کد خبر: 928220
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
روحانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی امریکا:
رئیس جمهور در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ان بی سی امریکا تأکید کرد که برنامه‌ای برای دیدار با ترامپ ندارد و اساساً رئیس جمهور امریکا شرایطی را به وجود نیاورده که فضای چنین دیداری ایجاد شود.
رئیس جمهور در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ان بی سی امریکا تأکید کرد که برنامه‌ای برای دیدار با ترامپ ندارد و اساساً رئیس جمهور امریکا شرایطی را به وجود نیاورده که فضای چنین دیداری ایجاد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر روحانی روز دوشنبه به وقت محلی در این گفت: وگو و در پاسخ این سؤال که «آیا در نیویورک دیداری بین شما و ترامپ انجام می‌گیرد»، گفت: برنامه‌ای برای دیدار نداریم، اگر کسی علاقه به مذاکره، گفت‌وگو و پیشرفت در روابط دارد، از حربه تحریم و تهدید استفاده نمی‌کند. زمانی که دولتی همه توان خود را علیه دولت دیگر به کار می‌گیرد، معنایش این است که اراده لازم برای حل و فصل مسائل ندارد. روحانی در پاسخ به این سؤال که تمایل دارید چه چارچوب و شرایطی از طرف امریکا مشاهده کنید تا زمینه چنین جلسه‌ای فراهم و گفت‌وگو‌ها آغاز شود، گفت: امریکا ابتدا باید همان پلی را که با تهدید، تحریم و خروج از برجام تخریب کرده بسازد تا ما به شرایط اول برگردیم تا به این ترتیب فضای مناسبی ایجاد شود و دو کشور بتوانند برای آینده خودشان برنامه‌ریزی بکنند.

هیچ‌کس قادر نیست صدور نفت ما را صفر کند
از دکتر روحانی سؤال شد: دومین دور تحریم‌ها در اوایل ماه نوامبر شروع می‌شود و ایالات متحده به طور روشن گفته که می‌خواهد صادرات نفتی شما را به صفر برساند، آیا معتقدید که چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد و چگونه چنین چیزی را می‌بینید. رئیس جمهور گفت: اولاً امریکا در عمل آنچه در نوامبر باید انجام بدهد، پیشاپیش انجام داده است. یعنی در همین سپتامبر فشار‌های خودش را به همه کشور‌های خریدار نفت ما وارد کرده است. بنابراین ظاهرش این است که نوامبر نرسیده است ولی در واقع در ماه سپتامبر آنچه بنا بود در نوامبر عمل شود، عمل شده است. اما امریکا قادر نیست صدور نفت ما را به صفر برساند. این کار امکان‌پذیر نیست و این ادعای توخالی و پوچی است که امریکا انجام می‌دهد. در نهایت در این مسیر ممکن است فشار‌هایی بر ما وارد شود، اما امریکا حتماً به اهدافش نمی‌رسد.

وی در پاسخ این سؤال که «بعضی از صحبت‌های مسئولان ایران نشان‌دهنده این بوده که شاید ایران اقداماتی کند که تنگه هرمز را ببندد که تمام صادرات از خلیج فارس متوقف شود، آیا این اقدامی است که واقعاً فکرش را بکنید؟»، گفت: اگر امریکا بخواهد از زور استفاده کند برای تحریم نفت ایران، حتماً پاسخ مناسب خواهد دید، ما قدرت آن را داریم که آبراه‌های خودمان را امن و آزاد نگه داریم. در طول قرن‌ها این ایران بوده که نقش بسیار تأثیرگذار در حفظ امنیت آبراه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان داشته است و این نقش خودش را ادامه خواهد داد. دکتر روحانی در جواب این سؤال که «آیا این اظهارات هشداری است خطاب به دولت ترامپ. آیا این را به عنوان یک هشدار باید به حساب بیاورند»، تصریح کرد: این هشدار نیست بلکه یک واقعیت است که اگر آبراه خلیج فارس امن و آزاد باید باشد، باید برای همه باشد.

امریکا در مبارزه با تروریسم صادق نیست
مجری شبکه تلویزیونی ان بی سی امریکا پرسید: ارزیابی شما از گزارش سالیانه دولت امریکا درباره تروریسم و اینکه ایران در این گزارش به خاطر حمایت از حزب‌الله و حماس، یکی از بزرگ‌ترین حامیان تروریسم در دنیا معرفی شده، چیست؟ رئیس جمهور گفت: فکر می‌کنم حادثه شنبه در اهواز پاسخ امریکا را می‌دهد که امریکا به زبان می‌گوید من با تروریسم مخالفم، اما در عمل این‌چنین نیست. دولت‌هایی که در منطقه ما از تروریسم حمایت می‌کنند چه تروریست‌هایی که ضد ملت ایران هستند، چه تروریست‌هایی که ضد ملت عراق و سوریه و یمن و دیگر کشور‌ها می‌باشند، رابطه بسیار تنگاتنگ و نزدیکی با امریکا دارند. از شما می‌پرسم بمب‌هایی که الان علیه مردم یمن استفاده می‌شود، از کجا می‌آید؟ هواپیما‌هایی که مردم یمن را بمباران می‌کنند از چه کشوری است؟ سلاح‌هایی که در دست داعش در عراق و در سوریه بود بسیاری ساخت امریکا بود.

روحانی تصریح کرد: دولت امریکا به زبان می‌گوید با تروریسم مبارزه می‌کند، اما در عمل متأسفانه می‌بینیم از تروریست‌ها حمایت می‌کند و باید این نفاق و دورویی را دولت امریکا کنار بگذارد. ما اگر تروریسم را یک خطر برای ثبات و برای صلح جهانی می‌دانیم که این چنین است، پس همه با هم باید به درستی با تروریست‌ها مبارزه کنیم، امریکا آن‌هایی را که با داعش می‌جنگند تروریست می‌نامد چه در عراق و چه در سوریه، اگر داعش یک گروه تروریستی است، پس کسی که با داعش می‌جنگد قاعدتاً تروریست نیست، این حرف قابل قبول نیست که هم داعش تروریست باشد و هم گروهی که با داعش در عراق می‌جنگد و هم گروهی که در سوریه با داعش می‌جنگد. بنابراین امریکا دچار تناقض در گفتار و رفتار است. از رئیس جمهور سؤال شد: شما معتقدید ایالات متحده از گروهی که به اهواز حمله کردند و ده‌ها نفر را کشتند، پشتیبانی و حمایت کرده است؟ رئیس جمهور گفت: یکی از مقامات امریکا به صراحت ضمن حمایت از تروریست‌ها گفت که در اهواز اگر حادثه‌ای رخ داده، ایران نباید به دنبال کشور‌های دیگر باشد، بلکه این مربوط به رفتار خود ایران است. این معنایش این است که امریکا هم فعالیت تروریستی را مجاز می‌داند و هم دارد تشویق می‌کند و هم عامل این حوادث را دولت ایران می‌داند. اگر این چنین است و اگر ما راجع به ۱۱ سپتامبر اینگونه بخواهیم قضاوت کنیم و اگر بخواهیم راجع به اعمال تروریستی که در پاریس و بروکسل رخ داده با همین تعبیر قضاوت کنیم معنی‌اش چیست؟ پس دولت‌ها مسئول هستند و تروریست‌ها بی‌گناه هستند و تروریست‌ها دارند می‌جنگند برای اهداف خودشان و این دولت‌ها مقصرند که تسلیم تروریست‌ها نمی‌شوند؟! دیروز نماینده امریکا در سازمان ملل به صراحت اعلام کرد که دولت ایران باید تسلیم تروریست‌ها شود و این بسیار شرم‌آور بود.

موشک ما دفاعی و علیه تروریسم است
خبرنگار پرسید: امریکا می‌گوید به خاطر برنامه موشکی ایران و نقش منطقه‌ای آن از برجام خارج شده، آیا ایران حاضر است درباره این موضوعات گفت و گو کند، رئیس جمهور پاسخ داد: دولت امریکا راست نمی‌گوید که با سلاح هسته‌ای مخالف است. اولین و آخرین دولتی که تاکنون از سلاح هسته‌ای علیه مردم بی‌گناه استفاده کرده است، امریکا بوده است. دولت امریکا از اسرائیلی حمایت می‌کند که دارای سلاح‌های هسته‌ای و خطرناک است. پس امریکا مخالف سلاح هسته‌ای نیست، امریکا مخالف این است که یک توافق خوب به نام برجام ادامه پیدا بکند. سلاح ایران از جمله موشک‌های ایران برای دفاع از ایران است. همانطور که شما می‌دانید از این موشک‌ها فقط دو جا استفاده کردیم و آن هر دو جا هم علیه تروریست‌ها بوده است. وقتی داعش به پارلمان ما حمله کرد ما مرکز این گروه تروریستی را با موشک زدیم و وقتی عده‌ای از تروریست‌ها به شهر‌های کردنشین ما در هفته‌های اخیر حمله کردند، مرکز آن‌ها را با موشک زدیم. پس موشک ما علیه تروریسم است. موشک برای دفاع است؛ ما از موشک‌ها علیه تروریست‌ها استفاده کردیم و باز هم برای دفاع استفاده می‌کنیم.

دیدار‌های روحانی با سران کشور‌ها
یکی دیگر از برنامه‌های رئیس جمهور در سفر به نیویورک، دیدار با سران برخی کشور‌ها و هیئت‌های نمایندگی بود.
بر این اساس دکتر روحانی به صورت جداگانه با «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی، «میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا، «عبدالله عبدالله» رئیس هیئت اجرایی دولت افغانستان و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد. در این دیدار‌ها طرفین بر توسعه روابط دوجانبه و گسترش همکاری‌ها تأکید کردد. دیدار با «کریستین مادلین اودته لاگارد»، مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول و «توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور کشورمان در سفر به نیویورک بود. رئیس جمهور در دیدار مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول، تحریم امریکا علیه ایران را غیرقانونی و خلاف مقررات بین‌المللی دانست و بر ضرورت حمایت نهاد‌های بین‌المللی مالی از تهران در برابر این اقدام غیرقانونی امریکا تأکید کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار