کد خبر: 929484
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
شهردار اصفهان:
شهردار اصفهان گفت: جايگزيني واژه ماليات به جاي عوارض از سوي دولت مشكلات بسياري را براي شهرداري ها به وجود مي آورد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، قدرت الله نوروزي در جلسه سازمان همياري هاي شهرداري استان كه با حضور استاندار، شهرداران شهرهاي استان و جمعي از مديران استاني و شهري برگزار شد، اظهار كرد: با وجود انتقال مسائل و مشكلات كلانشهرها به نمايندگان مجلس اين مشكلات همچنان پابرجاست، نامه اي در خصوص ارزش افزوده، درآمدهاي پايدار، قوانين بودجه سال گذشته در حال پيگيري است و اميدوارم در كميسيون هاي مربوطه مجلس، مسائل ذكر شده در اين نامه مورد توجه قرار بگيرد.
وي تصريح كرد: در قانون دائمي شدن ماليات بر ارزش افزوده، قرار است واژه عوارض حذف و ماليات جايگزين آن شود.
شهردار اصفهان جايگزين شدن اين واژه را داراي آثار بسيار بدي دانست و افزود: واژه عوارض در اختيار سازمان شهرداري هاست اما زماني كه واژه ماليات به كار برده مي شود در اختيار دولت قرار مي گيرد و متولي آن وزارت اقتصاد و دارايي و سازمان مالياتي مي شود. اين موضوع وضعيت شهرداري ها را در تنگنا قرار داده و سازمان شهرداري ها ديگر نقشي در وضع ماليات و توزيع آن نداشته و در انحصار دولت قرار مي گيرد.
وي با اشاره به موضوع حذف اعتبار سوخت شهرداري ها در بودجه سال 97 است، اضافه كرد: تخصيص اعتبار در اين خصوص به سازمان هدفمندي يارانه ها واگذار شده كه آثار اين تخصيص نيز شهرداري ها را تحت فشار قرار مي دهد.
نوروزي تاكيد كرد: عدم پرداخت اعتبار موضوع تبصره سه ماليات بر ارزش افزوده و عدم پرداخت سهم شهرداري ها از اجراي مفاد ماده 23 قانون تخلفات راهنمايي و رانندگي يكي ديگر از مشكلاتي است كه شهرداري ها به ويژه شهرداري اصفهان را درگير خود كرده است. سال گذشته در اصفهان 100 ميليارد تومان تخلف ثبت شده كه براي ثبت اين ميزان تخلف شهرداري بايد تجهيزات لازم را فراهم و زيرساخت ها را ايجاد كند كه هر كدام از اين موارد هزينه بسياري را مي طلبد. اين در حاليست كه از اين مبلغ هزينه اي بسيار جزئي به شهرداري اصفهان داده شده است.
پيشنهادهاي شهردار اصفهان براي بهبود وضعيت شهرداري ها
وي عدم پرداخت اعتبار بندهاي "ج و د" ماده هشت قانون هدفمندكردن يارانه ها را يكي ديگر از مشكلات ايجاد شده توسط دولت براي شهرداري ها ذكر كرد و افزود: قرار بوده دولت در ارتباط با اين بند زيان هاي وارد شده به شهرداري ها و يا بخشي از هزينه هاي مربوط به حمل و نقل عمومي را پرداخت كند كه نه تنها در مورد حمل و نقل عمومي هزينه اي از سوي دولت پرداخت نشده بلكه در خصوص جبران ضررها نيز هيچ بودجه اي پرداخت نشده است كه در اين زمينه نيازمند همياري نمايندگان مجلس هستيم.
وي تاكيد كرد: در صورتيكه سهم دولت در خصوص خريد، تجهيز و نوسازي ناوگان شهرداري ها به موقع پرداخت مي شد تاثير بسيار متفاوتي را شاهد بوديم. در سال هاي گذشته قرار بود براي سالن اجلاس 100 ميلياردتومان را دولت و مابقي را شهرداري پرداخت كند كه تنها 20 ميليارد آن توسط دولت پرداخت شد كه جبران آن 80 ميليارد تومان، در شرايط فعلي 800 ميلياردتومان هزينه از سوي شهرداري نياز دارد.
نوروزي ادامه داد: اين موارد مي طلبد هم در استان و هم در كل كشور ارتباط با نمايندگان به گونه اي باشد كه در وضع قوانين، حقوق شهرداري ها رعايت شود. لازم است مجمع نمايندگان با حضور شهرداران مراكز شهرها تشكيل شود.
وي تاكيد كرد: با اين همدلي و همكاري هاست كه مي توان به طور مثال حمل و نقل ريلي را حل و فصل كرد. قرار نيست در ساخت مترو تنها شهرداري اصفهان و شهرداري هاي مرتبط اطراف شهر اصفهان به طور كامل نقش داشته باشند. بايد ذوب آهن و فولاد مباركه نيز در ساخت قطار حومه اي مشاركت داشته باشند تا ديگر در اصفهان شاهد و نگران مهاجرت ها، حاشيه نشيني و مشكلات ديگر نباشيم.  
شهردار اصفهان با بيان اينكه بايد نقطه نظرات كارشناسان و شهرداري ها در خصوص لايحه درآمدهاي پايدار و مديريت واحد شهري شنيده شود، اظهار داشت: طبيعي است يك نماينده شايد براي نخستين بار به فعاليت هاي شهري وارد شده باشد و اطلاعات تخصصي نداشته باشد. بنابراين اين شهرداران هستند كه بايد اطلاعات لازم در خصوص شهرداري ها را به نمايندگان ارائه دهند. در صورتيكه از شهرداران عضو هيات مديره سازمان همياري ها بودند شايد مي شد اين موارد را بهتر پيگيري كرد. اميدواريم اين اصلاح در سازمان همياري ها اجرا شود تا همه در كنار يكديگر كارها را پيش ببريم.  
وي اضافه كرد: امروز از ظرفيت شوراي عالي استان ها استفاده نمي شود اين در حاليست كه اين شورا قدرت تقديم لايحه به مجلس دارد.
نوروزي گفت: بايد شهرهايي كه در استان به نوعي به اصفهان در حوزه قطار حومه اي و حمل و نقل عمومي ارتباط دارند جلساتي داشته باشند تا بتوان مشكلات را مرتفع كرد. برخي گمان مي كنند تنها بايد به شهرهاي خودشان توجه داشته باشند در حاليكه ما زماني مي توانيم اصفهاني آباد، بدون آلايندگي و بودن ترافيك داشته باشيم كه همسايه هاي ما توانمند شده و براي آنها نيز امكانات فراهم شود.  
وي با بيان اينكه آباداني شهرهاي اطراف اصفهان كمك به شهر اصفهان است، تاكيد كرد: در صورتيكه اين نگاه وجود نداشته باشد حاشيه نشيني هاي متعدد در اصفهان ايجاد شده كه منشأ همه جرايم مي شود. بايد با كمك يكديگر و آباداني استان شاهد رعايت حقوق شهروندي همه شهروندان و توسعه پايدار بر مبناي انسان با نگاه به نسل هاي آينده و رعايت محيط زيست باشيم.
شهردار اصفهان تصريح كرد: امروز نمي توان از توسعه پايدار گفت اما نگاه به محيط زيست، انسان و ... وجود نداشته باشد زيرا اين موارد به يكديگر پيوسته است. 

    
   



نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر