کد خبر: 928231
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
بازار بورس سبز رنگ شد
جهش بی‌سابقه ۵ هزار و ۹۹۳ واحدی شاخص کل بورس تهران این نماگر را به کانال ۱۷۴ هزار واحد رساند و ارزش بازار سرمایه به رقم ۶۶۵ هزار میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات روزانه بازار نیز رقم ۷/ ۱ هزار میلیارد تومان را ثبت کرد
هادی غلامحسینی
جهش بی‌سابقه ۵ هزار و ۹۹۳ واحدی شاخص کل بورس تهران این نماگر را به کانال ۱۷۴ هزار واحد رساند و ارزش بازار سرمایه به رقم ۶۶۵ هزار میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات روزانه بازار نیز رقم ۷/ ۱ هزار میلیارد تومان را ثبت کرد با توجه به رکورد‌های مکرر فعلی کارشناسان هشدار می‌دهند، سازمان بورس باید مراقب نقدینگی‌های حجیمی که صرفاً با هدف کوتاه مدت و نوسان‌گیری در بازار ورود می‌کنند، باشند.

به گزارش «جوان»، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات روز سه‌شنبه سوم مهرماه ۹۷ با افزایش ۵۹۹۳ واحدی به رقم ۱۷۴ هزار و ۶۱۸ واحد رسید. ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از هزار و ۷۳۱ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۴ میلیارد و ۹۴۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل‌معامله طی ۲۷۳ هزار و ۶۵۳ نوبت داد و ستد بود.

رشد قیمت ۲۷۷ شرکت بورسی و کاهش قیمت تنها شش شرکت (شامل سیمانی‌های اصفهان، خزر و خوزستان، معدنی دماوند، کارتن ایران و سازه پویش) رویداد قابل‌توجهی بود. بازار سهام در حالی همچنان شاهد معاملات پرحجم در نماد‌های پیشرو به ویژه در گروه‌های بانکی، سرمایه‌گذاری‌ها، هلدینگ‌های پتروشیمی و گروه فلزات اساسی در کنار تجهیزاتی‌ها و شرکت‌های پیمانکاری بود نشست گروه چهار کشور غربی عضو شورای امنیت به علاوه آلمان با ایران در نیویورک و اعلام موافقت ضمنی برای پایبندی به چارچوب‌های برجام اغلب اذهان عمومی را به خود جلب کرد همچنین که منابع خبری در وزارت نفت عدم تغییر نرخ خوراک بر مبنای دلار ۳۸۰۰ تومانی را برای مجتمع‌های پتروشیمی تأیید کردند.

نقدینگی‌های سرگردان در بازار سرمایه
در اثر بی‌انضباطی بخش دولت و شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت در ایجاد بدهی‌های بی‌اساس به دلیل استقراض از بانک مرکزی، پایه پولی توسط بانک مرکزی جهش می‌یابد و از سوی دیگر در اثر ضعف نظارت بانک مرکزی بر عملکرد شبکه بانکی کشور و آشفتگی در صورت‌های مالی بانک‌ها و نظام مدیریتی این بخش از اقتصاد، ضریب فزاینده پولی جهش می‌یابد. ائتلاف بی‌انضباطی در بخش پولی کشور عملاً به شکل روزانه بر حجم نقدینگی کشور می‌افزاید، چنین وضعیتی (تولید قدرت خرید بدون پشتوانه تولیدکالا و خدمات) زور و بازوی سفته‌بازی و پرسه نقدینگی‌های سرگردان کلان را در بازار‌ها تقویت کرده، حال به نظر می‌رسد بخشی از نقدینگی بازار سرمایه را هدف قرار داده‌است که اگر این نقدینگی به شکل صحیح در بازار سرمایه به کار برده نشود می‌تواند در کنار رکورد‌های شیرین روز‌های اخیر آسیب‌هایی را نیز به بار آورد.

تا دیروز بازار سکه و طلا و ارز هدف نقدینگی سرگردان بود و حالا به نظر می‌رسد نقدینگی حجیم سرگردان به بازار سرمایه اعم از بورس اوراق بهادار و فرابورس و بورس کالا ورود داشته است، به‌طوری که به شکل روزانه تغییرات قیمتی را در بازار‌های فوق رقم می‌زند. هر چند در نگاه اول از افزایش شاخص‌های بازار سرمایه باید خوشحال شد، اما اگر عمیق‌تر بنگریم باید دید نقدینگی فوق به فکر نوسان‌گیری کوتاه‌مدت و کسب سود و خروج از بازار است یا اینکه قصد ماندگاری دراز مدت در بازار سرمایه دارد.

اگر دارندگان و مدیریت‌کنندگان نقدینگی‌های کلان تنها به فکر سودآوری با پمپاژ نقدینگی و تغییر قیمت‌ها و کسب سود به‌صورت آنی و کوتاه‌مدت در بازار سرمایه باشند، از این رو مدیریت بازار سرمایه باید مراقب نوسان‌های تند بازار باشد، زیرا تغییر قیمت‌ها با پمپاژ نقدینگی‌های بزرگ می‌تواند در عین حالی که برای عده‌ای سودآوری داشته باشد، بسیاری از سهامداران را نیز مضرور کند؛ از این رو جریان اطلاع‌رسانی باید تقویت شود و در عین حال اگر لازم است قوانین مربوط به حجم مبنا و دامنه نوسان نیز بازنگری شود.

در این میان، این روز‌ها بازار‌ها تلاش می‌کنند خود را با نوسان‌های بازار ارز تطبیق دهند، در صورتی که مقوله ارز در شرایط کنونی نمی‌تواند مرجع تغییرات برای سایر بازار‌ها باشد، زیرا بازار‌های موازی تابع بهای ارز نیستند که تغییر ارز به‌طور مستقیم آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد، اما فی‌الحال بهانه‌ای است برای نوسان در بازارها.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار