کد خبر: 928263
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
سعید احمدیان
حسن روحانی در حالی دیروز در سفر به نیویورک با توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک دیدار کرد که این دیدار می‌تواند سرمنشأ خبر‌های خوبی برای ورزش ایران باشد، به خصوص با توجه به لابی گسترده رژیم صهیونیستی علیه کشورمان که به تازگی به میدان ورزش هم کشیده شده، مخالفان نظام جمهوری اسلامی به دنبال ضربه زدن به ایران هستند. به همین خاطر دیدار روحانی با باخ را می‌توان مهم ارزیابی کرد، دیداری که چند ساعت پس از سخنان مقام معظم رهبری درباره مبارزه نکردن ورزشکاران کشورمان با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس صورت گرفت و می‌تواند به خنثی کردن توطئه صهیونیست‌ها در ورزش کمک کند و سبب شود تا آن‌ها نتوانند از این حربه برای رسیدن به منافع‌شان استفاده کنند.

با این حال موضوع مهمی که باید در چنین دیدار‌هایی مورد توجه قرار گیرد، تلاش برای کسب کرسی‌های بین‌المللی در فدراسیون‌های جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک است، کرسی‌هایی که می‌تواند نقش زیادی در اعمال‌نظر ایران در تصمیم‌گیری‌های ورزش دنیا، جلوگیری از ورود سیاست به ورزش و همچنین جلوگیری از حق‌خوری‌هایی شود که در مسابقات مختلف بین‌المللی علیه ورزشکاران کشورمان صورت می‌گیرد. ورزش ایران در سال‌های اخیر از نداشتن کرسی بین‌المللی در نهاد‌های تأثیرگذار ورزش دنیا ضربات زیادی خورده است، مسئله‌ای که سبب شده تا در مسابقات جهانی و المپیک شاهد ناداوری‌ها و ضایع شدن حق ملی‌پوشان برخی رشته‌های ورزشی باشیم تا جایی که ورزش ایران از مدال‌ها و عناوین مسلمی که حق کشورمان بوده، محروم شده است. در چنین شرایطی موضوع داشتن کرسی‌های بین‌المللی در مراکز مدیریتی ورزش جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این زمینه باید تلاش زیادی کرد. با این حال به نظر می‌رسد متولیان ورزش به‌رغم اهمیت این موضوع تاکنون نتوانسته‌اند در این زمینه قدم مثبتی بردارند، حتی همان کرسی‌های بین‌المللی تأثیرگذارمان هم به دلیل اختلافات داخلی از دست رفته است.

نمونه آن کناره‌گیری رسول خادم از هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی بود که پس از اهمال مسئولان وزارت ورزش و کمیته بین‌المللی المپیک در پیگیری مذاکره با کمیته بین‌المللی المپیک برای خنثی کردن توطئه صهیونیست‌ها رخ داد تا ورزش ایران یکی از اندک پست‌های مدیریتی تأثیرگذارش را هم در ورزش دنیا از دست بدهد. در چنین شرایطی اولین قدم در راه کسب کرسی‌های مهم در مدیریت ورزش دنیا کنار گذاشتن اختلافات در چنین سطوحی بین مدیران وزارت و فدراسیون‌های مختلف است، موضوعی که می‌تواند کار را برای رسیدن به کرسی‌های بین‌المللی آسان‌تر کند.

علاوه بر این باید از همه ظرفیت‌ها برای نفوذ در سیستم‌های تصمیم‌گیرنده ورزش دنیا استفاده کرد. در همین راستا دیدار حسن روحانی به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور با رئیس کمیته بین‌المللی المپیک یکی از همین ظرفیت‌هاست، دیداری که دیروز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت و گفته می‌شود که خروجی این جلسه، عضویت نماینده ایران در هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در آینده نزدیک است، پستی که می‌تواند در مناسبات ورزش دنیا برای کشورمان مؤثر باشد تا مصائبی که ورزشکاران کشورمان در برخی رقابت‌ها به دلیل عدم داشتن جایگاه بین‌المللی در نهاد‌های تأثیرگذار ورزش دنیا با آن روبه‌رو هستند به حداقل برسد. در چنین شرایطی دیدار روحانی با توماس باخ یک فتح بابی برای تلاش و تکاپوی بیشتر مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای بالا بردن جایگاه مدیریتی ایران در ورزش دنیاست، به خصوص که در سال‌های اخیر در این زمینه تلاش زیادی صورت نگرفته و ورزش ایران نتوانسته کرسی‌های بین‌المللی در ورزش دنیا را به دست آورد. امری که سبب شد تا صهیونیست‌ها پس از به بن‌بست رسیدن در سایر بخش‌ها برای توطئه علیه ایران، این‌بار از طریق ورزش به دنبال رسیدن به اهداف شوم‌شان باشند، مسئله‌ای که قطعاً با دیپلماسی ورزشی فعال می‌توان آن را خنثی کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار