کد خبر: 929276
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
ریزش قیمت به بازار خودرو رسید
آغاز ریزش قیمت دلار در بازار غیر‌رسمی روی قیمت خودرو نیز تأثیر گذاشته و دلالان خودرویی را با چالشی سخت روبه‌رو کرده، چالشی که باعث کاهش چشمگیر قیمت خودرو‌ها شده است.
جعفر تکبیری
آغاز ریزش قیمت دلار در بازار غیر‌رسمی روی قیمت خودرو نیز تأثیر گذاشته و دلالان خودرویی را با چالشی سخت روبه‌رو کرده، چالشی که باعث کاهش چشمگیر قیمت خودرو‌ها شده است.  
به گزارش «جوان»، در حالی روز گذشته بازار ارز با هجوم دلار‌های خانگی با افتی چشمگیر مواجه شد که تأثیر کاهش شدید قیمت ارز به بازار خودرو‌های صفر نیز رسید و این بازار نیز تحت‌تأثیر بازار ارز کاهشی چشمگیر را تجربه کرد. بر این اساس، فعالان بازار خودرو از کاهش میانگین ۵۰ میلیون تومانی قیمت‌ها در بازار خودروی خبر می‌دهند. به گفته سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران روز گذشته قیمت خودرو‌های داخلی بین ۵/ ۱ تا ۱۲ میلیون تومان و قیمت خودرو‌های وارداتی که نسبت مستقیم با نرخ ارز دارند به طور میانگین ۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است. این کاهش قیمت در حالی بود که فاصله قیمت مصوب خودرو‌ها با قیمت بازار به حدی زیاد بود که متقاضیان واقعی خرید خودرو امکان خرید را در این بازار نداشتند و عملاً بازار با رکودی عجیب روبه‌رو شده بود، اما با ریزش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خودرو نیز با کاهش روبه‌رو شد و همین روند باعث شده تا نمایشگاه‌داران و کسانی که خودرو‌های خود را به امید ادامه افزایش قیمت در پارکینگ منزلشان نگه داشته بودند، به بازار روانه کنند تا بیش از این با زیان مواجه نشوند. اتفاقی که طی روز‌های آتی باعث افزایش عرضه در بازار خودرو خواهد شد و همین افزایش عرضه بار دیگر بر شکستن حباب قیمت خودرو مؤثر خواهد بود. گفته‌ای که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز پیش‌بینی کرد و گفت که در روز‌های آتی نیز روند کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه خواهد یافت.

همه فروشنده شده‌اند
بر این اساس، موتمنی در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، اظهار کرد: در حال حاضر بازار خودرو در شوک ناشی از افت شدید نرخ دلار به سر می‌برد و به دلیل روند نزولی قیمت دلار همه در این بازار فروشنده شده‌اند. وی با بیان اینکه با سقوط قیمت دلار در چند روز آینده شاهد کاهش شدید قیمت خودرو در بازار خواهیم بود، خاطر نشان کرد: سقوط نرخ دلار باعث شده امروز در بازار خودرو این خریداران باشند که قیمت‌ها را تعیین می‌کنند، البته با توجه به پیش‌بینی سقوط قیمت‌ها فعلاً کسی اقدام به خرید خودرو نمی‌کند. وی تصریح کرد: طی روز‌های آتی میزان کاهش قیمت خودرو به دلیل سقوط نرخ دلار اعلام خواهد شد.

خودروسازان وارد میدان شوند
در همین حال به نظر می‌رسد که در صورت ورود خودروسازان و عرضه محصولاتشان به بازار، شرایط بازار خودرو باز هم بهبود پیدا کند؛ چراکه بخش مهم دیگری از گرانی خودرو ناشی از تزریق نکردن محصول به بازار از سوی خودروسازان است. این موضوع مورد تأیید عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز هست و حمید گرمابی معتقد است که مادامی که عدم تعادل زیادی بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو برقرار است؛ طبیعتاً قیمت خودرو در کارخانه و بازار تفاوت زیادی خواهد داشت. وی در گفت‌وگویی با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه اوضاع بازار خودرو کمابیش شرایط مطلوب‌تری نسبت به یکی دو ماه پیش پیدا کرده است، این امر را ناشی از جلسات متعدد و مفصل اعضای کمیسیون صنایع مجلس با تولیدکنندگان خودرو دانست. نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی به خروجی این جلسات اشاره کرد و افزود: از جمله مواردی که در این جلسات مطرح شد این بود که کسانی که از ۱۸ ماه پیش خودرویی خریداری کرده‌اند، حق خرید مجدد ندارند و مورد دوم اینکه همین افراد خودرو‌هایی که خریداری کرده‌اند را تا مدت زمان مشخصی نمی‌توانند در بازار به فروش برسانند. وی با بیان اینکه بین عرضه و تقاضا عدم تعادل شدیدی برقرار شده دلیل این اتفاق را اینگونه توضیح داد: عدم تعادل شدید ناشی از این است که بعد سال‌ها خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است. سال قبل همین موقع کسانی که نیاز واقعی به خودرو داشتند، به سمت خرید خودرو می‌رفتند و خودروسازان هم با انواع روش‌ها و تبلیغات از مردم تقاضا می‌کردند که خودروی تولیدی را بخرند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در حال حاضر که خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده و تولید هم مقداری کمتر شده است، در مقابل حجم گسترده‌ای از تقاضا برای خرید وجود دارد که عمدتاً هم کسانی هستند که نیاز مبرمی به خودرو ندارند، بلکه فقط خودرو می‌خرند که آن را نگه دارند یا بعداً گران‌تر به فروش برسانند.
گرمابی تأکید کرد: مادامی که این عدم تعادل زیاد بین عرضه و تقاضا برقرار است؛ طبیعتاً قیمت خودرو در کارخانه و بازار تفاوت زیادی خواهد داشت. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره طرح ورود خودرو‌های هیبریدی در جهت کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها گفت: خوشبختانه طرح ساماندهی خودرو در صحن مجلس رأی آورده و دوباره به کمیسیون برگشته تا بازنگری و بررسی شود. طبق این طرح در شرایطی بدون انتقال ارز اجازه واردات خودرو‌های هیبریدی داده خواهد شد.
گرمابی اضافه کرد: قطعاً اگر بتوانیم ناوگان حمل‌و‌نقل شهری را مجهز به خودرو‌های هیبریدی کنیم تأثیر مثبت و قابل توجهی بر آلودگی هوای شهر تهران و همچنین کلانشهر‌ها گذاشته‌ایم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
خدا کنه بیاد پایین
البته دلار وقتی قیمتش پایین اومده که بشه 3 تومان.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار