کد خبر: 928747
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
ه‌رغم تلاش امریکا و رژیم‌صهیونیستی برای خروج ایران از سوریه، وزیر خارجه روسیه بار دیگر با تأکید بر همکاری سازنده ایران در مبارزه با تروریسم در سوریه گفت که مسکو هیچ تهدید تروریستی از جانب ایران ندیده است و مهار چنین کشوری امکان‌پذیر نیست.
به‌رغم تلاش امریکا و رژیم‌صهیونیستی برای خروج ایران از سوریه، وزیر خارجه روسیه بار دیگر با تأکید بر همکاری سازنده ایران در مبارزه با تروریسم در سوریه گفت که مسکو هیچ تهدید تروریستی از جانب ایران ندیده است و مهار چنین کشوری امکان‌پذیر نیست. نماینده ویژه دولت امریکا در امور سوریه هم با عقب‌نشینی کشورش از مواضع قبلی، اعلام کرد که ایران هدف دوم واشنگتن است.
روسیه که پیش از این حضور نیرو‌های ایرانی را برای نابودی تروریسم در سوریه ضروری اعلام کرده بود، بار دیگر نقش ایران را مهم ارزیابی کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه جمعه شب در پایان نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که مقامات مسکو هرگز تهدید تروریستی از جانب ایران مشاهده نکرده‌اند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، لاوروف گفت: «ما هرگز تهدید تروریستی از جانب ایران، ازجمله در زمانی که شرایط برای کشور ما بسیار دشوار بود و گروه‌های تروریستی خارجی در شمال قفقاز فعال بودند، مشاهده نکرده‌ایم. ما هرگز رابطه‌ای بین تروریست‌ها در کشورمان با ایرانی‌ها ندیده‌ایم». لاوروف تأکید کرد: «به‌رغم ادعای امریکا و برخی کشور‌های عرب منطقه خلیج فارس، مسکو هیچ مدارک و شواهدی در اختیار ندارد که ایران کشوری حامی تروریسم باشد». وی افزود: «ایران به طور مؤثر و فعالانه در مبارزه با تروریسم در سوریه کمک می‌کند و من شخصاً این مسئله را تأیید می‌کنم». امریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس که حامی اصلی تروریست‌ها در سوریه هستند، همواره ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند، درحالی که ایران خود در خط مقدم مقابله با تکفیری‌ها در سوریه و عراق است. وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت: «البته اهداف روسیه، ایران و ترکیه در سوریه به طور صددرصد با یکدیگر مطابقت ندارد، ولی هر سه کشور در مبارزه با تروریسم متحد یکدیگرند و تلاش می‌کنند استقلال و تمامیت ارضی سوریه حفظ شده و شرایط برای آغاز گفت‌وگو‌های سیاسی و تعیین سرنوشت این کشور به دست خود سوری‌ها فراهم شود. من تردید ندارم که همکاری‌ها در چارچوب مذاکرات آستانه بسیار سازنده و مفید هستند». امریکا و اسرائیل در ماه‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای کرده‌اند تا بتوانند نیرو‌های ایرانی را از سوریه خارج کنند، اما روس‌ها گفته‌اند تا زمانی که تروریست‌ها در سوریه باشند، الزامی برای خروج ایرانی‌ها وجود ندارد. روسیه و ایران از هفت سال پیش با حمایت همه‌جانبه از دولت قانونی سوریه، در مقابل تروریست‌های تحت حمایت غرب ایستادند و تلفات سنگینی را به این گروه‌ها وارد کردند.
وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود به اقدامات امریکا و اعراب برای مهار ایران در منطقه هم اشاره کرد و گفت: «شما می‌خواهید نفوذ ایران در سه کشور یمن، سوریه و عراق را به کلی از بین ببرید، اینکه این کار چقدر امکانپذیر است، مسئله‌ای نیست که من باید درباره‌اش صحبت کنم، اما به یاد نمی‌آورم که در هیچ برهه‌ای از تاریخ امکانپذیر شده باشد که کشوری به قدرتمندی ایران، با چنین جمعیتی، مهار شود یا در قفس زندانی شود». امریکا سعی دارد با کمک اعراب و رژیم صهیونیستی نفوذ ایران در منطقه را کاهش دهد، اما به‌رغم همه این تلاش‌ها، ایران و محور مقاومت با پیروزی بر تروریست‌ها قدرت بیشتری کسب کرده‌اند و همین مسئله نگرانی رژیم‌های عربی و اسرائیل را در پی داشته است.

عقب‌نشینی واشنگتن
امریکا که تا چندی پیش بر کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از قدرت اصرار می‌ورزید الآن از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده است. جیمز جفری، نماینده ویژه دولت امریکا در امور سوریه در مصاحبه با شبکه «پی‌بی‌اس» ضمن مخالفت با بازسازی سوریه پیش از اجرای فرایند سیاسی در این کشور گفت که واشنگتن به دنبال سرنگونی نظام بشار اسد نیست. این مقام امریکا همچنین مدعی شد که اگر بشار اسد در روند سیاسی سوریه کارشکنی کند، واشنگتن تحریم‌های شدیدی را علیه دمشق اعمال خواهد کرد. جفری درباره اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که گفته بود، مادامی که ایران از سوریه خارج نشود، حضور نظامی امریکا در سوریه ادامه خواهد یافت، هم گفت: «من قصد ندارم صحبت مشاور امنیت ملی را نقض کنم. در حال حاضر مأموریت نظامیان امریکا شکست پایدار و طولانی مدت داعش است. هدف دوم، برچیدن همه نیرو‌های تحت فرماندهی ایران از کل سوریه است.» امریکا درحالی مدعی نابودی داعش است که خود بزرگ‌ترین حامی این گروه تروریستی است و با کمک‌های تسلیحاتی داعشی‌ها را برای مقابله با ارتش سوریه مجهز کرده است. ادعای مقامات امریکایی برای بیرون راندن ایران از سوریه، درحالی است که نیرو‌های مقاومت بیشتر مناطق تحت کنترل تروریست‌ها را آزاد کرده‌اند و تنها استان ادلب در اختیار تکفیری‌ها است که ارتش سوریه و هم پیمانانش در هفته‌های آینده عملیات آزادسازی آن را کلید خواهند زد. با آزادی ادلب که آخرین دژ تکفیری‌ها است، سوریه پس از هفت سال از وجود تروریسم ر‌هایی می‌یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار