کد خبر: 929585
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵
تولیدکنندگان شکلات داخلی از واردات بی‌رویه شکلات در سال‌جاری گله می‌کنند و معتقدند شکلات ایرانی به اقصی نقاط جهان صادر می‌شود، این در حالیست که در چهار ماهه نخست سال‌جاری، بیش از ۲۹۰ تن شکلات به کشور وارد شده که با توجه به پویا بودن صنعت شکلات‌سازی در کشور، این حجم از واردات آن هم در بازه زمانی چهار ماهه هیچ منطق و توجیهی ندارد.
واردات بی‌رویه شکلات‌های خارجی کام شیرین صنعت شکلات ایران را تلخ کرده است. تولیدات و محصولات مرتبط با صنعت شکلات‌سازی، همواره در سطح جهان از تقاضای بالایی برخوردار است و همین ویژگی، سودآوری قابل توجهی را برای چنین عرصه‌ای فراهم کرده است.

جمشید عدالتیان، عضو اتاق بازرگانی می‌گوید: شکلات‌سازی در زُمره صنایع باکیفیت و مرغوب ایران قرار دارد که در سالیان گذشته به رشد و توسعه قابل‌توجهی دست یافته است. البته با وجود توفیقات حاصل شده، بخش قابل توجهی از عرضه تولیدات داخلی، در سطح کشور‌های همسایه مشهود و ملموس است و می‌طلبد با ارتقای کیفی هر چه بیشتر، ضریب نفوذ و تسخیر در بازار کشور‌های اروپایی به نحو شایسته‌تری محقق شود.
وی در تشریح دلایل و عوامل مؤثر در فاصله کیفی موجود میان شکلات‌های اروپایی با شکلات‌های ایرانی می‌گوید: یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در این امر، به مواد‌اولیه تشکیل‌دهنده آن معطوف می‌شود و به‌عنوان نمونه در کشوری همچون سوئیس به دلیل تغذیه بسیار مناسب دام در دشت‌ها و دامنه کوه‌های آلپ، به تبع شیر با کیفیت‌تری نیز به دست می‌آید و با عنایت به کیفیت بالای مواد‌اولیه این محصول، تولید نهایی از وجه تمایزات خاص به خود برخوردار است.

احمد نصیری، یکی از توزیع‌کنندگانِ عمده شکلات در استان البرز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به موفقیتِ چشمگیر صنعت شکلات‌سازی کشور در طول یک دهه اخیر اظهار کرد: در حال حاضر فاصله قیمتی قابل‌توجهی میان شکلات‌های ایرانی با خارجی وجود دارد که البته این تفاوتِ قیمتی، معیاری کامل و دقیق برای سَنجِشِ فاصله کیفی میان تولیدات داخلی و خارجی نیست. وی افزود: به عنوان مثال، اگر فلان شکلات خارجی، ۱۵۰ هزار تومان از شکلات ایرانی گران‌تر است، لزوماً این بالا بودِ قیمت به دلیل اختلاف کیفی موجود در آن نیست، بلکه تعرفه بالای تعریف شده برای واردات شکلات به کشور باعث چنین افزایش قیمتی شده است.
نصیری گفت: به‌زعم بنده، این عرصه از نمونه حوزه‌هایی است که لحاظ کردن تعرفه بالا در آن کاملاً منطقی است، زیرا با عنایت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالای ایران در صنعت شکلات‌سازی می‌طلبد در راستای حمایت هر‌چه بیشتر از محصولات داخلی وَضع و اِعمالِ تعرفه‌های سنگین استمرار یابد.
وی افزود: با همه این اوصاف، همچنان واردات شکلات‌های خارجی به ایران بالا به نظر می‌رسد و با نیم نگاهی به اعداد و ارقام منعکس شده در رسانه‌ها و گزارش‌های موجود به روشنی این ادعا و واقعیت قابل اثبات خواهد بود.

واردات بی‌رویه شکلات در چهار ماهه نخست سال‌جاری
براساس آمار گمرک، در چهار ماهه نخست سال‌جاری، بیش از ۲۹۰ تن شکلات به کشور وارد شده که با توجه به پویا بودن صنعت شکلات‌سازی در کشور، این حجم از واردات آن هم در بازه زمانی چهار ماهه، هیچ منطق و توجیهی ندارد و با وجود اتخاذ برخی از تصمیمات برای کاهش وارداتِ چنین محصولاتی، می‌طلبد ضریب واردات با کاهش هر چه بیشتری همراه شود که قطعاً نائل شدن به چنین توفیقی، علاوه بر افزایش حمایت از تولید داخلی، از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری خواهد کرد.
علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه شیرینی و شکلات در گفت‌وگو با رسانه‌ها اذعان کرد: در صورت اختصاص میلیون‌ها دلاری که صرف واردات می‌شود به تولیدات داخلی، صنعت شکلات‌سازی کشور با تحولات هر چه بیشتری همراه خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار