کد خبر: 929366
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
همیشه پای یک صهیونیست‌ در میان است
پس از بحران ارزی و تلاطم شدید قیمت ارز در ایران، سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی از دخالت‌ و نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در وضعیت کنونی بازار دلار در ایران می‌گفتند

جوان آنلاین: پس از بحران ارزی و تلاطم شدید قیمت ارز در ایران، سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی از دخالت‌ و نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در وضعیت کنونی بازار دلار در ایران می‌گفتند. نهادهای امنیتی در ایران در چندین نوبت نیز موفق شدند از انتقال محموله‌های ارزی به خارج از کشور جلوگیری کنند. اما با این حال نشانه واضحی از دخالت‌ مستقیم آمریکا و رژیم صهیونیستی در نابسامانی بازار ارز ایران وجود نداشت. پیچید‌گی و گستردگی شبکه قاچاق ارز، به‌گونه‌ای بود که هیچ‌ردی برای شناسایی آنان در خاک ایران وجود نداشت. اما کشف محموله‌های ارزی در مناطق غربی کشور نشان می‌داد که این بخشی از طراحی یک شبکه کاملا منسجم برای متلاشی کردن اقتصاد ایران است. پیگیری‌ها برای شناسایی این شبکه در ایران و خارج از کشور ادامه داشت تا اینکه رسانه‌های ترکیه به نقل از دادگاه این کشور از شناسایی و متلاشی کردن یک شبکه انتقال دلار از ایران به ترکیه خبر داد؛ شبکه‌ای که تمامی ارزهای منتقل‌شده را به حساب صهیونیست ها در آمریکا واریز می‌کردند.

بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که در تبلیغات انتخاباتی، خود را یکی از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران معرفی می‌کرد، چند ماه پس از روی کارآمدن، خواستار اصلاح برجام و گنجاندن سه موضوع «دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای، برنامه موشکی و رفتار منطقه‌ای» ایران کرد. او هرچند از خروج از برجام در صورت عدم اصلاح این توافق هسته‌ای سخن می‌گفت، با این حال برای مجاب کردن مسئولان ایران به پذیرش درخواستش، فشار بر ایران را در دستور کار خود قرار داد. تیم امنیت ملی ترامپ، اقتصاد ایران را موثرترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای تغییر رفتار شناسایی و بر آن تمرکز کرد. آنان برای برهم زدن ثبات نسبی بازار، در کنار تحریم‌ها علیه ایران و تهدید کشورها و شرکت‌ها برای فعالیت در ایران، از ابتدای دی سال گذشته، پروژه خروج ارز از ایران را در دستور کار خود قرار دادند. تاثیر این اتفاق خیلی زود در بازار ایران خود را نشان داد و از اواخر اسفند روند افزایش قیمت دلار و به تبع آن افزایش گرانی‌ها آغاز شد. آمریکا با خروج از برجام نیز این پروژه را ادامه داد تا قیمت دلار نزدیک به 500 برابر رشد داشته باشد.

در ترکیه نیز آمریکا این سناریو را تکرار کرد و با جنگ رسانه‌ای، تحریم و اعمال تعرفه دو برابری، باعث افزایش شدید قیمت دلار و کاهش نزدیک به 40 درصدی قیمت لیر ترکیه شد. در روزهای ابتدایی بحران اقتصادی در بازار ارز ترکیه، دادستانی کل استانبول دستور داده بود که با اخلالگران بازار ارز و عاملان کاهش ارزش غیرعادی واحد پول این کشور در برابر دلار به‌شدت برخورد شود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز با «خائن» توصیف کردن اخلالگران در بازار ارز، تاکید کرد: «کسانی که اخبار جعلی (درباره کاهش ارزش لیر در برابر دلار) را منتشر یا در بازار ارز اخلال ایجاد می‌کنند، خائن هستند و جان سالم به در نخواهند برد. طی یک ماه اخیر و در پی اعمال تحریم از سوی آمریکا علیه دو وزیر ترکیه، ارزش لیر در برابر دلار دستخوش کاهش نسبی شده است تا جایی که اردوغان از مردم ترکیه خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیر تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد.

 دلار بازی صهیونیست‌ها

پیگیری‌هـــای‌سرویس‌هـــای امنیتی در ترکیه برای مقابله با اخلالگران بازار ارز باعث شد تا آنان بتوانند یک شبکه انتقال ارز را شناسایی و منهدم کنند. این شبکه با انتقال ارز از ایران به ترکیه، حدود نیم میلیارد دلار را به حساب صهیونیست‌ها‌ در آمریکا واریز کرده است. بر اساس این گزارش، دادگاه جمهوری ترکیه حکم بازداشت ۴۱۷ نفر را به ‌جرم تخلفات اقتصادی و آسیب‌ زدن به اقتصاد ترکیه صادر کرد. به گزارش «تسنیم» به نقل از روزنامه «حریت»، دادستان کل دادگاه استانبول اعلام کرده این افراد که تعدادی از آنها ایرانی بودند، با تشکیل یک شبکه مخصوص مالی، طراحی امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه‌های کشور را به‌خطر انداخته‌اند و از اواسط سال 2017 میلادی تاکنون با تراکنش‌های 5000 لیره‌ای صدها بار، به خارج از کشور و به 28 هزار حساب بیگانه پول واریز کرده‌اند که به  دو میلیارد و 400 میلیون لیر معادل نیم میلیارد دلار می‌رسد. به این وسیله این گروه، به‌شکل غیرقانونی پول را از ایران و سپس ترکیه خارج کرده و به امنیت اقتصادی ترکیه‌ ضربه زده‌ است. این افراد که ایرانی و ترکیه‌ای‌تبار هستند، در نقل‌وانتقال غیرقانونی پول و منابع ارزی ترکیه به خارج از کشور از افراد مختلف به‌شکل پنهانی کمیسیون و درصد دریافت کرده و اغلب افرادی که در این میانه از شبکه مزبور در آمریکا پول دریافت کرده‌اند از ایرانیان یهودی‌تبار مقیم آمریکا هستند. هرچند دادستانی ترکیه جزئیات بیشتری از این شبکه ارائه نکرد اما ساعاتی بعد رسانه‌های ترکیه‌ای، جزئیات جدیدی را از این شبکه مالی افشا کردند. شبکه  «هابرترک» ساعاتی پس از انتشار این خبر اعلام کرد که این افراد با جمع‌آوری دلار از بازار ارز ایران و بردن آنها به ترکیه، این نیم میلیارد دلار را به 28,088 حساب در ایالات متحده انتقال داده‌اند. بر این اساس، انتقال غیرقانونی پول از ترکیه به آمریکا از طریق شعبه‌های بانک‌های مختلف و دستگاه‌های خودپرداز از اول ژانویه سال 2017 شروع شده و در 13 آگوست 2018 به بیشترین میزان خود رسیده بود.

مظنونان کار انتقال پول را با مبالغی حدود پنج هزار لیر انجام می‌دادند تا هیچ سوءظنی را ایجاد نکنند. خبرگزاری« آناتولی» نیز گزارش داد که در پی عملیات گسترده تیم‌های مسلح نیروهای امنیتی در 40 استان، تاکنون 280 نفر از مظنون‌ها بازداشت شده‌اند. البته پلیس، دادستانی و دستگاه قضایی ترکیه اجازه اظهارنظر درباره جزئیات این عملیات را ندارند. برخی منابع هم مدعی‌اند که مقداری از این مبالغ برای گروه‌های تروریستی از جمله پ‌ک‌ک و سازمان گولن برای اجرای عملیات‌های خرابکارانه در ایران و ترکیه جمع‌آوری و منتقل شده بود که طی چند روز قبل نیز شاهد برخی تلاش‌ها برای ایجاد ناآرامی و ناامنی در ایران و ترکیه بودیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار