کد خبر: 928694
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵
حسن روانشید*
اگر قرار باشد تنها کارگران زحمتکش شهرداری را مسئول نظافت شهر بدانیم و خودمان را از مساعدت در این‌باره مبرا سازیم، مطمئن باشیم در اندک زمان، انبوه زباله محیط زندگی ما را احاطه خواهد کرد زیرا تعداد کسانی که به این شغل شریف اشتغال دارند و نوعی خدمت ایثارگرانه به‌حساب می‌آید، محدود هستند. بنابراین می‌طلبد تا همه آحاد جامعه در این امر مهم اشتراک مساعی داشته باشند و به خود اجازه ندهند نقشی هر قدر کوچک در آلودگی محیط زندگی ایجاد کنند. این امر یکی از پیش‌پاافتاده‌ترین وظایف یک شهروند به‌منظور حضانت از خانه بزرگی است که جامعه تحت عنوان شهر یا کشور در آن زندگی می‌کنند.
رعایت دقیق این نکات حاصلی جز به دست آمدن مدینه فاضله برای همزیستی مسالمت‌آمیز نخواهد داشت که قرن‌هاست آرزوی دست نایافتنی ابنای بشر می‌باشد. تصویب قوانین و مقررات اگرچه می‌تواند تا حدودی هنجارشکنان محدود در هر محیط را محصور کند، اما اگر وسعت این پروسه افزایش یافت، روح مقررات وضع‌شده نیز خدشه‌دار و سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. امروز این معضل بزرگ به یک چالش جهانی تبدیل شده است که کشور‌های پیشرفته بیش از سرزمین‌های سنتی و دارای فرهنگ آیینی از آن رنج می‌برند زیرا مفهوم آزادی را با آنارشیسم یگانه فرض کرده و اجازه داده‌اند جامعه بتواند هویت‌ها را مختل کند و به سنت‌ها پشت پا بزند.
حاصل این برداشت غلط که در حقیقت نوعی نگاه سودجویانه به مسائل عاطفی جامعه و نادیده گرفتن حریم‌های انسانی است، به‌مرور زمان گوشه‌ای از رفتار و منش‌های حیوانی را به کالبد آدمی در بعضی از جوامع سکنی داد که ادامه آن می‌تواند فاجعه‌ای برای فطرت‌ها باشد. اگرچه دین مبین اسلام در وسعت بی‌نهایت خود همه این مسیر‌ها را که از خصلت‌های شیطان سرچشمه می‌گیرد دیده و به مریدان خود متذکر شده است، اما باز هم تذکر آن‌ها ضروریست تا خدای ناخواسته بعضی از دیدمان‌های جوامع بشری به آن رسوخ ننمایند. نهاد ارزشمند امر به معروف و نهی از منکر اگرچه از ابتکارات ایران اسلامی در طول سال‌های پس از انقلاب است که توانسته قدم‌های ارزشمندی در این زمینه بردارد، اما باز هم به کمک و مساعدت فکری و عملی آحاد جامعه نیازمند است زیرا این توده مردمند که از درون خود بیشتر مطلع بوده و می‌توانند ید واحده‌ای برای این نهاد باشند که در مقاطعی آن را یاری و مددکاری کنند. کلید اول مساعدت در حفظ عفاف و حجاب جامعه خلاصه می‌شود که اگر همچنان پابرجا باشد خللی در آن ایجاد نخواهد شد، اما با کمال تأسف مشاهده می‌شود در بعضی از مکان‌ها اهمیت خاصی به آن داده نشده و مسئولان سعی می‌کنند این هنجارشکنی‌ها را نادیده انگاشته و مشغول کار خود باشند یا تنها به یک تذکر کلیشه‌ای قناعت کنند.
نباید از یاد ببریم همه مردم ایران در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی سهیم هستند و هر کدام در مقابل حفظ ارزش‌های آن مسئولند بنابراین اگر در جا و مکانی حضور این هنجارشکنی‌ها را شاهد و از جانب مسئولان برخوردی قاطعانه نمی‌بینند بر آن‌ها واجب است تا نهاد‌های مسئول را باخبر سازند تا از این طریق اقدام شود. متأسفانه این روز‌ها در بعضی از پرواز‌های ایرلاین‌ها اینگونه اتفاقات ناهنجار به‌وفور یافت می‌شود که کادر پروازی شامل خلبان، مهندس پرواز و میهمانداران تنها برخورد با آن را اعلام حفظ حجاب در تیتر خوشامدگویی به مسافران می‌دانند!
*روزنامه‌نگار پیشکسوت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار