کد خبر: 928325
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۰
پیشنهاد‌هایی ساده و کاربردی برای جفت و جور کردن دخل و خرج
زمانی که می‌توانید از یک لامپ کم‌مصرف برای روشنایی استفاده کنید، چه نیازی به چند لامپ یا حتی لوستر دارید؟ وقتی تلویزیون برنامه خوبی ندارد، چرا عادت کردیم آن را روشن نگه داریم؟ اگر از چیز‌هایی که داریم به طور مفید و حساب‌شده استفاده کنیم، به احتمال زیاد دیگر به بسیاری از چیز‌هایی که احساس می‌کنیم باید داشته باشیم، نیاز پیدا نخواهیم کرد
محمدرضا سهیلی‌فر
حتماً بسیاری از شما از خود پرسیده‌اید که در این شرایط دشوار اقتصادی ارز و ریال چطور می‌توانم دخل و خرج خود را بهتر مدیریت کنم؟ به طور کلی، اقتصاد خانواده تمامی رفتار‌های روزانه افراد را شامل می‌شود و طبعاً محیط‌زیست و شرایط اقلیمی زندگی فرد هم بر تصمیمات اقتصادی او تأثیرگذار خواهد بود. از نکات قابل توجه در اقتصاد خانواده این است که در چند سال اخیر، افزایش درآمد مساوی با بهبود معاش خانواده نبوده بلکه افزایش درآمد برای برخی خانواده‌ها فرهنگ افزایش هزینه را به دنبال داشته است. بنابراین مدیریت هزینه‌هاست که هنر گردانندگان اقتصاد خانواده را آشکار می‌کند. بسیاری از ما ناگزیریم جهت فلش زندگی‌مان را به سمت مدیریت هزینه‌ها و صرفه‌جویی تغییر دهیم.

عادات نادرست اقتصادی را ترک کنیم
بخش عمده دغدغه مالی اکثر خانواده‌ها این است که با نزدیک شدن به پایان ماه متوجه می‌شوند هزینه و خرجشان با دخلشان مساوی نبوده و احتمالاً خرج تا قسمت قابل توجهی بیشتر از درآمدشان بوده است. همین بیشتر بودن باعث می‌شود این فکر به ذهن برسد که ما چقدر فقیریم و در نتیجه، احساس و باوری از تنگدستی به فرد منتقل شود. متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها روال نادرستی در حوزه اقتصادی و مالی دارند که با شناسایی و رفع آن‌ها می‌توانیم از این بی‌تعادلی دخل و خرج و در نتیجه از بروز این احساس فقر و ناامنی مالی جلوگیری کنیم. در واقع با تغییر نگرش به نیاز‌ها و در نتیجه تغییر مصرف، نتیجه معادله دخل و خرج عوض خواهد شد.

قناعت را احیا کنیم
چرا برخی از ما تا درآمدمان کمی زیاد می‌شود، برای خودمان هزینه‌های جدید ایجاد می‌کنیم؟ تجربه به ما آدم‌ها نشان داده هر چقدر برای راضی شدن و رسیدن به آرامش، بیشتر خرج کنیم، نه تنها به آرامش نمی‌رسیم، بلکه همینطور در باتلاق هزینه‌ها بیشتر فرو می‌رویم. البته قانع بودن اصلاً به معنای بد زندگی کردن نیست. قناعت را در زندگی خود احیا کنید.

پرهیز از تجملگرایی و برند بازی
تجملگرایی گاهی به خاطر افراد دیگر است و گاهی به خاطر خودمان. مثلاً کار ما با خرید یک خودروی ۹۰ میلیونی راه می‌افتد، اما خودمان را به زحمت انداخته و ماشینی ۱۵۰ میلیونی خریداری می‌کنیم. در نتیجه پولی که بابت ۶۰ میلیون اضافه پرداخت می‌کنیم، ما را دچار زحمت مالی می‌کند.

اصلاح الگوی مصرف، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر
زمانی که می‌توانید از یک لامپ کم‌مصرف برای روشنایی استفاده کنید، چه نیازی به چند لامپ یا حتی لوستر دارید؟ وقتی تلویزیون برنامه خوبی ندارد، چرا عادت کردیم آن را روشن نگه داریم؟ اگر از چیز‌هایی که داریم به طور مفید و حساب‌شده استفاده کنیم، به احتمال زیاد دیگر به بسیاری از چیز‌هایی که احساس می‌کنیم باید داشته باشیم، نیاز پیدا نخواهیم کرد.

چانه زدن را ناپسند ندانید
به غیر از برخی کالا‌ها که قیمت مقطوع دارند و تعدادشان زیاد هم نیست، باقی اجناس قابل چانه‌زنی و تخفیف گرفتن هستند. به حرف فروشنده‌ها هم بابت سود کم‌شان توجه نکنید. اگر از مغازه‌ای نتوانستیم خرید کنیم، بهتر است به مغازه‌های دیگر مراجع کنیم و اشکالی ندارد کمی بیشتر بگردیم.

خرید کالا به خاطر احتیاج واقعی نه تمنای دل
کالای مورد نیاز، آن چیزی است که واقعاً لازم داریم، مانند مواد غذایی برای ناهار یا شام. برخی اجناس هم خواسته‌ها، آرزو‌ها و هوس‌های ما را تشکیل می‌دهند، مثل اشیای تزئینی که توی خانه نگه می‌داریم و سالی چند بار به مناسبت میهمانی از آن‌ها استفاده می‌کنیم یا اصلاً فقط زینتی هستند. برای کاهش دغدغه‌های مالی راه دور نرویم. می‌توانیم عادت‌های درست اقتصادی را جایگزین کنیم.

برای درآمد و مخارجی که داریم، برنامه‌ریزی کنیم
افرادی هستند که همیشه در خانواده و کارهایشان برنامه‌ریزی دارند. شخصی که عادت به برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی دارد، اهداف خود را می‌داند و دچار بی‌نظمی نمی‌شود. با بودجه‌ریزی درست و اصولی می‌توانیم کارهایمان را طوری تنظیم کنیم که باعث شود بتوانیم در مدیریت زندگی، مدیریت زمان و مدیریت برنامه‌های شخصی موفق شویم. اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا با درآمد کم هم می‌شود پس‌انداز کرد یا خیر؟ چراکه نه؟ فرقی نمی‌کند جزو خانواده‌های کم‌درآمد باشیم یا پردرآمد. اگر حساب دخل و خرج را نداشته باشیم، با درآمد خوب هم نمی‌توانیم پس‌انداز کنیم. با برنامه‌ریزی می‌توانیم درآمدمان را درست مدیریت کنیم و پس‌انداز داشته باشیم.

پس‌انداز کمش هم خوب است
هر چقدر مبلغ پس‌اندازمان کم باشد مهم است. مهم ایجاد عادت است. اگر بخشی از درآمد خانواده را نادیده بگیریم و پس‌انداز کنیم، در درازمدت روی هم جمع شده مبلغ قابل توجهی می‌شود و ما می‌توانیم با مبلغ جمع شده به خواسته‌های دراز مدتمان برسیم یا حداقل کمتر نگران روز مبادا باشیم.

راه‌های دیگری هم جز پس‌انداز نقدی وجود دارد
افزایش آگاهی خانم‌های خانه در زمینه مصرف صحیح خیلی مهم است و باید مرتب جهت کسب این مهارت و ارتقای این آگاهی کوشش کنند. بدیهی است درآمد مالی خیلی مهم است ولی هزینه‌ها باید کمتر از درآمد باشد. حتی اگر درآمد بالایی داریم باید میانه‌روی داشته باشیم. وقتی حقوق ماهانه را دریافت کردیم، بهتر است ابتدا با برنامه‌ریزی هزینه‌ها و مخارج را دسته بندی کنیم و اول به ضروری‌ترین‌ها بپردازیم.

سعی کنیم وقتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای حراج می‌گذارند آن موقع مایحتاج ماهانه منزل را تهیه کنیم. بعضی از برند‌های پوشاک هم اجناس خودشان را در زمانی که فروش کمتری دارند، با تخفیف‌های ۵۰ تا ۷۰ درصدی عرضه می‌کنند.

سعی کنیم تا جایی که امکان دارد، چیز‌هایی بخریم که چندین بار بتوان از آن‌ها استفاده کرد، مثلاً باتری قابل شارژ یا خودکاری که مغزش قابل تعویض است.

سعی کنیم در کیفمان یک خوراکی مختصر باشد تا اگر در خیابان یا محل کار گرسنه شدیم، بتوانیم در برابر وسوسه خرید غذا‌ها یا تنقلات گران‌قیمت مقاومت کنیم.

کسانی که با کامپیوتر آشنایی دارند یا از طریق گوشی همراه خود می‌توانند سایت‌های خرید و فروش ارزان در اینترنت را پیدا کنند، در این سایت‌های شما می‌توانید اجناسی را که نیاز ندارید، به فروش برسانید یا کالایی را به قیمت ارزان بخرید.

در برنامه‌ریزی سفر، حتی‌الامکان سعی کنید در زمانی که همه به سفر می‌روند به مسافرت نروید، چون بعد از آن می‌توانید همان خدمات را با قیمت بسیار پایین‌تری دریافت کنید.

پیاده‌روی و ورزش را فراموش نکنیم. ورزش مانند پس‌انداز سلامتی است که باعث می‌شود تا بیمار نشویم و در نتیجه هزینه غیرمترقبه نپردازیم.

اگر می‌خواهیم پول تعمیرات لوازم منزل کمتر بدهیم، باید مراقب باشیم از وسایل منزل به درستی استفاده کنیم تا دیرتر خراب شوند که این مورد هم یک نوع صرفه‌جویی و پس‌انداز محسوب می‌شود.
صرفه‌جویی در آب، برق، گاز، بنزین، استفاده از موبایل به اندازه ضرورت نیز از بدیهیات است.

در پایان، میزان پولی که در اثر رعایت کار‌های فوق و صرفه‌جویی به دست می‌آورید را با ماه‌های قبل مقایسه کنید و پیشنهاد می‌کنیم از آن در یک حساب بانکی جدا نگهداری کنید.

برگرفته از سایت‌های: calculator. me و handsonbanking
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار