کد خبر: 928729
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹
داود عامري
مردم انقلابی ایران و اکثر مسئولان، عِرق انقلابی و ملی لازم را نسبت به حفظ ارزش‌های دفاع مقدس دارند و این یک امر پذیرفته شده است. اما اینکه چگونه بتوانیم این ارزش‌ها را به درستی و تأثیرگذار تبیین و به نسل‌های آینده منتقل کنیم، امر دیگری است که نیازمند دقت، صحت و نگاه هنرمندانه و فرهنگی است. اگرچه تاریخ و روایت‌های آن ارزش و جایگاه خود را دارد و طبیعت تاریخ معاصر وظیفه ثبت و ضبط حوادث هشت سال دلاوری و حماسه‌آفرینی مردان ایثارگر و از جان گذشته ایران اسلامی را به عنوان یک وظیفه برای حفظ و انتقال به نسل‌های آینده بر دوش می‌کشد، اما یک واقعیت مهم در این بین به میزان تأثیرگذاری بر می‌گردد. آیا تاریخ رسمی تأثیرگذاری خود را به اندازه گونه‌های هنری و ادبی می‌تواند داشته باشد؛ پس اگر چنین است باید تعداد افرادی که جنگ و صلح تولستوی یا بینوایان ویکتور هوگو را می‌شناسند و از داستان آن‌ها مطلع‌اند، بسیار کمتر از کسانی باشند که تاریخ اروپا را خوانده و اطلاعات کافی از جنگ جهانی دوم داشته باشند، که این گونه نیست.
در واقع ما انسان‌های کوچه و خیابان با وجود تحصیلات دانشگاهی هیچ ذهنیتی از انقلاب فرانسه و حوادث جنگ جهانی دوم نداریم، اما به خوبی بینوایان و جنگ و صلح را در ذهن خود حفظ کرده‌ایم.
این مثال به خوبی نشان می‌دهد که ثبت ماندگار حوادث در حافظه جمعی جامعه نیازمند روش‌هایی فراتر از تاریخ‌نگاری و مستندسازی مستقیم است که خاطرات و ابعاد مختلف حوادث را با آثار هنری از جمله فیلم، رمان، خاطره‌گویی و شعر اثر بخش‌تر و ماندگار کرده است.
سال‌ها پیش که رهبر معظم انقلاب به استان یزد سفر کرده بودند، در یکی از دیدار‌های خود با مردم شهرستان یزد، اشاره کردند که «شنیدم آقای آذر یزدی نویسنده قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب نیز در این جمع حضور دارند و...» (نقل به مضمون) و تقدیری که از این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان کردند، هنوز در ذهن من مانده است و همان موقع به این موضوع فکر می‌کردم که واقعاً چنین روش‌هایی چقدر در بزرگداشت و تشویق نخبگان و اهل قلم و هنر مؤثر و ماندگار است و رهبر معظم انقلاب چهارشنبه نشستی صمیمی با جمعی از یادگاران دفاع مقدس و نویسندگان و هنرمندان داشتند که از جهات مختلفی حائز اهمیت است که در این خصوص به چند نکته می‌توان اشاره کرد:
اول اینکه این شب خاطره‌انگیز به رزمندگان دیروز یادآوری می‌کند که شما هنوز رزمنده این ملت هستید و هیچ‌گاه رشادت‌ها و از جان گذشتگی‌های شما از حافظه جمعی ملت و از خرد و کلان فراموش نشده و نخواهد شد.
دومین نکته، ارزش‌گذاری فرهنگی است که از سوی رهبر معظم انقلاب انجام می‌شود و خود عاملی برای اهتمام و توجه همگان خواهد شد و محرکی برای اندیشمندان و صاحبان قلم خواهد بود.
سومین نکته، اهمیت خاطرات رزمندگان اسلام در بازگویی ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس و انتقال هنرمندانه و باورپذیر آن‌ها به نسل جوان است.
چهارمین نکته، توجه دادن به مراکز فرهنگی کشور برای توجه به این خاطرات برای تولید آثار فاخر و اثر بخش فرهنگی و هنری در کشور است و مطالباتی که در این خصوص وجود دارد، نظیر یک حرکت انقلابی برای ترجمه این آثار و انتقال هوشمندانه دیپلماسی مردمی و فرهنگی این مفاهیم و آثار به دیگر کشور‌ها است.
واضح است که هیچ کس نمی‌تواند همه حوادث و ساعت‌های گذار عمر خود را باز تعریف کند، بلکه نکات برجسته و خاطره‌انگیز را در ذهن خود ثبت می‌کند، لذا بازگویی خاطرات رزمندگان اسلام، ضمن آنکه خود به تنهایی یک گونه ادبی تأثیر‌گذار است، می‌تواند الهام‌بخش صد‌ها رمان و داستان برای اهل هنر باشد و به پایایی و ماندگاری تأثیر گذار فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس منجر گردد که همگان در کشور بر حفظ و تقویت آن‌ها متفق‌القولند.
پنجمین نکته، تأکید بر نگاه الهام بخش و تجربه‌گونه این دوران برای الگو برداری جهت راه‌های برون رفت از شرایط کنونی کشور به خصوص در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دفاعی است.
ششمین نکته، به اهمیت حرکت عملی رهبر معظم انقلاب در حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس بر می‌گردد. این عمل به جهت بازخورد رسانه‌ای و جلب توجه نسل‌های جدید به عنوان یک حرکت عملی، به تنهایی یک روش هوشمندانه برای باز نشر ارزش‌های دفاع مقدس از زبان شاهدان عینی است و هیچ گونه واسطی بین حوادث و راویان وجود ندارد، لذا تأثیرگذاری و باورپذیری آن را دوچندان می‌کند؛ و نکته آخری که لازم است به آن اشاره شود، این است که خاطرات رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس، خود به تنهایی یک گنجینه مهم و ارزشمند از تاریخ دفاع مقدس می‌باشد که بایستی تا این عزیزان در قید حیاتند، به طرق مختلف از جمله برگزاری شب‌های خاطره که رهبر معظم انقلاب یکی از پیشگامان این عرصه است، جمع‌آوری، ثبت و ضبط شود تا نسل‌های آینده با فرهنگ دفاعی و انقلابی پویا‌تر بتوانند مسیر حرکت انقلابی را با پیوند خوردن به این ارزش‌های فرهنگی درست انتخاب کنند و روح سلحشوری و دلاوری را از پدران خود به عنوان یک میراث گرانبها به یادگار داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار