کد خبر: 929132
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
در استان سمنان
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان از کمبود نیروی انسانی در مدارس استثنایی این استان خبر داد و گفت: آموزش و پرورش استان همه تلاش خود را برای حل این مشکل به کار می‌گیرد.

محمد دستورانی به مناسبت روز جهانی ناشنوایان در جمع دانش‌آموزان دارس استثنایی سمنان اظهار کرد: آموزش و پرورش استان می‌کوشد علاوه بر حفظ نیروهای فعلی این مدارس، تا حد ممکن مشکل نیروی انسانی در مدارس استثنایی را حل و به این حوزه کمک شود.

وی تصریح کرد: ما باید به فرزندان عزیزی که دچار معلولیت هستند کمک کنیم تا بخش‌های دیگری از توانایی‌های آنان را که می‌تواند زمینه بروز بیابد تا نقص جسمی و ذهنی‌شان به عنوان عیب محرز، توانمندی آنها را تحت شعاع قرار ندهد را شکوفا کنیم.

وی با بیان لزوم توجه به پرورش استعدادهای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در آموزش و پرورش استثنایی استان سمنان افزود: امروز باید قدم‌هایی را برداریم که زمینه تحصیل بهتر دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را فراهم کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به فرارسیدن روز جهانی ناشنوایان عنوان کرد: ارتقای فرهنگ ارتباطی ما با جامعه ناشنوایان و نابینایان یکی از اهداف مهم نامگذاری روزهایی به نام ناشنوایان و نابینایان است.

دستورانی با بیان اینکه ما صرفاً نباید ارتباط کلامی با دانش‌آموزان ناشنوا داشته باشیم تصریح کرد: از همین امروز همه ما باید مهارت‌های زبان اشاره‌ای را تا حدودی یاد بگیریم که اگر روزی با دانش‌آموزان برخورد کردیم حداقل نیازهای او را بتوانیم برآورده کرده و حداقل نیازهای خودمان را به او منتقل کنیم.

وی اضافه کرد: خود این ارتباط زمینه عاطفی را قوی کرده و حس خوبی را به فرد ناشنوا که از نعمت شنوایی محروم است داده و او حس می‌کند که در اجتماع حضور داشته و افراد جامعه او را به خوبی درک می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان بیان کرد: باید مشکلات این قشر را خوب بفهمیم و به آن فکر کرده و برای حل آن چاره‌اندیشی کنیم.

دستورانی با بیان اینکه روز جهانی ناشنوایان صرفا برای برگزاری یک مراسم نمادین نیست خاطرنشان کرد: این روز برای این است که همه مسئولان در پشت میز کار خود همه وقت خود را به بقیه دانش‌آموزان و فرهنگیان ندهند و حتماً باید سهم قابل قبول و ویژه‌ای را هم برای فرهنگیان آموزش و پرورش استثنایی بگذارند و هم برای دانش‌آموزانی که به نوعی از معلولیت رنج می‌برند.

وی با تأکید بر لزوم پرورش سایر توانمندی‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در استان سمنان عنوان کرد: اگر انسانی از نظر بینایی یا شنوایی دچار آسیب است؛ می‌تواند دلی دریایی داشته باشد. حواس دیگر این فرد می‌تواند بسیار قوی‌تر از دیگران باشد و بر همین اساس باید تلاش کنیم تا سایر توانایی‌ها و استعدادهای نهفته در این دانش‌آموزان را شکوفا کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان افزود: خانواده‌ها معلمان و اجتماع باید درک درستی از وضعیت موجود معلولان داشته باشند و با نگاه ترحم‌آمیز نبینند.

دستورانی با بیان اینکه هم والدین کودکان استثنایی، هم فرهنگیان مرتبط با این دانش‌آموزان و هم دیگر افراد اجتماع باید برخی ویژگی‌های مهم را برای ارتباط با آنان درخود تقویت کنند افزود: یکی از این ویژگی‌ها عشق به این دانش‌آموزان است و باید به معنای واقعی در دل و جان خودمان رشد بدهیم؛ چراکه یکی از تجلی‌گاه‌های معامله با خداوند همین فعالیت برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه‌ است و خداوند پاداش خدمت برای این افراد را چندین برابر به عاملان خدمات به آنان باز می‌گرداند.

وی صبر و علاقه را از دیگر ویژگی‌های مورد نیاز برای ارتباط بهتر و آموزش به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه عنوان و تصریح کرد: هم خانواده‌ها هم مسئولان و هم فعالان در مراکز آموزش و پرورش استثنایی باید علاقه را در وجود خود نسبت به آموزش این فرزندان خود داشته باشیم تا انگیزه کافی برای ما به وجود آید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان اضافه کرد: گاهی ممکن است برخی از رفتارهای دانش آموزان با نیازهای ویژه ما را خسته کند و باید با صبر و حوصله با آنان رفتار کنیم.

دستورانی با بیان اینکه برخورد منطقی با معلولیت فرزندان یکی دیگر از ویژگی هاست که والدین کودکانی که فرزندان با نیازهای ویژه دارند باید این ویژگی را در خود تقویت کنند خاطرنشان کرد: والدین کودکان با نیازهای ویژه باید شرایط را بپذیرند و با موضوع معلولیت فرزندان خود کنار بیایند چراکه اگر قرار باشد این موضوع را پنهان کرده و فرزند خود را از دیگران مخفی نگاه دارند؛ مشکلات جدی را برای فرزند خود به وجود آورده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کتمان کردن یک نارسایی عضوی در دانش‌آموز مانع از تعامل او با همسالان خود شده و سبب می‌شود که استعدادهای دیگر او شکوفا نشود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی استان سمنان عنوان کرد: درباره نیروی انسانی هم تا حد ممکن سعی می‌شود که به این حوزه کمک شود.

دستورانی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم تا هم نیروهای موجود را حفظ کنیم و هم به آن اضافه کنیم؛ چراکه کمبود نیروی انسانی در این بخش وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلات آموزش و پرورش استثنایی در کارگروه ویژه‌ای در اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان پیگیری می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر