کد خبر: 929523
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
مشاوره وزیر دفاع پیشین در گفتگو با فرارو بررسی کرد
ایران الان رسما با سه محمد طرف است. یکی محمد بن سلمان در عربستان، دیگری شیخ محمد بن زاید و محمد دحلان (فلسطین) که مشاور ارشد محمد بن زاید هم هست. این سه نفر رویکردشان به طور کلی علیه ایران و خط مقاومت است و به نوعی در مسیر تامین امنیت برای رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کنند؛ بنابراین آنچه که این روز‌ها در یمن، سوریه، لبان، عراق ... شاهد هستیم از سوی این سه نفر طرح ریزی شده اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یک تحلیلگر مسائل کشور‌های حوزه خلیج فارس گفت: «با توجه به اینکه ابوظبی علنا با ایران دشمنی می‌کند و در برخی مسائل هم نقش دارد و مثلا بعد از اقدام تروریستی در اهواز بعضی از مشاوران محمد بن زاید اعلام کردند که این حق مخالفان است و اقدام تروریستی را یک هدف مشروع عنوان و از تروریست‌ها حمایت کردند؛ لذا من فکر می‌کنم که از اینجا به بعد رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به امارات تغییر خواهد کرد و با توجه به اظهارات مقامات سیاسی و امنیتی ما، قطعا با آن‌ها برخورد‌های لازم صورت خواهد گرفت.»
 
با وجود اینکه بیشتر توجه‌ها طی ماه‌ها و سال‌های اخیر به سمت عربستان و سطح تنش میان آنها و ایران است، اما به عقیده برخی، نباید نقش امارات را در خصوص تحرکات ضدایران نادیده گرفت و حتی بعضی تحلیلگران بر این باورند که امارات متحده عربی دشمنی به مراتب عمیق تری با ایران دارد و اقدامات آن‌ها علیه ایران بسیار بیشتر از عربستان سعودی است.

زیرا با وجود اینکه در این کشور عربی همچنین جامعه‌ای به نام جامعه ایرانیان امارات موجود است و ایرانیان امارات حدود ۱۰ هزار شرکت بزرگ و کوچک را در امارات متحده عربی می‌گردانند، اما امارات متحده عربی همواره بر تملک سه جزیره واقع در خلیج فارس با نام‌های تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی که جزء قلمرو جمهوری اسلامی ایران است، مدعی بوده و پافشاری می‌کند و این زمینه ساز اختلافات اساسی میان ایران و این کشور عربی شده است. ضمن اینکه در پی قطع روابط عربستان و بحرین با ایران به دنبال حمله به کنسولگری و سفارت عربستان در ایران، دولت امارات متحده عربی نیز روابط خود را با تهران را به سطح کاردار کاهش داد.

در همین خصوص امیر موسوی مشاوره وزیر دفاع پیشین کشورمان اظهار کرد: «برای بررسی رابطه میان ایران و امارات متحده عربی باید این رابطه را به دو قسمت تقسیم کنیم. بخش اول دوران شیخ زاید بود که تقریبا می‌توان گفت: امارات رویکرد حکیمانه‌ای در مواجه با ایران در دستور کار قرار داده بود و سعی می‌کردند به گونه‌ای رفتار کنند که شرایط سختی ایجاد نشود. اما بعد از شیخ زاید، امارات دو قسمت شد که رویکردشان نسبت به ایران متفاوت است. یک قسمت دوبی و شارجه است و قسمت دوم ابوظبی.»

وی ادامه داد: «بعد از فوت شیخ زاید در رویکرد ابوظبی تغییرات بسیار و ملموسی صورت گرفت و با روی کار آمدن شیخ خلیفه شرایط میان ایران و امارات تحت تاثیر قرار گرفت. البته مقصر این ماجرا شیخ خلیفه نبود. زیرا او از همان ابتدا بیمار بود و امور ابوظبی برعهده برادر او یعنی شیخ محمد بن زاید که ولیعهد محسوب می‌شود، قرار گرفت؛ لذا هر آنچه که از سوی ابوظبی در قبال منطقه و محور مقاومت صورت می‌گیرد، تصمیمات شیخ محمد بن زاید است.»
 
سه محمد علیه ایران؛ رویکرد ایران نسبت به امارات تغییر خواهد کرد؟
محمد دحلان

او افزود: «ایران الان رسما با سه محمد طرف است. یکی محمد بن سلمان در عربستان، دیگری شیخ محمد بن زاید و محمد دحلان (فلسطین) که مشاور ارشد محمد بن زاید هم هست. این سه نفر رویکردشان به طور کلی علیه ایران و خط مقاومت است و به نوعی در مسیر تامین امنیت برای رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کنند؛ بنابراین آنچه که این روز‌ها در یمن، سوریه، لبنان، عراق ... شاهد هستیم از سوی این سه نفر طرح ریزی شده اند. البته این را هم اضافه کنم که همه این‌ها با محوریت امریکا و اسرائیل است و تقریبا از همان سال ۲۰۱۱ آغاز شده است.»
 
سه محمد علیه ایران؛ رویکرد ایران نسبت به امارات تغییر خواهد کرد؟
 
این تحلیلگر مسائل کشور‌های حوزه خلیج فارس تاکید کرد: «عمده هدف آن‌ها این است که یا ایران را درگیر مسائل داخلی کنند و در عرصه منطقه و بین المللی هم منزوی شود یا به طور کلی نظام جمهوری اسلامی سقوط کند. اما واقعیت این است که سرنگونی نظام جمهوری اسلامی نه تنها بسیار سخت است بلکه هزینه‌های زیادی هم دارد. به عنوان مثال تحریک اوباما و حالا ترامپ برای اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران از جمله مواردی بود که با هدف سرنگونی نظام جمهوری اسلامی صورت گرفت.»

موسوی اظهار کرد: «اما بعد از اینکه راهکار‌های آن‌ها به براندازی نظام جمهوری اسلامی ختم نشد و هزینه‌های زیادی روی دستشان گذاشت، آن‌ها به سراغ برنامه بعدی رفتند و آن ایجاد مشکلات داخلی در حوزه‌های مختلف مثل امنیتی، اقتصادی و... برای نظام جمهوری اسلامی است. این را علنا محمد بن زاید اعلام کرده بود و گفته بود که بهترین کار این است که مشکلات را به داخل ایران ببرند و این هزینه کمتری برای آن‌ها دارد و متقابلا دستاورد‌های بیشتری خواهد داشت.»
 
سه محمد علیه ایران؛ رویکرد ایران نسبت به امارات تغییر خواهد کرد؟
محمد بن زاید
 
وی تصریح کرد: «اما در خصوص امارات نوعی ملاحظات در سیاست ایران وجود دارد. زیرا همانطور که عرض کردم، رویکرد دوبی و شارجه نسبت به ایران بسیار متفاوت است و سعی دارند رابطه خوبی با جمهوری اسلامی داشته باشند. به خصوص دوبی که از نظر اقتصادی، رابطه بسیار مفید و پر سودی دارد. حتی در برخی‌های زمانی این مبادلات تجاری تا سقف ۱۸ میلیارد دلار هم رسیده است. علاوه بر این میزان سرمایه گذاری ایرانیان در دوبی هم بسیار بالا است و به همین دلیل دوبی و شارجه رویکرد متفاوتی نسبت به ابوظبی در قبال ایران دارند و جمهوری اسلامی هم تا حدودی مراعات همین مسائل را می‌کند.»

او افزود: «ولی با توجه به اینکه بخش ابوظبی علنا با ایران دشمنی می‌کند و در برخی مسائل هم نقش دارد و مثلا بعد از اقدام تروریستی در اهواز بعضی از مشاوران محمد بن زاید اعلام کردند که این حق مخالفان است و اقدام تروریستی را یک هدف مشروع عنوان و از تروریست‌ها حمایت کردند؛ لذا من فکر می‌کنم که از اینجا به بعد رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به امارات تغییر خواهد کرد و با توجه به اظهارات مقامات سیاسی و امنیتی ما، قطعا با آن‌ها برخورد‌های لازم صورت خواهد گرفت. زیرا الان مسئله دوبی و شارجه هم با توجه به اینکه طی یک سال گذشته عمده سرمایه‌های ایرانیان از آنجا خارج شده و به سمت قطر و ترکیه رفته است و دیگر نمی‌تواند دست جمهوری اسلامی را ببندد و به همین دلیل من فکر می‌کنم باید منتظر تغییر رویکرد ایران در قبال امارات باشیم.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: «وضعیت عربستان هم به همین شکل خواهد بود و قطعا ایران مواضع متفاوتی در قبال آن‌ها هم اتخاذ خواهد کرد. ضمن اینکه من احساس می‌کنم که بحرین هم تحت نفوذ یا فشار عربستان، تا حدودی رفتارش در قبال ایران تغییر کرده است. زیرا ملاقات اخیر وزیر امور خارجه بحرین با وزیر امور خارجه سوریه، کمی مشکوک به نظر می‌رسد و فکر می‌کنم سعودی‌ها بحرین را جلو انداخته اند تا به نوعی شرایط ایران در سوریه را تحت تاثیر قرار دهد و فضا را برای گفتگو میان عربستان و سوریه فراهم کند.»

وی تصریح کرد: «زیرا به نظر می‌رسد محمد بن سلمان الان در وضعیت بدی قرار دارد و با توجه به اینکه خیلی روی آمریکا حساب باز کرده بود و گمان می‌کرد ایالات متحده به واسطه دلار‌های عربستان هرکاری انجام می‌دهد و می‌تواند از این طریق به ایران ضربه بزند، اما خب الان می‌بینیم که رفتار دونالد ترامپ در قبال بن سلمان اصلا مناسب نیست و این موجب شده که بن سلمان مثل گذشته به آن‌ها اعتماد نداشته باشد و به همین دلیل تنها امیدی که بن سلمان دارد اسرائیل و گروه‌های تروریستی است. این مسئله درباره بن زاید هم صدق می‌کند و او هم خیلی روی اسرائیل حساب باز کرده، ولی به نظرم این اقددامات او بیشتر انتحاری است و ایران قطعا مواضع جدیدی در خصوص امارات اتخاذ خواهد کرد.»

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در قبال امارات اهرم فشاری در اختیار دارد یا خیر، اظهار کرد: «بله. یکی از اهرم‌های فشار مسائل اقتصادی است. ما الان روزانه بیش از ۱۰ پرواز به امارات داریم که این درآمد بسیاری برای آن‌ها محسوب می‌شود. از طرف دیگر ایران در خصوص بحث ترانزیت، راه دریا، آب شیرین و... هم می‌تواند به امارات فشار بیاورد. از طرف دیگر ایران یک قدرت منطقه‌ای است و افزایش سطح تنش با یاران قطعا به ضرر امارات خواهد بود.»
 
منبع: فرارو
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار