کد خبر: 929582
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶
دوری از امکانات درمانی درکنار ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها ازجمله مشکلات مناطق محروم لرستان است. این مهم سبب شده است هرساله و در زمان‌های مختلف تیم‌های پزشکی بسیج و سپاه استان با تخصص‌های مختلف درمناطق محروم و کم‌برخوردار حضور یابند و به درمان نیازمندان بپردازند
محمدرضا سورى
دوری از امکانات درمانی درکنار ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها ازجمله مشکلات مناطق محروم لرستان است. این مهم سبب شده است هرساله و در زمان‌های مختلف تیم‌های پزشکی بسیج و سپاه استان با تخصص‌های مختلف درمناطق محروم و کم‌برخوردار حضور یابند و به درمان نیازمندان بپردازند که به عنوان مثال می‌توان از اعزام اکیپ‌های پزشکی با تخصص‌های مختلف تا برپایی بیمارستان صحرایی در این مناطق اشاره کرد. موضوعی که سبب شد روزگذشته مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان از اعزام بیش از ۴۰۰ متخصص بسیجی در بخش‌های تخصصی، مامایی و مشاوره‌ای به منطقه محروم خرم‌آباد خبر دهد.

وجود برخی کمبود‌ها و مشکلات در زمینه درمانی در استان لرستان از جمله کمبود تخت‌های درمانی نسبت به جمعیت و کافی نبودن متخصصان سبب شده است این استان با محرومیت‌های قابل توجهی دراین زمینه مواجه باشد، با این وجود شدت این کمبود‌ها در مناطق دور از مرکز لرستان خصوصاً در مناطق محروم موجب شده است ساکنان این مناطق با مشکلات بیشتری مواجه شوند. موضوعی که پای بسیج جامعه پزشکی در زمان‌های مختلف را به این مناطق بازکرده است. نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود ۱۸۰۰ پزشک در مناطق محروم کشور خصوصاً لرستان گفت: «در سال‌های اخیر با اجرای طرح تحول نظام سلامت شاهد اقدامات خوبی در حوزه بهداشت و درمان کشور بوده‌ایم، اما هنوز بسیاری از مناطق کشور از این حیث محروم هستند.» مجید کیانپور افزود: «در کشور کمبود جدی پزشک وجود ندارد بلکه توزیع نامناسب پزشکان موجب تراکم پزشکان در پایتخت شده است، در حالی که در مناطق محروم با کمبود پزشک مواجه هستیم.»

اعزام تیم تخصصی پزشکی به منطقه محروم لرستان
از آنجا که جامعه زنان در مناطق محروم به شدت نیازمند اقدامات بهداشتی و پزشکی هستند، لذا این مهم سبب شده است این موضوع مورد توجه ویژه بسیج جامعه پزشکی قرار گیرد. مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان درتأیید این موضوع گفت: «تیم تخصصی و آموزشی بسیج جامعه پزشکی لرستان که متشکل از متخصص، ماما، پرستار، مشاوره و آزمایشگاه است برای ارائه خدمات درمانی رایگان به مردم مسجد امام علی (ع) منطقه اسدآبادی اعزام شدند.» عبدالوحید ملک آرا افزود: «در این اعزام بیش از ۴۰۰ نفر در بخش‌های تخصصی، مامایی و مشاوره‌ای ارائه خدمت به تعداد ۱۰۰ نفر انجام شد.» به گفته وی، آموزش آشنایی با HIV و راه‌های پیشگیری همراه با گرفتن تست HIV توسط باشگاه سلامت از دیگر خدمات ارائه‌شده به اهالی این منطقه بود.

۳ تیم پزشکی طرح «شهید رهنمون» مناطق در دلفان
همانطور که گفته شد وجود محرومیت‌ها در لرستان باعث شده است همواره رسیدگی به مشکلات آن‌ها در دستور کار پزشکان بسیجی قرار گیرد. این مهم موجب شد تا چندی پیش سه تیم پزشکی طرح «شهید رهنمون» به دو روستای گچ‌بندی و دولبید منطقه میربگ جنوبی در شهرستان دلفان اعزام شوند. مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان دراین خصوص گفت: «با کمک کانون بسیج جامعه پزشکی و شبکه بهداشت شهرستان دلفان تیم پزشکی که شامل متخصص، پزشکان عمومی، ماما، پرستار، کار‌شناسان مبارزه با بیماری‌ها، آزمایشگاه، دارویار و کارشناس آزمایشگاه است همراه با وسایل و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای ارائه خدمات پزشکی به مردم این منطقه اعزام شدند.» ملک آرا افزود: «خدماتی که در این اعزام ارائه شد ‏شامل ویزیت، دادن دارو و آموزش بهداشتی به‌صورت رایگان به بیش از ۲۰۰ نفر از اهالی منطقه بود و علاوه برآن خدمات بهداشتی و درمانی، از جمله کلرزنی آب منطقه و آموزش بهداشت دهان و دندان همراه با توزیع خمیردندان و مسواک نیز ارائه شد.»

خدمات پزشکی تا ایجاد بیمارستان صحرایی
اواخر فروردین ماه سال جاری بود که مسئول بسیج سازندگی لرستان از اعزام ۲۰۰ تیم پزشکی بسیج جامعه پزشکی لرستان در طول سال جاری به مناطق محروم استان خبرداد. سرهنگ علی بیرانوند گفت: «ویزیت رایگان به بیماران محروم و برپایی چهار بیمارستان صحرایی دراین مناطق با اعزام تیم‌هایی با تخصص‌های مختلف پزشکی از جمله خدماتی است که به محرومان استان ارائه خواهد شد.» ۲۶ تیرماه سال جاری بود که دومین بیمارستان ثابت تخصصی و فوق تخصصی به نام شهید ایرج خسروی در منطقه محروم «جهان‌آباد» شهرستان بروجرد برپا شد. مسئول بسیج جامعه پزشکی لرستان دراین خصوص گفت: «برای برپایی این بیمارستان اکیپی شامل متخصصان، پزشک عمومی، دندانپزشک، کارشناسان بهداشت، تغذیه، روانشناس و کارشناسان آزمایشگاه همراه ۴۵ نفر کادر پزشکی و پشتیبانی تیم برای ارائه خدمات رایگان به مردم این منطقه اعزام شدند.» ملک آرا افزود: «با برپایی این بیمارستان به حداقل یکهزار نفر از جمعیت روستا‌های تابع منطقه خدمات بهداشتی و درمانی ارائه و علاوه بر آن خدمات پزشکی، خدمات دندانپزشکی نیز ارائه شد.» به گفته وی این خدمات تا زمان رفع مشکلات درمانی و بهداشتی دراین مناطق ادامه خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار