کد خبر: 928593
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی مطرح کرد
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه تا پایان امسال 3 هزار و 400 نفر از فرهنگیان استان بازنشسته می‌شوند، گفت: ۱35 روستای دارای یک تا پنج دانش‌آموز دارای مدارس هستند.

جعفر پاشایی در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش استان، اظهار کرد: بعد از پایان امتحانات خرداد سال‌جاری، برنامه‌های مربوط در قالب پروژه مهر انجام گرفت به طوریکه در طول تابستان ۳۹ منطقه و ناحیه به دنبال این پروژه توانست همه اقدامات، برنامه‌ها و فعالیت‌ها در سال تحصیلی میسر و عملی را انجام دهد.

وی افزود: همزمان با سراسر کشور روز یکشنبه اول مهرماه سال ۹۷ در ۳۹ منطقه بیش از ۹ هزار مدرسه با شعار سرمایه‌گذاری برای آینده با ارتقاء شاخص‌های آموزشی در قالب ۷۵۰ هزار دانش‌آموز و نوآموز از پیش دبستان تا دوره دوازدهم آغاز به کار کرد. 


رشد 9 درصدی تعداد دانش‌آموزان آذربایجان‌شرقی/ بازنشستگی 3400 معلم آذربایجانی تا پایان سال

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه نسبت به سال گذشته ۹ درصد رشد دانش‌آموز در آذربایجان‌شرقی وجود دارد، گفت: ۴۵ هزار پرسنل اعم از مربی، معلم، مدیر و معاون در دستگاه تعلیم و تربیت و مدارس استان خدمات آموزشی ارائه می‌دهند.

وی با تاکید به اینکه امسال یکی از سال‌های سخت برای آموزش و پرورش از لحاظ نیروی انسانی است، تصریح کرد: تا پایان امسال 3 هزار و ۴۰۰ نفر از همکاران آموزش و پرورش استان بازنشسته خواهند شد.

پاشایی ادامه داد: طبق قول و تعهدی که داده‌ایم، کلاس درسی خالی از معلم نخواهد بود و این تعهد در حال حاضر تحقق یافته است. 

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مجموعه دستگاه تعلیم و تربیت تغییر و ارتقاء شاخص‌های استان است، افزود: اگر تبریز و آذربایجان مهد علم و فرهنگ و ادب و کتابت است، حتماً باید در کشور این منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد، از این‌رو آذربایجان‌شرقی در بین ۳۱ استان، یکی از استان‌های پیشتاز در دستگاه تعلیم و تربیت است. 

پاشایی، برنامه‌های انجام گرفته و در حال انجام برای سال تحصیلی جدید در آموزش و پرورش استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: از زمانی که نتایج کنکور سراسری اعلام شد، یکی از استان‌های پیشتاز در رتبه‌های زیر ۱۰ آذربایجان‌شرقی بود همچنین کسب مقام سوم المپیاد نانو، شرکت در المپیاد شیمی جهانی، کسب رتبه‌های زیر یک هزار نفر توسط ۵۹۵ دانش‌آموز استان، نشانگر تلاش‌های دستگاه تعلیم و تربیت در مسیر ارتقاء شاخص‌های مختلف و گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است.


تحصیل 15 هزار دانش‌آموز آذربایجان‌شرقی در مدارس شبانه‌روزی

پاشایی خاطرنشان کرد: برای توسعه عدالت آموزشی کارهای زیادی صورت گرفته است به طوریکه آذربایجان‌شرقی دارای ۱۵ هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی است که تحصیل می‌کنند و دولت امکانات برای آنها را تأمین می‌کند.

وی اضافه کرد: در برخی روستاهای استان آذربایجان‌شرقی امکان وجود معلم تخصصی نیست، از این‌رو در ۴۰ روستا سرویس مرکزی و روستا مرکزی انجام گرفت است و دانش‌آموزان و اولیای آنها از این طریق می‌توانند مدرسه منسجم داشته باشند.


135 روستای آذربایجان‌شرقی مدرسه با دانش‌آموز زیر 5 نفر دارند

وی با بیان اینکه ۱۳۵ روستای آذربایجان‌شرقی دانش‌آموز زیر پنج نفر دارد، ادامه داد: در ۴۲ محل و منطقه پژوهش‌سرای دانش‌آموزی وجود دارد به طوریکه موفقیت دانش‌آموزان در المپیادهای علمی زیر سایه همین پژوهش‌سراهاست.

پاشایی با تاکید به اینکه پوشش تحصیلی موضوع مهم در جهان است، توضیح داد: در سال تحصیلی جدید بیش از ۹۹ درصد دانش‌آموزان دوره ابتدایی سر کلاس هستند و با توجه به اینکه یکی از ابزار موفقیت‌های اساسی پوشش تحصیلی است، از این‌رو موضوع پیش دبستانی در استان‌های دو زبانه امری مهم است و ما پیش دبستانی را در شهر و روستاهای استان فعال کرده‌ایم.

وی گفت: برای کاهش استرس و ناراحتی دانش‌آموزان، بازرسی دوره‌ای برای حذف آزمون‌های غیرضروری انجام می‌گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش با تاکید به اینکه مسئله ورزش و تربیت بدنی برای آینده دانش‌آموزان بسیار مهم است، تصریح کرد: تربیت بدنی در اولویت آموزش و پرورش است. 

وی، یکی از عملیات‌های بسیار خوب فرهنگی آموزش و پرورش را راهیان نور دانست و گفت: سال گذشته ۲۱ هزار نفر از دانش‌آموزان استان برای آشنایی با عملیات مختلف اعزام شدند و امسال ۲۵ هزار نفر به این سفر معنوی اعزام خواهند شد.


اجرای طرح شهید بهنام محمدی در 160 مدرسه

پاشایی با بیان اینکه راهیان نور یکی از کارهای بسیار خوب فرهنگی بوده و قطعاً همه ظرفیت‌های استان در این زمینه بسیج خواهند شد، گفت: البته در۱۶۰ مدرسه طرح شهید بهنام محمدی در زمینه گسترش ارتباط مسجد، مدرسه و خانه انجام می‌گیرد و مسابقات پرورشی و فرهنگی در سطح مدرسه، استان و ملی به میزان ۳۵۰ هزار نفر دانش‌آموزان برگزار شد همچنین در امور کتاب، کتابخانه، اردو و نمازخانه‌سازی و پرداختن به دارالقرآن‌ها فعالیت‌هایی انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه سلامت جسمی و روحی، روانی دانش‌آموزان به عنوان دستگاه تعلیم و تربیت بسیار مهم است، افزود: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و توجه به مسائل روحی و روانی باید به مراکز تعلیم و تربیت توجه جدی شود. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان متذکر شد: توسعه نشاط و شادمانی با گسترش ورزش همگانی صبحگاهی، سالن‌های ورزشی، استخرهای ورزشی مورد توجه آموزش و پرورش استان قرار گرفته و در این زمینه استان میزبان و تیم‌های ورزشی و مسابقات ورزشی است. 

وی با بیان اینکه در حوزه برنامه‌ریزی، داشتن برنامه از مرکز تا مدارس استان مورد توجه است، گفت: تعلیم و تربیت یک کار سخت، پیچیده و حساس بوده و از این‌رو آخرین نقطه استان دارای برنامه است. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان ابراز کرد: استفاده حداکثری از نیروهای موجود آموزش‌های ضمن خدمت دوره‌‌های آموزشی مورد توجه است و در حوزه پشتیبانی ارتقاء رفاه عمومی همکاران را در اولویت خود قرار می‌دهد. 

وی اضافه کرد: گسترش حوزه رفاهی معلمان در قالب خانه‌های معلم، درمانگاه‌های سلامت و کاهش هزینه رضایت‌مندی عمومی همکاران برای حضور در بستر تعلیم و تربیت مورد توجه است. 

پاشایی بیان کرد: برای اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان بستری فراهم کردیم تا در کنار دانش‌آموزان با سواد باشند و در قالب فعالیت‌ها و اقدامات، فعالیت‌های بسیار مهم شاخص سوادآموزی استان را در قالب برنامه‌های سطح کشوری برسانیم. 

وی با اشاره به اینکه سرشماری سال ۹۵ نشانگر رویکرد رفع معضلات در بین دانش‌آموزان است، تصریح کرد: این میزان کارها کافی نیست و با توجه به اینکه آموزش و پرورش دارای ۷۵۰ هزار دانش‌آموز بوده، به تنهایی نمی‌توان آنها را تربیت کرد و برای این منظور نیاز به کمک داریم چراکه تعلیم و تربیت امری تدریجی و پیچیده است و باید خانواده‌ها رسانه‌ها، مسوولان، تلاش کرده تا مدرسه‌ای بسیار خوب و اثربخش قرار دهند. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر