کد خبر: 928552
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
تازه‌ترین نتایج رتبه‌بندی پایگاه بین‌المللی تایمز در مورد دانشگاه‌های جهان اعلام شد و دانشگاه‌های کشورمان در این رتبه‌بندی رشد چشمگیر ۶۰ درصدی داشتند. ایران برای اولین بار رتبه اول را هم در بین دانشگاه‌های جهان اسلام کسب کرده است.
عليرضا سزاوار
تازه‌ترین نتایج رتبه‌بندی پایگاه بین‌المللی تایمز در مورد دانشگاه‌های جهان اعلام شد و دانشگاه‌های کشورمان در این رتبه‌بندی رشد چشمگیر ۶۰ درصدی داشتند. ایران برای اولین بار رتبه اول را هم در بین دانشگاه‌های جهان اسلام کسب کرده است.
مؤسسه تایمز حدوداً با پنج دهه تجربه به عنوان منبع تحلیلی مهمی در شاخص‌های آموزش عالی دنیا مطرح است. این پایگاه ۱۳ شاخص عملکردی را با دقتی بالا سنجش می‌کند و نتایج نهایی را که مورد نیاز دانش‌آموزان، دانشگاهیان، مدیران دانشگاه‌ها و صنعت و دولت‌هاست ارائه می‌دهد.
این رتبه‌بندی ۱۳ شاخصی در قالب پنج معیار کلی؛ عرضه مقاله با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین‌المللی با وزن ۵/۷ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۵/۲ درصد شکل گرفته است.
دانشگاه‌های کاشان، علوم پزشکی مشهد، صنعتی شیراز، شهید مدنی آذربایجان، علوم پزشکی ایران، مازندران، علوم پزشکی شهید بهشتی، خوارزمی، شهید باهنر کرمان، صنعتی شاهرود و ارومیه برای اولین بار در رتبه‌بندی تایمز قرار گرفته‌اند. ۱۸ دانشگاه دیگر از کشور هم با جهش رتبه نسبت به سال قبل مواجه شده‌اند. دانشگاه‌های علم و صنعت، تهران و شهید بهشتی نیز پیشتاز دیگر دانشگاه‌های ایرانی هستند.

بهتر از پارسال
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در این باره گفت: پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که دانشگاه‌های جهان را رتبه‌بندی می‌کند. در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ از ایران تنها یک دانشگاه و در سال ۲۰۱۵ دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این رتبه‌بندی حضور داشتند. محمدجواد دهقانی افزود: در سال ۲۰۱۶ تعداد دانشگاه‌ها به هشت مورد، در سال ۲۰۱۷ به ۱۳ دانشگاه و در ۲۰۱۸ این تعداد به ۱۸ دانشگاه افزایش یافته است. در رتبه‌بندی اخیر برای سال ۲۰۱۹ با ورود ۱۱ دانشگاه جدید شاهد حضور ۲۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع ۱۲۵۸ دانشگاه برتر جهان از ۸۶ کشور بوده‌ایم. وی ادامه داد: این موضوع نویدبخش حرکت هرچه بیشتر دانشگاه‌های توانمند ایران در رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی است. سرپرست ISC با بیان اینکه از نظر تعداد دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی هم ایران با ۲۹ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را داشته، گفت: از سایر کشور‌های اسلامی هم کشور ترکیه با ۲۳ دانشگاه، مصر با ۱۹ دانشگاه، مالزی ۱۱ دانشگاه، پاکستان با ۹ دانشگاه و عربستان و الجزایر نیز هر کدام با شش دانشگاه، اندونزی با پنج دانشگاه، مراکش، اردن و امارات متحده عربی هر کدام چهار دانشگاه، قزاقستان دو دانشگاه و کشور‌های عراق، عمان، نپال، تانزانیا، جامائیکا، قطر و کویت هم با یک دانشگاه در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ قرار گرفته‌اند.

به روایت بزرگ‌ترین ناشر علمی جهان
محاسبات شاخص‌ها و نمرات توسط سه منبع اطلاعاتی صورت گرفته است. این منابع شامل سه بخش اطلاعاتی هستند. بخش نخست، داده‌های ارسالی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است که به صورت خوداظهاری جمع‌آوری می‌شوند. بخش دوم، شامل داده‌های حاصل از نظرسنجی شهرت توسط متخصصان آموزش عالی است و بخش سوم هم اطلاعات تولیدات علمی مؤسسات آموزش عالی نمایه شده در پایگاه استنادی «اسکوپوس» است.
پایگاه اسکوپوس یکی از محصولات الزویر (بزرگ‌ترین ناشر علمی جهان) است که اطلاعات محصولات حدود پنج هزار ناشر علمی را از سراسر جهان در خود جای داده است.

چین در صدر آسیا
سه دانشگاه آکسفورد و کمبریج (از انگلیس) و استنفورد (از امریکا) در رتبه‌بندی دانشگاه‌های سال ۲۰۱۹ به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم و دانشگاه‌های MIT، صنعتی کالیفرنیا، هاروارد، پرینستون، ییل و کالج لندن نیز به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم دنیا قرار گرفته‌اند. در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان، سه دانشگاه از کشور انگلستان و هفت دانشگاه از ایالات متحده بوده‌اند.
طبق آخرین رتبه‌بندی علمی جهانی، در منطقه آسیا کشور چین با ۷۲ دانشگاه و کسب رتبه جهانی ۲۲ توسط دانشگاه تسینگ هووا (Tsinghua) بهترین رتبه جهانی در میان دانشگاه‌های آسیا معرفی شده‌اند و کشور سنگاپور با دو دانشگاه و کسب رتبه جهانی ۲۳ توسط دانشگاه NUS در جایگاه بعدی قرار دارد. کشور ژاپن با ۱۰۳ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه و دانشگاه توکیو رتبه جهانی ۴۲ را کسب کرده است. کشور چین هفت دانشگاه، ژاپن دو دانشگاه و سنگاپور نیز دو دانشگاه رتبه زیر ۲۰۰ داشته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار