کد خبر: 929370
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
نگاهی به نخستین عملیات پهپادهای سپاه در خارج از مرزهای کشور
یگان موشکی ایران سحرگاه دوشنبه با شلیک 6 موشک از غرب کشور مناطقی را در منطقه البوکمال سوریه هدف قرار دادند. هدف این عملیات ستاد فرماندهی تروریست‌ها در شرق رود فرات بوده است و گزارش‌ها حاکی از آن است تعدادی از فرماندهان گروه‌های تروریستی از جمله ابوعلی المشهدانی از فرماندهان عالی رتبه داعش در این حملات کشته شده اند.
جوان آنلاین:‌ یگان موشکی ایران سحرگاه دوشنبه با شلیک 6 موشک از غرب کشور مناطقی را در منطقه البوکمال سوریه هدف قرار دادند. هدف این عملیات ستاد فرماندهی تروریست‌ها در شرق رود فرات بوده است و گزارش‌ها حاکی از آن است تعدادی از فرماندهان گروه‌های تروریستی از جمله ابوعلی المشهدانی از فرماندهان عالی رتبه داعش در این حملات کشته شده اند.

این موشک‌ها بالستیک و از نوع ذوالفقار و قیام با برد متوسط 750تا 800 کیلومتر بودند. موشک قیامی که در این عملیات مورد استفاده قرار گرفت به مرحله نقطه‌زنی ارتقا یافته است که نشان از آن دارد که جمهوری اسلامی ایران در صدد آن است تا همه انواع موشک‌های خود را به این توانایی ارتقا دهد. این عملیات با ورود هفت فروند پهپاد های جنگی تکمیل شد و مراکز فرماندهی و پشتیبانی و تجمع نیروهای تروریستی در این منطقه هدف قرار گرفت و میزان تلفات و خسارات بر اساس گزارش‌های اولیه بسیار زیاد است.
پهپادها نیز ازنوع دور پرواز بوده و برای نخستین بار پس از عبور از آسمان چند کشور هدف‌ها را در منطقه البوکمال بمباران و موشک‌باران کردند. با توجه به فیلم‌های منتشره از هنگام پرتاب موشک توسط آن پهپادها به نظر می‌رسد که پهپادهای حاضر در این عملیات تهاجمی مهندسی معکوس شده از پهپاد به غنیمت گرفته شده  آمریکا  ( RQ170 ) مشهور به جانور هرات بوده‌اند. در واقع باید گفت ایران به فناوری پهپادهایی با برد بلند دست یافته است که در تأمین امنیت کشور در صدها کیلومترفراتر از مرزها بسیار مهم است.
مراکز هدف قرار گرفته شده نشان از اشراف بالای اطلاعاتی ایران درباره تحرک تروریست‌ها دارد. حجم تلفات و خسارات به تروریست‌ها شاخص مهمی در این ارتباط محسوب می‌شود. فرماندهان نظامی  آمریکا در منطقه اعلام کردند پس از انجام این عملیات از آن با خبر شده‌اند. این امر نشان می‌دهد که ایران در انجام عملیات علیه تروریست‌ها خود رأساً عمل کرده و چشم‌های اطلاعاتی  آمریکا توانایی رصد آن را ندارند. ایران اعلام کرد این عملیات که با نام « ضربت محرم» انجام گرفته است پاسخی به عملیات تروریستی 31 شهریورماه در اهواز بوده است. به عبارت دیگر ایران بر اساس شواهد و مدارک پذیرفته است که عملیات تروریستی اهواز از سوی داعش و با همکاری گروهک الاحوازیه انجام گرفته است.  شعارهای درج شده بر روی موشک‌ها حاوی این پیام است که ایران  آمریکا، اسرائیل و برخی رژیم‌های عربی خصوصاً رژیم سعودی را که از پدیدآورندگان و پشتیبانان این گروه‌های تروریستی هستند، به نوعی مسوول در عملیات تروریستی علیه ایران می‌داند. این عملیات حاوی یک پیام به  آمریکا نیز بوده است که تروریست‌ها در پناه  آمریکا نیز از انتقام ایران در امان نیستند. منطقه شرق فرات در اختیار  آمریکا بوده و  آمریکا و فرانسه پایگاه‌های متعددی به صورت غیر قانونی در این منطقه دارند و به‌همین دلیل این منطقه به نوعی منطقه امنی برای تروریست‌ها به شمار می‌رود. عبور موشک‌ها و پهپادهای ایرانی از فراز پایگاه‌های  آمریکایی و فرانسوی یک پیام محکم و بسیار جدی برای آن‌ها محسوب می‌شود. همان‌طور که فرماندهان عالی نظامی ایران خصوصاً سرلشکر باقری، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران اعلام کرد این تنها بخش کوچکی از توانمندی‌های تهاجمی ایران بوده و توانایی‌های ایران بسیار فراتر از آن است. این عملیات و این اظهارنظر فرماندهی عالی نظامی ایران هشداری جدی است به دشمنان ایران و در راستای سخنان روحانی رییس‌جمهوری اسلامی در اتریش است که هشدار داد اگر ایران نتواند نفت صادر کند کس دیگری هم نمی‌تواند از این منطقه نفت صادر کند و البته تنها تنگه هرمز نیست که در کنترل ایران قرار دارد و تنگه‌های  دیگری نیز می‌توانند از سوی ایران برای انتقال نفت مسدود شوند.
نکته قابل تعمل آن‌که مناطقی که مورد هدف موشک‌های ایرانی بوده در سه مایلی پایگاه نظامی  آمریکا قرار داشته و با وجود اینکه  آمریکا از حضور تروریست‌های داعش در این مناطق مطلع بوده ولی برخوردی با آن‌ها نداشته است و تروریست‌ها همچنان به فعالیت‌ها و تجاوزات خود ادامه می‌دادند.
همچنان‌که آقای شمخانی دبیر شورای‌‌عالی ‌امنیت‌ملی روز گذشته در سی‌و‌یکمین محفل پیشکسوتان جهاد و شهادت، گفت: بولتون اعلام می کند که ما را جدی بگیرید؛ ما شمارا جدی گرفته ایم، این حاجی‌زاده(فرمانده نیروی هوافضای سپاه) شما راجدی گرفت و در سه مایلی شما موشک پیاده کرد، شما باید پاسخ بدهید که در سه مایلی ائتلاف ضد داعش، داعش و گروههای تروریستی به چه کاری مشغول هستید؟ و چرا میان شما درگیری رخ نمی دهد ؟ ما به آنها می گوییم اشرار امریکایی و تیم فعلی امریکا را در حوزه اقتصاد به شکست خواهیم کشاند.
 شهرک هجینی که موشک‌های نقطه‌زن سپاه پاسداران به آن اصابت کرد تا تروریست‌ها را به هلاکت برساند، کنار 
رود فرات و در 22کیلومتری شهر بوکمال قرار دارد. رود فرات که  از ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از رقه، دیرالزور و المیادین عبور می‌کند به شهرک هجین و پس از آن به‌سمت عراق می‌رود.
بر اساس این گزارش، در شرق فرات و به‌سمت مرزهای عراق جزایر کوچک و پراکنده‌ و استراتژیکی  وجود دارد که این مناطق امن و سرپناه بعضی از تکفیری‌ها برای فرار از تیررس نیروهای متحدین و ارتش سوریه تبدیل شده است. این جزایر چیزی حدود چهارهزار کیلومترمربع است که همچنان در اختیار نیروهای تکفیری است. منطقه‌ای که 6 ماه قبل توسط جنگنده‌عراقی هم بمباران شده بود.
حمله موفقیت آمیز موشکی ایران به بوکمال، ستایش وزیر خارجه سوریه را نیز به همراه داشت و ولید معلم در گفت‌وگویی ضمن ستایش از حمله موشکی ایران به منطقه البوکمال تأکید کرد که این موشک‌ها در راستای مبارزه با تروریسم شلیک شده است. او بار دیگر همکاری با ایران را قانونی و در راستای تمامیت ارضی دولت سوریه توصیف و تأکید کرد که ابزارها و سامانه‌های دفاع هوایی سوریه با موفقیت در برابر تعداد زیادی از موشک‌های اسرائیل ایستادگی و دوسوم آن‌ها را ساقط کرده است. وی ابراز اطمینان کرد که سوریه می‌تواند از حریم هوایی خود در برابر تجاوزهای اسرائیل و دیگران ایستادگی کند.
فرماندهان عالی نظامی رسماً اعلام کرده‌اند که این عملیات ضربت محرم، ضربت اول بوده و ضربات دیگری در راه است و گوشمالی سختی که رهبری معظم انقلاب از آن خبر داده، مالش اولیه آن انجام گرفته است. این اظهارات نشان می‌دهد که اراده ایران بر این قرار گرفته است که از سیاست واکنشی در مقابل اقدامات تروریستی خارج شده و سیاست کنشی را در دستور کار قرار دهد. بر این اساس تروریست‌ها در روزهای آینده در هر منطقه‌ای که حضور دارند باید منتظر عملیات انتقامجویانه ایران باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار