کد خبر: 929308
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
وزیر خارجه عراق در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا بغداد به تحریم‌های امریکا علیه ایران پایبند است، گفت: ما در هیچ محاصره‌ای مستقیم یا غیرمستقیم مشارکت نمی‌کنیم.
وزیر خارجه عراق در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا بغداد به تحریم‌های امریکا علیه ایران پایبند است، گفت: ما در هیچ محاصره‌ای مستقیم یا غیرمستقیم مشارکت نمی‌کنیم.
«ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگویی تلویزیونی با RT درباره روابط و تعامل عراق با سایر کشور‌های جهان گفت: ما هم منافع ملی داریم و هم دارای منافع قطبی دوجانبه با این یا آن کشور هستیم. [لذا روابط ما بر همین اساس]می‌تواند کم یا زیاد شود. ما با کشور‌های مختلف بر اساس منافع‌مان ارتباط می‌گیریم بدون اینکه این رابطه به یک رابطه محوری یا درگیری میان قطب‌های مختلف تبدیل شود. ما با کشور‌هایی ارتباط گرفتیم که هیچ منافعی ما را به هم مرتبط نمی‌کرد، اما تروریسم مانند یک شوک جهان را لرزاند و عراق را ایستگاه خود قرار داد.
وزیر خارجه عراق درباره ارتباط کشورش با ایران گفت که آنچه که کشورش را به ایران مرتبط می‌کند، همسایگی جغرافیایی و مشترکات تاریخی و اجتماعی است و عراق نیز این روابط را حفظ می‌کند، اما امریکا در مرحله‌ای مشخص در کنار عراق ماند و ما نیز با مردم امریکا در چارچوب منافع مشترک دوطرفه تعامل می‌کنیم و از آن می‌خواهیم که همان‌گونه که با آن رفتار می‌کنیم با ما تعامل کند و در امور ما دخالت نکند. وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا بغداد به تحریم‌های امریکا علیه ایران پایبند است، گفت: عراق حقایق جغرافیایی را با کشور‌های همسایه در نظر دارد و خود را از دخالت در حاکمیت آن‌ها دور نگه می‌دارد و در فراهم کردن بستر برای کشاندن منطقه به سوی جنگ‌ها سهیم نمی‌کند. ما کشوری دارای قانون اساسی هستیم و پارلمان داریم. یک تصمیم در کشور ما با عبور از چندین مرحله و حلقه اتخاذ می‌شود، اما در هیچ محاصره‌ای مستقیم یا غیرمستقیم مشارکت نمی‌کنیم. ابراهیم الجعفری تصریح کرد: عراق دارای تجربه محاصره در دهه آخر قرن ۲۰ از سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ است. ما می‌دانیم محاصره به چه معناست و حاکمیت را تضعیف نمی‌کند و تنها روی ملت و بخش‌های مختلف جامعه تأثیر می‌گذارد. ما همه این امور را درک می‌کنیم و خطوط قرمزی داریم. زمانی که این خطوط قرمز ما رعایت نشود و به عمق بشریت در هر کشوری وارد شود، ما آن را نمی‌پذیریم. انسان و کودک، هویتی جهانی است و ما با کودکان و سالمندان در هر جای جهان همراهیم لذا نمی‌پذیریم که به این مردم آسیب و ضرری وارد شود.
وی درباره مسئله بستن کنسولگری امریکا در بصره و اعتراض واشنگتن به نفوذ روزافزون ایران گفت: ایران پیش از امریکا قربانی شده بود، آیا این عاقلانه است که قربانی را مجرم و جانی بدانیم؟ ابتدا کنسولگری ایران در بصره هدف قرار گرفت و شعار‌های ضد ایرانی سر داده شد در حالی که این کشور بهترین جوانانش را به عنوان مستشار نظامی برای کمک به عراق در جنگ با تروریسم به کشورمان اعزام کرده بود. الجعفری گفت: این بی‌معنی است. از نظر ما کنسولگری‌ها و هیئت‌های دیپلماتیک موجود در عراق، مهمان ما هستند و بخشی اساسی از حاکمیت ما به شمار می‌روند؛ امنیت آن‌ها برای ما مهم است و دولت بر دفاع از آن‌ها با هر پیشینه سیاسی و جغرافیایی تأکید دارد؛ لذا معتقدم که این اقدام (اشاره به تصمیم واشنگتن در بستن کنسولگری‌اش در بصره) شتاب‌زده بود و امیدوارم که واشنگتن در تصمیمش تجدیدنظر کند، زیرا این اقدام به نفعش نیست.
اختلاف اکراد درباره نامزد ریاست‌جمهوری
یکی از رهبران کرد در عراق اعلام کرد که حزب دموکرات کردستان (حزب بارزانی) و اتحادیه میهنی (حزب طالبانی)، دیروز نشستی را در ساختمان پارلمان به منظور اتخاذ موضعی واحد درخصوص نامزد تصدی ریاست‌جمهوری برگزار کردند. به گزارش ایلنا به نقل از السومریه‌نیوز وی تصریح کرد: این نشست بدون دستیابی به توافق نهایی درباره معرفی یک نامزد برای ریاست‌جمهوری به پایان رسید. منبع مذکور خاطرنشان کرد: اتحادیه میهنی بر نامزدی «برهم صالح» تأکید دارد در حالی‌که حزب دموکرات کردستان اصرار می‌کند «فؤاد حسین» رئیس جمهور شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
همه علاقه مند هستند که امریکا از منطقه گور خودش را گم کند و برود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار