کد خبر: 929006
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
رئیس قوه قضائیه رسما اعلام کرده است به جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران دستور داده با رسانه‌هایی که بین ایران و عراق فتنه می‌کنند، برخورد و علیه آن‌ها اعلام جرم شود. پس چرا اعلام جرم نمی‌شود؟
جوان آنلاین:‌ رئیس قوه قضائیه به دادستان تهران دستور داده است علیه رسانه‌هایی که به پروژه تخریب روابط میان ملت‌های ایران و عراق دامن می‌زنند اعلام جرم کند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی ۲ هفته قبل با اشاره به ماجرای شایعه‌سازی سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های اصلاح‌طلب علیه زوار عراقی گفت: از هفته‌ها قبل از این، به عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران گفته است علیه این رسانه‌ها اعلام جرم کند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی رفتار این رسانه‌ها را به «فتنه‌انگیزی» تعبیر کرد.

رسانه‌هایی که علیه زوار عراقی شایعه‌سازی کردند و همچنین به بهانه‌های وضعیت آب و هوایی و اشتیاق عراقی‌ها برای خرید از بازار‌های مرزی علیه عراق و مردم عراق فضاسازی کردند عبارتند از: خبرگزاری ایسنا، سایت‌های خبرآنلاین و تابناک و نیز روزنامه‌های شرق و شهروند.

شایعه دروغ علیه زوار عراقی را نخستین بار خبرآنلاین منتشر کرد و پس از آن روزنامه شهروند گزارشی درباره آن منتشر کرد. این گزارش شهروند، اما در توئیتر روزنامه شرق با ادبیاتی توهین‌آمیز بازنشر شد و همین موضوع باعث توزیع گسترده گزارش شهروند در فضای مجازی بویژه در رسانه‌های ضدانقلاب شد.

خبرگزاری ایسنا نیز به صورت مستمر حجم انبوهی از اخبار هم درباره شایعه علیه زوار عراقی و هم در موضوعات مختلف، علیه زوار عراقی منتشر کرد. این حجم تولید اخبار توسط ایسنا علیه زوار عراقی در حالی بود که همزمان و پس از ماجرای آشوب بصره و حمله به کنسولگری ایران در این شهر، مراکز و اندیشکده‌های آمریکایی در گزارش‌هایی فاش کردند یکی از برنامه‌های دولت آمریکا برای اثرگذاری بیشتر تحریم‌های ایران، تخریب روابط ایران و عراق از طریق رسانه‌های همسو در ۲ کشور است تا از این طریق مناسبات اقتصادی میان ۲ کشور ناامن شود. بر همین اساس شاید بیشترین تاثیرگذاری در ماجرای فتنه در روابط ایران و عراق را خبرگزاری ایسنا و روزنامه شرق داشته‌اند، چرا که شایعه علیه زوار عراقی پس از انتشار در روزنامه شهروند چندان بازتابی نداشت، اما پس از نحوه پرداخت شیطنت‌آمیز روزنامه شرق به آن گزارش، توزیع و به صورت گسترده در رسانه‌های مجازی و تلویزیون‌های ضدانقلاب منتشر شد. خبرگزاری ایسنا نیز نقش منحصر به فردی در تولید اخبار هم در قالب پوشش و تداوم خط شایعه‌سازی علیه زوار عراقی و هم در قالب مساله‌سازی برای مردم عراق در حوزه‌های اقتصادی و محیط‌زیستی ایفا کرد.

بر همین اساس پس از اظهارات آیت‌الله آملی‌لاریجانی و علنی شدن دستور وی به دادستان تهران برای «اعلام جرم» علیه رسانه‌های فتنه‌گر، بلافاصله اذهان متوجه مهم‌ترین رسانه‌های محرک در فتنه‌گری میان ایران و عراق یعنی خبرگزاری ایسنا و روزنامه شرق و حتی سایت خبرآنلاین شد. با این وجود، اما تا مدتی پس از اظهارات آیت‌الله آملی، هیچ خبری مبنی بر پیگیری این موضوع از سوی دادستان تهران منتشر نشد. همین موضوع در نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه هم مطرح شد و رفتار عجیب دادستانی تهران در این ماجرا مورد سوال قرار گرفت. سوال خبرنگار شبکه دانا از حجت‌الاسلام اژه‌ای البته بعد دیگری از این ماجرا را روشن‌تر کرد. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای نحوه برخورد دادستانی با دستور رئیس قوه قضائیه و اعلام جرم علیه رسانه‌های فتنه‌گر را مورد انتقاد قرار داد و گفت: به خاطر عدم سرعت و پیگیری قاطعانه این ماجرا، از دادستان تهران گلایه دارد. اظهارات محسنی‌اژه‌ای نشان داد در قوه قضائیه نیز نسبت به رفتار دادستان با رسانه‌های اصلاح‌طلبی که علیه امنیت ملی فتنه می‌کنند؛ گلایه و انتقاد وجود دارد.

اما یکی از رسانه‌هایی که اخبار مربوط به برخورد با رسانه‌های فتنه‌گر را پیگیری می‌کند؛ در گزارشی برخی جزئیات مربوط به برخورد دادستانی با رسانه‌های مورد اشاره را منتشر کرد؛ جزئیاتی که در صورت صحت، نشان می‌دهد دستور رئیس قوه قضائیه برای «اعلام جرم» علیه این رسانه‌ها، دست کم نسبت به رسانه‌های اصلی، اعمال نشده است.

اما برخورد با این رسانه‌ها چگونه بوده است؟ سایت شبکه دانا در گزارشی نوشت: «بعد از ماجرای درج برخی اخبار و شایعات درباره حضور زوار عراقی در ایران و دمیدن برخی رسانه‌ها در این شایعه بی‌اساس، دادستان تهران با ورود به این مساله اقدام به احضار برخی مدیران مسؤول این رسانه‌ها کرد. برابر بررسی‌های دادستانی، اصل این خبر در روزنامه شهروند و به نقل از رئیس اتحادیه هتلداران مشهد درج شد. بر همین اساس، دادستانی تهران پس از بررسی و احضار مدیران مسؤول روزنامه شرق (که منجر به درج جوابیه در این روزنامه شد)، سایت خبری تابناک (منجر به حذف خبر از این سایت شد) و ...، مدیر مسؤول روزنامه شهروند را احضار کرد که پس از تفهیم اتهام و صدور قرار برای پرونده، دادسرای رسانه در حال اتخاذ تصمیم نهایی درباره نامبرده است. همچنین نسبت به فردی (رئیس اتحادیه هتلداران مشهد) که در مصاحبه با روزنامه شهروند اقدام به طرح شایعه کرده بود، پرونده قضایی تشکیل شد که دادسرای تهران با اعطای نیابت به مشهد، نسبت به نامبرده نیز اقدام قضایی کرد».

در صورت صحت این گزارش، چند سوال اساسی مطرح است:

۱- چرا دادستانی تهران این برخورد و محتوای آن را به صورت علنی اعلام نمی‌کند؟ وقتی رئیس قوه قضائیه، آن هم در جلسه مسؤولان عالی قضایی به صورت علنی بر ضرورت برخورد با این رسانه‌ها تاکید کرده است؛ ملاحظه دادستان تهران برای رسانه‌ای نشدن برخورد با این رسانه‌ها چیست؟

۲- چرا با رسانه‌های اصلی که در توزیع گسترده این شایعه نقش داشته‌اند؛ برخورد نشده است. یعنی اساسا یا احضار نشده‌اند یا صرفا با یک جوابیه مرخص شده‌اند؟ آیا صرف اینکه یک سایت خبر خود را حذف کرده دلیل مناسبی برای عدم پیگرد و مجازات جرم او است؟ اخیرا یکی از خبرنگاران «وطن امروز» به دلیل انتشار یک پست موقت در صفحه اینستاگرام خود به ۶ ماه حبس محکوم شده است. با اینکه او تنها دقایقی پس از انتشار، آن پست را حذف کرده، اما در دادگاه به ۶ ماه حبس محکوم شده است! چرا همین قاعده درباره رسانه‌های فتنه‌گر که در ماجرای اخیر علیه امنیت ملی اقدام کرده‌اند اعمال نمی‌شود؟

۳- بالاخره سرنوشت «اعلام جرم» چه می‌شود؟ رئیس قوه قضائیه رسما اعلام کرده است به جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران دستور داده با این رسانه‌ها برخورد و علیه آن‌ها اعلام جرم شود. پس چرا اعلام جرم نمی‌شود؟ در جزئیات منتشر‌شده درباره مختصات برخورد دادستانی تهران با این رسانه‌ها خبری از اعلام جرم نیست. چرا؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار