کد خبر: 928573
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴
وزیر دفاع امریکا اعلام کرد اگر ایران و روسیه دخالت نمی‌کردند امریکا به اهداف خود در سوریه دست می‌یافت، هرچند این مقام امریکایی مشخص نکرد اهداف واشنگتن چه بودند، اما ناظران تسلط گروه‌های سلفی را همانند القاعده بر دمشق هدف امریکایی‌ها دانستند.
جیمز ماتیس روز پنج شنبه به جمعی از خبرنگاران اعلام کرده است که نیرو‌های تحت حمایت امریکا در حال چیره شدن بر داعش هستند. مقامات امریکایی در حالی مدعی مبارزه با داعش هستند که اسناد و شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد واشنگتن از گروه‌های تروریستی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند. در یک فایل صوتی منتشر شده از جان کری، وزیر خارجه اسبق امریکا، وی می‌گوید: «می‌دانستیم که این تهدید روبه رشد بود. ما تماشا می‌کردیم. ما شاهد قدرت گرفتن داعش بودیم.»‌کری در ادامه تصریح می‌کند امریکا گمان داشت اسد سقوط کند، به همین خاطر امیدوار شد که او به پای میز مذاکره بیاید، اما به جای این اتفاق، با حمایت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از اسد مواجه شدند.
خشم امریکا از نقش ایران و روسیه در شکست پروژه امریکا در اظهارات روز پنج شنبه ماتیس آشکار بود. وی در ادامه صحبت‌هایش مبحث را به سوی ایران و روسیه سوق داد و مدعی شد که دخالت‌های این دو کشور موجب طولانی‌تر شدن جنگ در سوریه شده است. وزیر دفاع امریکا ادعا کرد: همچنان هدف امریکا در سوریه، خاتمه دادن به تراژدی‌ای است که اگر به خاطر دخالت‌های ایران و روسیه نبود، سال‌ها پیش پایان می‌یافت. این اظهارات مقام نظامی امریکا با انتقاد گسترده ناظران و فعالان مواجه شود. آن‌ها با اشاره به سرنوشت لیبی و افغانستان نوشتند اگر ایران و روسیه نبود هم‌اکنون داعش و القاعده بر دمشق مسلط شده بودند. شرمین نروانی، تحلیلگر مسائل منطقه نوشت: «اگر روسیه و ایران دخالت نمی‌کردند داعش و القاعده بر شام تسلط یافته بودند، یک دولت انگلی در سوریه، عراق، ترکیه و ایران شکل می‌گرفت، چندجانبه‌گرایی جانشین یکجانبه‌گرایی امریکا نمی‌شد. تعجب برانگیز نیست که شما [امریکایی‌ها]مأیوس و ناامید شده‌اید.»
استراتژی امریکا درباره ایران در سوریه
نماینده ویژه دولت امریکا در امور سوریه گفت: واشنگتن قصد ندارد نیرو‌های ایران را «به زور» از سوریه خارج کند، زیرا استفاده از زور باعث توسل طرف مقابل به زور و اقدام نظامی می‌شود. به گزارش فارس، «جیمز جفری»، نماینده ویژه دولت امریکا در امور سوریه گفته ایالات متحده با توسل به زور نیرو‌های ایران را از سوریه خارج نمی‌کند و امیدوار است که دولت سوریه از حضور این نیرو‌ها بی‌نیاز شود. مقام ارشد امریکایی این نظر را روز پنج شنبه در حاشیه هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان متحد در جمع خبرنگاران مطرح کرده است. نماینده دولت امریکا در امور سوریه در ادامه خاطرنشان کرد خروج نیرو‌های ادعایی ایران در سوریه بایستی از طریق «فشار‌های سیاسی» صورت پذیرد. او تأکید کرد: «از لحاظ فنی، دولت سوریه ایرانی‌ها را [برای حضور در این کشور]دعوت کرده است. اما انتظار ما این است که دولت سوریه در پایان روند سیاسی یا در یکی از مراحل روند سیاسی دیگر نیاز به حضور نیرو‌های ایران در آنجا را احساس نکند.» بعد از حضور گروه‌های تروریستی در سوریه، ایران به دعوت دولت قانونی این کشور مستشاران نظامی خود را روانه این کشور کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار