کد خبر: 928367
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹
گزارش نشست شورای امنیت سازمان ملل
نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست ترامپ تشکیل شد. آنچه که در ادامه آمده، گزارشی از سخنان بیان شده در این نشست است.
به گزارش جوان آنلاین، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره موضوع عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی و ایران به ریاست، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برگزار شد.  آمریکا این ماه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد و ترامپ به عنوان رئیس  این شورای در جلسه حضور می‌یابد و نیکی هیلی، مایک پومپئو و جان بولتون، رئیس‌جمهور آمریکا را در این نشست همراهی می‌کنند.

هشدار ترامپ درباره نقض تحریم‌های ایران
 
دونالد ترامپ در سخنرانی خود گفت: امروز در اینجا جمع شده‌ایم تا در مورد اشاعه تسلیحات شیمیایی و هسته‌ای صحبت کنیم. ما در سال گذشته دو بار به خاطر استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه سوریه اقدام نظامی انجام دادیم.

او در ادامه مدعی شد: ایران در حال اشاعه موشک‌های خود در سراسر خاورمیانه است و از تروریسم حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اظهاراتش با تکرار مواضع خصمانه خود در قبال کشورمان گفت: نباید به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای داد. به همین خاطر بود که من از توافق هسته‌ای فاجعه بار با ایران خارج شد.

ترامپ افزود: هر کشوری که در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران بایستد با پاسخ ما مواجه خواهد شد.

او در ادامه اظهاراتش گفت: در عین حال، از ایران و روسیه تشکر می‌کنم که جلوی حمله دولت سوریه به ادلب را گرفتند. امیدوارم این خویشتن‌داری ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: چین به دنبال دخالت در انتخابات آمریکاست، چون من تنها رئیس جمهوری هستم که جلوی تجارت بی‌رویه با این کشور را گرفتم.

ترامپ درباره موضوع کره شمالی نیز اعلام کرد: ما در حال مذاکره با کره شمالی هستیم. اما تا غیرهسته‌ای شدن کامل کره شمالی باید تحریم‌ها علیه این کشور ادامه پیدا کند.

او همچنین رعایت سفت و سخت تحریم‌های سازمان ملل بر ضد کره شمالی را خواستار شد.

اعلام مخالفت مکرون با رویکرد آمریکا در قبال برجام 
 
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز در این نشست تاکید کرد: برجام یک توافق کامل نیست، اما همین توافق برای امنیت جهان مهم است و باید تمام مفاد آن اجرا شوند.

او اذعان کرد: با وجود اقدامات آمریکا، ایران همچنان به توافق هسته‌ای پایبند است.  همه ما میخواهیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و در برخی موضوعات با آمریکا هم‌عقیده‌ایم، اما با رویکرد رئیس جمهور آمریکا درباره برجام موافق نیستیم.

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: ما باید در چارچوب مذاکراتمان پس از انقضای برجام به مسائل دیگر بپردازیم.

مکرون اضافه کرد: ما همه باید برای مقابله با تسلیحات کشتار جمعی با یکدیگر متحد باشیم. ما باید برای مقابله با سلاح‌های خاص همصدا باشیم.

او در ادامه اظهاراتش گفت: ما باید از هم اکنون جلوی انتقال موشک و سلاح‌های کشتار جمعی به تروریست‌ها را بگیریم. خطر تروریسم در جهان کم نشده است.

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه گفت: ما از تلاش‌های سازمان ملل برای مقابله با تسلیحات میکروبی، هسته‌ای و شیمیایی حمایت می‌کنیم.

تشکر لهستان از نظارت آژانس بین المللی انرژی بر برنامه هسته‌ای ایران
 
آندژی دودا،  رئیس جمهور لهستان نیز در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت گفت: وضع امنیتی کنونی جهانی و منطقه‌ای امیدوارکننده نیست. همه ما امیدواریم سلا‌حهای شیمیایی کاملا حذف شود.  

او افزود: روند زدودن سلاح‌های هسته‌ای از شبه جزیره کره امیدوار کننده است

رئیس جمهور لهستان در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: از نظارت آژانس بین المللی انرژی بر برنامه هسته‌ای ایران تشکر می‌کنیم.

محکومیت خروج آمریکا از برجام از سوی بولیوی
 
اوو مورالس،  رئیس جمهور بولیوی، نیز در این نشست با انتقاد از مواضع خصمانه واشنگتن علیه کشورمان گفت: امروز در اینجا درباره ایران صحبت شد. ابتدا باید بگویم که در سال ۱۹۵۳ آمریکا علیه دولتی که سعی داشت نفت را در ایران ملی کند، کودتا کرد. اکنون که ایران دوباره کنترل منابعش را در دست گرفته، آمریکا دوباره فشار‌های خود را به این کشور آغاز کرده است. آمریکا برای فشار به ایران پشت مسائل دیگر پنهان شده است.

او در ادامه یادآور شد: آمریکا بر اساس دروغی که به مردم جهان گفته شد، به عراق حمله کرد و جنگی را به راه انداخت که بیش از یک میلیون نفر در آن کشته شدند.

رئیس جمهور بولیوی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: جنگ سوریه که بیش از نیم میلیون نفر در آن کشته شده‌اند نیز نتیجه مستقیم حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌هاست.

مورالس تاکید کرد: اگر آمریکا به دنبال دموکراسی بود از دیکتاتور‌ها حمایت نمیکرد. آمریکا به دنبال عدالت در کشور‌های دیگر نیست در غیر اینصورت قوانین بین المللی را زیر پا نمیگذاشت.

او گفت: خروج آمریکا از برجام محکوم است. من از انگلیس و آلمان و فرانسه می‌خواهم که در برجام باقی بمانند و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.

ابراز تاسف پرو از خروج آمریکا از برجام
 
مارتین ویسکارا،  رئیس جمهور پرو، نیز در اظهارات خود در این نشست در نیویورک گفت: امنیت جهان از طریق مقابله با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی بدست می‌آید.

او در بخشی از اظهاراتش از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران ابراز تاسف کرد.
 
تاکید نخست وزیر انگلیس بر پایبندی ایران به برجام
 
ترزا می، نخست وزیر انگلیس نیز در این نشست گفت: ما در طول سال‌های گذشته از طریق پیمان‌هایی، چون NPT به موفقیت‌های زیادی در زمینه مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی دست یافته‌ایم. ما با برجام به بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دست یافتیم.
 
ترزا می‌افزود: ایران به تمام تعهداتش در برجام پایبند بوده و امیدواریم این پایبندی ادامه پیدا کند.
 
نخست وزیر انگلیس مدعی شد: با این حال، اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه باعث نگرانی ماست.
 
او در ادامه افزود: اگر نتوانیم گسترش سلاح‌های هسته‌ای را متوقف کنیم، این مساله پیامد‌های زیادی در آینده به همراه خواهد داشت.
 
ترزا می‌همچنین ادعا کرد: روسیه تاکنون نگذاشته ما در شورای امنیت به راه‌حلی برای جلوگیری از سلاح‌های شیمیایی در سوریه دست پیدا کنیم.
 
نخست وزیر انگلیس ضمن متهم کردن مسکو به حمله شیمیایی به چند شهروند روس‌تبار در انگلیس گفت: روسیه قانون عدم اشاعه را زیر پا گذاشته است. ما از روسیه می‌خواهیم نشان دهد که به NPT پایبند است.
 
ترزا می‌در پایان گفت: ما نمی‌توانیم قوانین بین المللی که امنیت ما را تامین می‌کند، کنار بگذاریم. انگلیس در زمینه عدم اشاعه همکاری خود را با آمریکا ادامه خواهد داد.
 
در همین حال نماینده کویت در نشست شورای امنیت با موضوع عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی گفت: استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی به معنای زیر پا گذاشتن صلح و امنیت در جهان است. با وجود اینکه قوانین زیادی در این زمینه وجود دارند ما شاهد استفاده از تسلیحات کشتار جمعی توسط برخی کشور‌ها و گروه‌ها بوده‌ایم.

در حال تکمیل...
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
عجب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار