انقلاب اسلامی، ۹۸ درصد افراد ۱۰ تا ۱۹ سال و ۹۷ درصد افراد ۱۴ تا ۲۹ سال با سواد شدند، این در حالی است که بی‌سوادی در رژیم پهلوی روز به روز در حال گسترش بود.
مطلبی گفت: قبل از انقلاب ۷۰ درصد جمعیت بالای شش سال کشور از داشتن سواد محروم بودند در حالی که پس از انقلاب اسلامی ۸۰ درصد افراد بالای شش سال باسواد شدند. در دوران پهلوی تنها ۳ هزار و ۷۲۴ نفر روستایی در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کردند، اما امروز و به برکت انقلاب اسلامی، بالغ بر ۵۳۹ هزار دانشجوی روستایی در کشور وجود دارد.

دشمنان دانا و دوستان نادان کشور جهاد سازندگی را تعطیل کردند
در ادامه این نشست، سردار مجید خراسانی، مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه و مسئول اسبق بسیج سازندگی اظهارداشت: رژیم پهلوی با وجود بیشترین منابع نفت و ذخایر نسبت به کشور‌های منطقه این استراتژی را دنبال می‌کرد تا مناطق محروم، محروم بمانند. مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه با اشاره به اینکه در زمان پهلوی، ۹۰ درصد میوه‌ها و محصولات کشاورزی از لبنان و مصر تأمین و وارد می‌شد، افزود: معتقدم در ۴۰ سال گذشته انقلاب، تنها ۲۰ سال فرصت آبادانی داشتیم و دشمن فرصت سازندگی در ۲۰ سال دیگر را با نقشه‌های مختلف از کشور گرفت.
مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اسلامی تنها ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته در کشور داشتیم، اما به برکت انقلاب اسلامی امروز ۱۰۰ هزار کیلومتر جاده آسفالت روستایی احداث شده است.
وی ادامه داد: در دوران پهلوی از ۶۵ هزار روستای کشور تنها ۲۵ درصد دارای آب شرب بودند، اما امروز به همت نهاد‌های انقلابی و دولت ها، ۹۰ درصد روستا‌ها دارای آب شرب شده‌اند و در زمینه برق رسانی از ۴۳۰۰ روستا به ۵۶ هزار و ۷۰۰ روستا رسیده‌ایم.
خراسانی با بیان اینکه ایران از لحاظ میزان ذخایر گاز در جهان دارای رتبه دوم است، افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی حدود ۸۰ درصد روستا‌ها دارای گاز شده است.
مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تنها ۳۰۰ روستا دارای تلفن بود، اما امروز ۵۵ هزار روستا دارای تلفن هستند، گفت: قبل از انقلاب به هیچ عنوان اینترنت و ICT وجود نداشت.
خراسانی با بیان اینکه قبل از انقلاب تلفن همراه وجود نداشت، اما امروز به برکت انقلاب ۴۵ هزار روستا شامل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار از این امکان برخوردار شده‌اند، افزود: قبل از انقلاب ۹ مدرسه شبانه روزی در روستا‌های کشور داشتیم، اما امروز به برکت انقلاب و تلاش‌های بنیاد برکت، ۹۳۰ مدرسه شبانه روزی احداث شده است.
مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه با اشاره به تحول روستا‌ها بعد از نهاد سازی‌های امام خمینی (ره) مانند جهاد سازندگی، کمیته امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اسلامی، روستاییان از پوشش تلویزیون محروم بودند حالا ۱۰۰ درصد روستا‌ها تحت پوشش شبکه‌های تلویزیونی قرار دارند.
مسئول اسبق بسیج سازندگی با ارائه پیشنهاد دوم خود مبنی بر تقویت بسیج سازندگی با ایجاد جهاد سازندگی افزود: دشمنان دانا و دوستان نادان کشور جهاد سازندگی را تعطیل کردند که اگر همچنان فعال بود امروز علاوه بر اتمام خدمت رسانی‌ها در داخل، در سوریه، عراق و... مشغول خدمت رسانی بودیم که امیدواریم با ارائه پیشنهادی مناسب به مقام معظم رهبری این جهاد در قالبی نوین مجدداً راه اندازی شود.

سپاه و جهاد سازندگی؛ دو بال انقلاب اسلامی
در ادامه این نشست، جلیل بشارتی، از پیشکسوتان تاسیس جهاد سازندگی و مسئول اسبق دفتر مناطق محروم کشور اظهار داشت: اولین نهادی که در انقلاب اسلامی تأسیس شد کمیته امداد امام خمینی (ره) بود، به این دلیل که اولویت اولیه انقلاب اسلامی توجه به مستضعفین بوده است. بشارتی ادامه داد: در اوایل انقلاب، سپاه و جهاد سازندگی مانند دو بال انقلاب اسلامی بودند که وظیفه سپاه تأمین امنیت و آمادگی نیرو‌های نظامی و وظیفه جهاد نیز سازندگی کشور بود.

پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون
دکتر احمدرضا زرگر، پزشک جهادگر و مدرس دانشگاه در بخش دیگری از بیست و پنجمین نشست شنبه‌های انقلاب با اشاره به دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت روستا‌ها گفت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد کشور تحت پوشش واکسیناسیون قرار دارد.
وی افزود: جراحان قلب و کلیه ایران اسلامی در زمره برترین‌های جهان قرار دارند. در حال حاضر پیوند‌های قلب و کلیه در ایران بین ۱۵ تا ۲۰ سال دوام می‌آورد در حالی که در کشور امریکا این پیوند‌ها بین پنج تا شش سال دوام می‌آورد. در ایران می‌توان پیوند قلب و کلیه را در همه گروه‌های خونی انجام داد، اما در امریکا تنها باید پیوند روی هم‌گروه‌ها انجام شود. زرگر با بیان اینکه در دوران پهلوی به‌رغم صادرات میلیون‌ها بشکه نفت، اما به روستا‌ها هیچ توجهی نمی‌شد، گفت: قبل از انقلاب تنها ۱۳۵۰ خانه بهداشت روستایی وجود داشت، اما امروز ۲۰ هزار خانه بهداشت روستایی و ۳۵ هزار بهورز در حال خدمت در روستا‌ها هستند. امروز در حال خداحافظی با بیماری‌های واگیردار هستیم و بهورز‌های کشور به سمت درمان بیماری‌های وخیم پیش رفته‌اند.
وی با اشاره به خدمات گسترده نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت روستایی گفت: امید به زندگی پس از انقلاب اسلامی ۲۱ سال بالاتر رفته است و خدمات جمهوری اسلامی ایران دست به دست هم داده تا سن عمر مردم بالاتر برود.

۱۰۰ درصد عشایر ۱۴ تا ۶۰ ساله باسواد هستند
دکتر مهدی جمشیدی، مسئول سابق سازمان بسیج عشایر کشور در ادامه با اشاره به اینکه در دوران پهلوی هیچ خدمات عمومی به عشایر به جز آموزش و پرورش ارائه نمی‌شد، افزود: در حال حاضر ۷۲ درصد از عشایر برخوردار از آب آشامیدنی بهداشتی هستند و ۶۴ درصد آنان دارای برق، ۷۶ درصد دارای خدمات مخابرات، ۹۶ درصد دارای جاده‌های مواصلاتی و ۶۰ درصد دارای خانه بهداشت شده‌اند. جمشیدی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب یک درصد از عشایر نیز باسواد نبودند، افزود: امروز ۶۳ درصد از افراد بالای ۱۴ سال عشایر باسواد هستند که اگر این بازه را در حدود ۱۴ تا ۶۰ سال قرار دهیم، ۱۰۰ درصد افراد باسواد هستند. مسئول سابق بسیج عشایر اضافه کرد: قبل از انقلاب تنها یک مرکز شبانه‌روزی آموزشی برای عشایر فعال بود، اما هم اکنون ۱۳۸ مرکز شبانه‌روزی فعال است که با تمام امکانات به صورت یارانه‌ای به ارائه خدمات آموزشی می‌پردازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار