کد خبر: 928373
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
شمخانی: تروریسم اقتصادی امریکا معیشت مردم را نشانه رفته است
نقش مخرب و مداخله‌جویانه امریکا در منطقه و آسیا طی دهه‌های گذشته موضوعی نیست که هیچ تحلیلگر منصفی بر آن صحه نگذارد. دخالت آشکار در امور داخلی کشورها، حمایت پیدا و پنهان از تروریسم، همدستی با دیکتاتور‌های منطقه تنها نمونه‌ای از این اقدامات مخرب ایالات متحده امریکاست که همواره به گسترش ناامنی و تروریسم در منطقه غرب آسیا دامن زده است
نقش مخرب و مداخله‌جویانه امریکا در منطقه و آسیا طی دهه‌های گذشته موضوعی نیست که هیچ تحلیلگر منصفی بر آن صحه نگذارد. دخالت آشکار در امور داخلی کشورها، حمایت پیدا و پنهان از تروریسم، همدستی با دیکتاتور‌های منطقه تنها نمونه‌ای از این اقدامات مخرب ایالات متحده امریکاست که همواره به گسترش ناامنی و تروریسم در منطقه غرب آسیا دامن زده است و برخی شواهد نشان می‌دهد این رویکرد همچنان در دستور کار هیئت حاکمه امریکاست. روز گذشته، تهران میزبان دبیران و مشاوران امنیت ملی کشور‌های چین، هند، روسیه و افغانستان بود. نشستی که در ان ضمن تأکید بر مقابله با تروریسم، به نظر می‌رسد نوعی تلاش و همگرایی منطقه‌ای برای مقابله با ناامن‌سازی امریکا در کل آسیا و کشور‌های مذکور از طریق حضور در افغانستان است.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، دبیر شورای عالی امنیت ملی طی سخنانی در این نشست خواستار قطع مسیر‌های تأمین مالی تروریست‌ها و استفاده از ظرفیت‌های اطلاعاتی و امنیتی مشترک برای ایجاد هم‌افزایی و اثرگذاری بیشتر در مبارزه با تروریسم شد. وی اظهار داشت: لازم است در کنار ساختار‌های موجود، گفت‌وگو و همکاری مشترک در سطوح بالا ادامه یابد تا امکان حل مشکلات منطقه با سرعتی بیشتر از روند توسعه و نفوذ تروریسم فراهم شود. وی افزود: معماری امنیتی منطقه بایستی بر اساس منافع مشترک کشور‌های منطقه و به دست خود آنان تعریف و تبیین شود تا امکان قطع دخالت قدرت‌های خارجی و مقابله با یکجانبه گرایی فراهم شود.

برخورد دوگانه مدعیان مبارزه با تروریسم
آن‌گونه که خبرگزاری مهر گزارش کرده، شمخانی اقدام تروریستی اخیر در شهر اهواز توسط یک گروهک وابسته به بیگانگان را نشان‌دهنده تلاش سازمان یافته جریان تروریسم و حامیان آن‌ها برای ایجاد ناامنی عنوان کرد و ضمن محکوم کردن این اقدام ضد انسانی، خاطرنشان کرد: این حادثه تروریستی بار دیگر معضل برخورد دوگانه برخی از مدعیان دروغین مبارزه با تروریسم را به تصویر کشاند و واقعیت عریان پشتیبانان و حامیان تروریست‌ها را که حتی حاضر به محکوم کردن این جنایت نیز نشدند در معرض نگاه جهانیان قرار داد. شمخانی با تقبیح اتخاذ معیار‌های دوگانه از سوی برخی کشور‌ها در مواجهه با تروریسم، افزود: استفاده ابزاری از تروریسم با حمایت مالی سیاسی و لجستیک، تولید و اشاعه مبانی اعتقادی انحرافی و تکفیری و دخالت در امور داخلی کشور‌ها و اشغالگری به بهانه تروریسم از مصادیق روشن اتخاذ استاندارد دوگانه است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تهدید تروریسم را جدی و رو به گسترش دانست و تصریح کرد: کماکان هزاران تروریست در سوریه و دیگر کشور‌ها باقی مانده‌اند و آینده و ثبات منطقه را در صورت عدم مقابله جدی با مخاطره مواجه خواهند ساخت. وی با اشاره به مستندات اطلاعاتی موجود در خصوص عدم وجود اراده جدی در هیئت حاکمه امریکا برای حذف داعش، اظهار داشت: هواپیما‌های امریکایی به کرات و به رغم داشتن اطلاعات دقیق از حضور تروریست‌ها در مناطق مشخص، حاضر به انجام عملیات هوایی علیه آن‌ها نشدند و در مواردی برای آن‌ها بارریزی داشته یا سران داعش را از محاصره ارتش‌های سوریه و عراق نجات داده‌اند.

تروریسم دشمن مشترک همه ماست
همچنین در این نشست «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه ابتکار جمهوری اسلامی ایران در برگزاری نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای را گامی تأثیرگذار در افزایش هماهنگی منطقه‌ای در زمینه مقابله با تهدید تروریسم و برقراری امنیت پایدار عنوان کرد. وی اظهار داشت: تروریسم دشمن مشترک ما است و باید تمام تلاش خود را برای مقابله با آن در تعامل با یکدیگر و نهاد‌های بین‌المللی متمرکز کنیم. دبیر شورای امنیت ملی روسیه با استقبال از ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس دبیران و مشاوران امنیت ملی کشور‌های منطقه و برگزاری سالانه این نشست، آمادگی فدراسیون روسیه برای کمک به ایجاد سازوکار‌های مشترک در این زمینه اعلام کرد. پاتروشف خاطرنشان کرد: حضور نظامی امریکا در افغانستان نه تنها تأثیری در ایجاد ثبات و امنیت نداشته بلکه موجب پیچیده‌تر شدن بحران امنیتی در این کشور شده است.

«حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در ادامه این نشست گفت: این کشور در کنار ایران در خط مقدم مقابله با تروریسم قرار دارد. وی افزود: تا زمانی که گروه‌های تروریستی در افغانستان از حمایت مالی و تسلیحاتی خارجی برخوردارند امکان برخورد مؤثر با آن‌ها وجود ندارد. مشاور امنیت ملی افغانستان تداوم برگزاری چنین نشست‌هایی را ضروری دانست و اظهار داشت: ایجاد کارگروه مشترک برای دستیابی به سازوکار‌های منطقه‌ای برای مقابله با تهدیدات ناشی از تروریسم از الزاماتی است که باید از سوی مقامات امنیتی کشور‌های منطقه مورد توجه و اقدام قرار گیرد.

«آجیت دوال» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند نیز طی سخنانی برگزاری این نشست را در تقویت درک مشترک نسبت به تهدیدات و اتخاذ راهکار‌های مقابله‌ای بسیار مفید دانست و یادآور شد: تروریست‌ها در آسیای میانه با اتکا بر منابع حاصل از تجارت مواد مخدر خود را تقویت می‌کنند و لازم است در طراحی سازوکار‌های جلوگیری از توسعه فعالیت و نفوذ تروریسم موضوع مسدود‌سازی کانال‌های تأمین مالی این گروه‌ها به صورت جدی مدنظر قرار بگیرد. دانگ جینگ وی مقام امنیت ملی چین به عنوان آخرین سخنران اجلاس خواستار تلاش اعضای این نشست برای تدوین سازوکار‌های ایجاد امنیت منطقه‌ای و اشتراک‌گذاری بانک اطلاعاتی عناصر تروریست برای تسهیل مقابله مشترک شد. نماینده چین همچنین آمادگی کشورش را برای فعال‌سازی ظرفیت سازمان شانگ‌های برای مقابله با تهدیدات جریان تروریسم و تقویت توانمندی‌های مقابله با گروه‌های افراطی خشونت‌گرا اعلام کرد. مقامات عالی امنیتی کشور‌های شرکت‌کننده در این اجلاس در ابتدای سخنان خود حادثه تروریستی اخیر در اهواز را محکوم و با دولت و ملت ایران ابراز همدردی نمودند.

تروریسم اقتصادی امریکا علیه معیشت مردم ایران
امروز در کنار توسعه، تهدیدات ناشی از تروریسم تکفیری و تروریسم اقتصادی از سوی امریکا مواجه هستیم که زندگی و معیشت مردم و اقتدار دولت‌ها را نشانه رفته است. علی شمخانی در دیدار با «آجیت دوال» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند راهکار‌های گسترش همکاری‌های امنیتی میان دو کشور را بررسی کردند. وی در این دیدار با تأکید بر مشترکات متعدد میان دو کشور و زمینه‌های گسترده همکاری میان تهران و دهلی‌نو بر فعال‌سازی بیش از پیش ظرفیت‌های همکاری به ویژه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، ترانزیتی و تجاری تأکید کرد. شمخانی افزود: در کنار توسعه تهدیدات ناشی از تروریسم تکفیری امروزه با تروریسم اقتصادی از سوی امریکا مواجه هستیم که زندگی و معیشت مردم و اقتدار دولت‌ها را نشانه رفته است. امیر دریابان شمخانی تحریم‌های یکجانبه امریکا را ظالمانه، فاقد پشتوانه حقوقی و زورگویانه توصیف کرد و اصرار بر آن را نشانه بی‌اعتباری منطق دیپلماسی در ادبیات سیاسی این کشور دانست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پایان اجلاس امنیتی تهران، این نشست را در جهت اهداف پیش‌بینی شده برای همکاری‌های امنیتی بسیار مفید و مؤثر توصیف کرد.

شمخانی افزود: تصمیم گرفته شد این اجلاس به صورت سالیانه و چرخشی در هر یک از کشور‌های عضو برگزار و بیانیه پایانی اجلاس نیز منتشر شود. وی گفت: با توجه به موضوعات امنیتی منطقه در خصوص تروریسم و اقداماتی که با مدیریت کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای تأمین مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها انجام می‌شود جریان وسیعی در حال شکل‌گیری است و انتقال شکست خوردگان داعش در عراق و سوریه به افغانستان به منظور ناامن‌سازی داخل و مرز‌های بیرونی این کشور از موارد مهمی بود که باعث تشکیل این اجلاس شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار